Eureka Startet 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2011 Lager en aldri så liten tråd hvor vi på sunnmøre kan legge ut noen bilder og rapport fra der man var i helgen, kommende helger og andre turer rundt i nærområdet. Tips til opplevelser man har hatt, turmål på land og generell stedsrapport. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 ...så da begynner jeg selv med helgens tur til Øye i Hjørundfjorden. Dro innover via Vegsundet og møtte frisk vind fra sør, motsjø over Storfjorden og Hjørundfjorden. Roet seg når jeg runda Urke, fint og stille inne i Øye. Relativt kald vind, mellom 7 og 12 grader, men godt og varmt under kalesjen. På det meste 7 båter i løpet av helga. Fin og bedagelig atmosfære på brygga med utveksling av erfaringer etc. Øye er et frodig område og fine gåtur-muligheter langs etter veien utover mot Urke og oppover mot Norangsdalen. Ellers mange toppturmuligheter. Godt med fisk i fjorden, så det er bare å ta med fiskestang. Lørdager er hotell Union ofte fullbooket, bryllupsfester, så jeg anbefaler å ligge til kai til etter at gjestene har sjekket ut fra hotellet i 12:00 tiden, så kan man tusle seg en tur opp til hotellet for en kopp kaffi og is, samt gå fritt omkring inne på hotellet og se på rommene som står med åpen dører. Svært hyggelig og imøtekommende. Natt til lørdag blåste det opp fra vest med mye vind og kraftig sjø som skremte samtlige ut på brygga for å hjelpe hverandre med fortøyning. Et eldre ektepar i nabobåten, som hadde 30 år med erfaring i området, hevdet at de aldri hadde opplevd makan. Tok en snartur innom Bjørke, innerst i Hjørundfjorden. Har ikke vært der før, så da benyttet jeg muligheten når jeg først var der. Følg med på kartet for innseilingen til den innerste delen av Bjørke er ikke merket og det er grunner fra begge sider av land. Sikkert dypt nok for de fleste, men å følge renna gjør godt for magefølelsen. De nye bryggene til Bjørke Marina er til venstre på bildet. Passerte selvfølgelig Trandal også på veien. Har heller ikke vært til kai der, men gikk nært inntil for å ta et bilde så de som ikke har sett plassen men bare hørt om den: slik ser det ut! Innseilign til havna til høyre. Det ser ut til at det er godt med plass der bak den solide moloen. Det var det. Håper flere er flittige til å ta ett og annet stemningsrapportbilde fra der de har vært og litt om turen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 Ingen sunnmøringer som har vært på tur i helga? -synes jeg så at båsen til Renita var tom på søndagen da jeg passert :) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 Joda, men det var en kort tur pga. selskap Fredag og Lørdag(75 og 80 år + gullbryllup) Grilling Fredagskvelden og Havyard cup søndag. Ankra i Frøystadvågen med baugen mot sv.og hekken mot en privat brygge. Hadde jo venta litt vind så eg gjekk med lommekniv og fjernkontrollen til ankervinsjen i lomma hele kvelden. På natta blei han så frisk at eg låg ett par timer og gjekk fram i med motoren. Heldigvis holdt ankerfestet med ett nødskrik. Slik såg en av tampene som tok sidebelastingen akter ut. Det løya ut på morgenen og ble flott vær men litt kald nordavind. Da eg skulle slakke båten litt lengre akterover mot brygga ble det slutt på ankerfestet. Og dette var det eg fikk opp av havet. Etter Havyard cup en liten kveldskaffi utenfor toftestøda litt i le for nordavinden. Litt brådypt for ankring og litt urolig pga. båttrafikk men en fin kveld alikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Takker for ditt bidrag Volfro. Litt av intensjonen med denne tråden er å få noen inntrykk av distriktet ut over de plassene man pleier å dra. Det er jo så mange fine plasser nord for Stad og sør for Bud, som jeg anser som det området som er mest aktuelt som helgeturer for oss som bor i distriktet her. Sitér dette innlegget Link to post
Flistrar Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Heisann! Jeg befinner meg nok i randsonen for Sunnmøre Men, helgas tur var som så mange andre ganger: Hjertøya! Raskt ut å kose seg, raskt hjem når minsta blir trøtt. Virkelig en oase i Moldefjorden. Anbefales på det varmeste... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Planen er å ta turen i Hjertøya i sommer, så oppfordringen tas herved! Da gjerne i forbindelse med tur til Finnøy, Ona, Bjørnsund. Har hørt godt om den plassen. Hadde vært fint med enda flere bidrag fra turer innover Moldefjorden. Hvordan er facilitetene på Hjertøya, er det noe spennede å oppleve, severdigheter? Sitér dette innlegget Link to post
Flistrar Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Hjertøya har et flott fiskerimuseum. Der er flotte friluftsområder, og der er av og til en restaurant, som er drevet av Romsdalsmuseet. Tror "Gosse-Per" har noe med dette å gjøre, så maten er visst nok glimrende. Usikker på når denne er åpen... Ellers er der ikke gjestehavn. Men, der er mange flotte viker og steder å ankre opp, og et par flytebrygger å ligge inntil. Det er kort vei over til gjestehavna i byen, om dere heller foretrekker det. Hjertøyas venner driver kiosksalg i et av husa store deler av sommeren. Og de fyrer opp i en stor kulegrill hver dag, så det er bare å ta med seg det man vil ha svidd Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 og Havyard cup søndag. Fint arrangement. Sol og...skrekkelig kaldt. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Flistrar Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 ... forresten er det veldig artig og godt miljø rundt seilerhytta på Hjertøya. Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Hei, Grunnet konfirmasjon ble det ikke overnattings tur denne helgen, men søndags turen gikk til Dyrøya. Her ble det grilling og kos hele dagen, selv om nordavinden var kald. Rett ved siden av flytebryggene ligger det et kombinert naust/hytte og her er det to store bord med benker og dette ligger i le av nordavinden. Det er vanligvis mye folk som ligger her i helgene og bryggene har ikke plass til mer en 4/5 båter. Men på søndag hadde vi faktisk øya for oss selv. Ellers er det spredt hyttebebyggelse på øya og speideren har også et gamelt gårdsbruk her. Dyrøya er ei av mange flotte øyer inne i Ellinsøyfjorden Bryggene på Dyrøya er ok og innseilingen er grei, tror det er litt grunt på sørsiden av bryggene spes for seilbåter. Mvh Renita Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 (redigert) Ligger i Stordal sammen med ca 15 båter. Fin gjestehavn med flotte fasiliteter. Solen titter frem også..... Redigert 11.Juni.2011 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Eureka Svart 16.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2011 (redigert) Tenkte jeg skulle ta meg en tur til Fosnavågen i helga. Maritime Dager. Setter kursen i morgen. Har ikke gått dit med båt før, og har vel forøvrig knapt nok vært der på andre måter heller. Hørt rykter om at det kan bli litt voldsomt med store lokale båter som legger seg longside i gjestehavna og gjør det litt trangt? Er det noen andre steder i nærheten, Nerlandsøy f.eks, hvor det er gjestekai dersom det blir umulig å få plass i vågen? BP-vimpel i lysmasta og plenty med fendere, så det er bare å vinke inn :) Redigert 16.Juni.2011 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Det ble en oval helg på sunnmøre. Dro ut på sjøen på fredagen, lå over i Brosundet og kusket utover til Fosnavågen på lørdag formiddag. Første gang jeg gikk ut Breisundet retning Fosnavåg. Selve Maritime dager, i seg selv, var ikke stort å skrive hjem om. Dvs, det var mange fritidsbåter, de fleste med FB og over 33 fot og nyere enn 2005. Kanskje den største samlingen av nye, større båter jeg har sett. Gjestehavna var greit organisert og jeg fikk til og med strøm via en annen båt innenfor. Men jeg kommer nok ikke til å reise tilbake dit til neste år. Returen til Ålesund ble litt guffen. Tåka lå jo i området hele helga, men følte vel igrunn det dro seg til vel mye på hjemturen rundt Flø. La meg godt ut og gikk samme ruta som da jeg kom dagen før. Gikk på innsiden av Grasøyane men utenfor alt det andre... og en stund der var det skikkelig utrivelig. Dette var første gang jeg gikk i slik tåke uten å se land eller noen fastpunkter i sjøen rundt meg. Satt med plotter, kompass og papirkart. Et øyeblikk hadde jeg tenkt å snu og gå tilbake til Fosnavåg, men holdt kursen og lettelsen var stor da Alnes fyr plutselig dukket opp av tåkehavet, for da var det bare å legge styrbord inn Breisundet. Neste natt ble på Alens, etter å ha bunkret diesel og satt av en gjest. Fint turområde på stranda. Glemte joggesko hjemme, så det ble ikke noen tur opp på fjellet. Men det kan anbefales. Etter strandturen, kom vi tilbake til båten for å se på Hurtigruta live :) Bare en kjapp tur for å ta med seg betalingskonvolutten og oppdaget at prisene har gått opp.. Distriktets dyreste havn for 31 fot?... Ei kjekk oval helg med retur mandag ettermiddag. Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Prøver og løfte denne tråden. Kommende helg er det båt-treff og ankderdans i Ørsta. Neste helg er det Sandsøya og Arthur-spelet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.