Jump to content

Hva gjør du når båten er på land?

Faxen

Recommended Posts

Når båten går i land så er det båtpuss som gjelder, i allefall i år. Huset har også gått seg en ansiktsløfting med et nytt soverom med alt som følger med det. Er nå ferdig med det slik at båten igjen kan få sitt. Kan jo begynne å glede seg til at Mjøsa igjen blir stor nok til å sette ut båten, blir det som i fjor så blir det midt i Mai...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Når båten er på land så er det vasking, polering, bunnsmøring og nye anoder som gjelder. 3-4 dager på land, og dså rett ut igjen! Liker ikke å ha båten liggende på land, føler meg tryggere når den ligger i sitt rette element. Nå blir den riktignok ikke så mye brukt om vinteren, men det er nå greit å vite at muligheten er der da.. :smiley: :smiley:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kunne ikke stemme  . Båten ligger på vannet hele året og er i bruk så lenge ikke isen stopper meg  . Men fixer og pusser opp litt i den da .Holder på med badet nå ,ferdig med 2 strøket med Benar . Også er det vel ca 1000 ting til ........ :lol:

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

I dag måtte jeg bite i det sure eplet. Minus 10 grader ute og ikke mer enn pluss 10 grader i kabinen i båten. Slo av varmen for enm periode inntil det blir plussgrader i lufta. Liker det ikke, men....

I dag satte jeg inn en nysveiset diseltank som i sommer har hatt en liten lekkasje. Nå er den tett. Fylte over 6 x 20 liter fra Jerrykannene som har stått i akterkabinen.

Nå er det bare å få satt fast tanken med støtter i overkant.

Tar en pause med jobb på båten for en stund.

Men! Jeg tar turen ned i havna for å skjekke hver dag.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hei alle Baatplassen venner, og takk for alle innlegg.

Jeg beklager at jeg hadde glemt en del gjøremål, men surfe på Baatplassen er jo obligatorisk, så den hadde jeg ikke med.

Og til Marvin, så beklager jeg virkelig..SNØ burde vært med.

Men nå snør det igjen, så stå på.. :yesnod::lol: :lol: :lol:

Faxen :flag:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Kommer akkurat hjem fra båten. I dag har dørken fått det 8 strøket med lakk. Har en varmeovn som går på 900 watt ombord slik at det er passeslig varme i kabinen forrut. Det er ikke mye en for gjort hver dag når en skal lakke. Det gjelder å holde det nogenlunde støvfritt også.

I morgen blir det montering av diseltanken etter at den er tettet for hull etter 23 års bruk. Amatørsveising fikk jeg høre av han som tettet lekkasjen. Dårlig arbeide fra de som hadde lagd tanken da den var ny. Håper den holder noen år nå.

Det er kommet mye snø men den faller fint av burkaen. Heldigvis.

Har ikke båten på land men, hva gjør man om vinteren?

Etter at alt er klargjort med burka og det hele, er det stort sett inspeksjon en gang i uka. Koker litt kaffe, leser litt i loggen og tenker på bedre tider.

Går så inn i en periode med mye tørrnavigering.  Studerer kart vha oziexplorer - måler avstander, leser havneguider -  forsøker å finne steder på kartet der jeg tror det kan være bra å ankre opp, finner alternative leder på ukjente steder osv.

Drømmer stadig om tur til vestlandet, men det er bare så altfor langt. Mangler også kart til ozi for strekningen Lindesnes - Stavanger, så den virituelle reisen blir litt amputert  :smiley:. Det blir vel noen småprosjekter utover på nyåret - regner jeg med. Skal antagelig skifte litt isolasjon i motorrommet, montere battmeter, og legge opp litt el. greier her og der. Kanskje skifte lamper - vi får se. Har egentlig ingentng som gjøres.

Vurderer også om jeg skal kjøpe meg en radar. Ikke fordi jeg savner det, men mer for morroskyld. Antagelig blir det nok ikke noe av - for mye arbeid å montere, og billig er det heller ikke.

:sailing: Lasse

Vasker akvariumene. Pumpa var gåen fant jeg ut og stakkarene har fått ny pumpe med filter og greier. Litt greit å få litt oksygen i vannet når en er fisk :yesnod: Går og sikler på ny skeineløys rumperistar men da tror jeg Ørnhild blir ekstremt voldelig så det blir nok bare sikling. Listemaling. Pusse opp soverommet i leiligheten til jentungen. Få i stand TV rommet og trekke litt coax så det blir TV i huset. Rigge til hjemmekino anlegget til Ørnhild. Lurer på hva hun skal med det etter? Snart må vel videospilleren stilles inn også.Bare mas på a , hun har klart seg uten å kunne ta opp et eneste program i 8 år ! Hu finner sikkert på mere rør før vårpussen er i gang :rolleyes:

• 3 måneder senere...

Nå nærmer vi oss sjøsetting, tross snø og kuldegrader. Isen ligger fortsatt i havna, og det ser pr. dato ikke særlig lyst ut.

Er blitt ferdig innabords, og det ser lyst ut vedr. fremdriftsplanen.

Dette er noe av ansiktsløftingen til gamle Astor (båten altså):

Bilde

Den gamle 1 1/2seteren er borte og ny stor sittegruppe med mye stueplass er på plass. Bordet kan slås sammen og settes i mange posisjoner.

Bilde

Pentry har fått nytt kjøleskap, oppvaskum og ny benkeplate. Nye puter og agrdiner er også snart på plass.

Bilde

Over nedgangen til kabinen er montert stereoanlegg av typen DAB. Foran styreposisjon en grei hylle til å montere ekkelodd og andre "nødvendige" ting.

Nå venter vi på resten av putene i kabinen fout og akter slik at alt blir som nytt. Nye gardiner er på plass i morgen.

11. april blir det sjøsetting!

dette såg pent ut! Men hvor har du kjøpt benkeplaten din, og hvor mye kostet den?

Har selv kjøpt et mørk marmorlignede plate, men er begynt å lure på om denne blir for mørk...

<{POST_SNAPBACK}>

Benkeplaten kjøpte jeg i en kjøkkeninteriørforretning på Nesbru i Asker. Den fikk jeg på mål fra Danmark. De ahdde mange forskjellige mønster. Den gamle hos meg var også mørk. Dette lyste opp i en stor forkabin. Pris for 120 x 50 med mahognylist i front. Kr. 2.000.-.

Har sikker kvitteringen et sted hvis du ønsker navn på forretningen. Det var en kjedebutikk med utsalg flere steder i landet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...