Jump to content

Livet i seilbåt, hvilken båt?

Taucher

Recommended Posts

Tjohei, det er vel ingen som har sett den trådtittelen før. Botiden blir tre år. Jeg skal gå på UiA Grimstad. Mine foreldre bor i Søgne (45 min kjøring), så jeg slipper billig unna mtp. at jeg kan lagre alt hjemme og likevel ha rask tilgang på dette. Jeg er båtvant, og har hatt alt fra joller til speedbåt og snekke de siste 12 årene. Jeg tjenstegjør for tiden i Sjøforsvaret, så livet på sjøen er ikke ukjent. Seiling er dog et ukjent fenomen for meg. Jeg anser ikke det som noen problem, men jeg skulle gjerne hatt tips og forslag fra forumets sjøulker.

Jeg ser for meg en båt på minst 30 fot, og maks 50. Noe større blir vanskelig å få båtplass til, og det kan bli utfordrende å seile alene. Båten skal selvsagt brukes som båt i sommerhalvåret, og jeg håper på noen langturer. Jeg har ikke satt noen pristak, jeg vil heller sette et tak for hvor mye jeg kan tape. Minst mulig. At båten koster under 350.000 hadde vært veldig greit, men om det argumenteres godt kan dette selvsagt endres.

Hm, hvis du skal tyne opp mot 50ft ut av max 350.000 tror jeg mekkekunnskapene er viktigere enn seilkunnskapene. Forøvrig er det ikke noe vanskelig å håndtere 50++ ft alene, trikset er bare å styre unna situasjoner du ikke fikser. Easy peasy ... ?

Du må veie litt for og imot her. Hvor mye skal båten være bolig, og hvor mye seilfartøy? Du får ikke mer seilglede i en 50ft balje med utblåste seil enn du får i en 30-40ft i bedre stand, snarere tvert imot. Men du får utvilsomt både mer plass og mer vedlikehold. Siden du ikke trenger plass til stashet ditt og i nødsfall også kan krype hjem til peisen peker vel alt i retning av litt moderasjon mht. størrelse? Det gir mer seilglede, mindre vedlikeholdsarbeid og utgifter, færre hindre i form av manøvre du ikke kan håndtere egenhendig osv. osv.

Siden du er opptatt av hvor mye du kan tape anbefaler jeg å bla litt i Seilas hvor du kan lese flere artikler om oppussing av gammel Two Star (Axel Nissen-Lie). Han sparer penger i forhold til bruksverdi og får en båt som etterhvert blir i bedre stand enn totalinvesteringen tilsier, men hva er båten verdt på markedet? Og hva får han igjen for alle arbeidstimene? Hvis du kjøper et kurant merke i grei stand som ikke er over middagshøyden er verditapet forutsigbart lavt. Kjøper du et ukurant oppussingsobjekt blir alt mer usikkert (og det kan jo slå ut positivt også, bare så det er nevnt ;-)

Her kan du se hvilke alternativer du har

http://www.finn.no/finn/boat/used/result?sort=5&LENGTH_FEET_TO=50&page=1&BOAT_CLASS=2188&LENGTH_FEET_FROM=30&PRICE_TO=350000

Skal du opp i størrelse må det bli en «skøyer» a'la dette: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28237012

Husk også at en nyere båt vil ha bedre innvendig plass enn en eldre relativt til lengden, så det er ikke nødvendigvis verdt det å tyne seg opp i lengde ...

Link

Denna skulle nog va grei som bobåt. O inte tappar dom sig mye i pris heller.

Jepp, man må nok litt opp i pris for å få noe greit. Den der er veldig fin å bo i, men seiler som en ku. Men som investeringsobjekt er vel Nauticat rimelig bankers.

Her er flere varianter, er jo bare å skru på finn-søket dette ... http://www.finn.no/finn/boat/used/result?keyword=&BOAT_CLASS=2188&PRICE_FROM=350001&PRICE_TO=410000&LENGTH_FEET_FROM=37&LENGTH_FEET_TO=45&YEAR_MODEL_FROM=&YEAR_MODEL_TO=&sort=5

Jeg ville kanskje sett på Kelt'en, http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28743186 ... der får du plass og moderne seilegenskaper; brei rompe og to ror.

Hvilke krav har du til komfor? Hvis du klarer deg uten dusj, får du mye bra båt for 300K i rundt 32-35 fots klassen. Eg bor i Comfortina 32 i dag, og klarer meg fint.. Spesielt siden du har mulighet til å stue vekk ting både sommer som vinter.. (fordrer at du ikke er av aller høyeste sort..:D )

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Takk for veldig gode svar. Jeg har også kommet til den konklusjonen at det vil være smart å droppe dusj, rett og slett fordi det tar veldig mye plass, og jeg kan dusje andre steder. Kelten var veldig fin, men etter å ha tittet over utgiftene, ser det ut til at 300.000 blir maksgrense, da jeg ikke kan grave frem mer enn 130.000 i egenkapital. Resten må lånes, og for å ikke få renterutgifter som er helt spinnville blir dette grensen. Dette utelukker beklageligvis den veldig pene Kelten quantumduck viser til. Tittet litt på en Two Star 36, og jeg ble imponert. Dette virker veldig kurant, med dette er vel en tomannsbåt? Nå trenger jeg ikke å delta i noen regatta alene, men jeg må kunne seile den alene. Nauticat så ut som en flott båt å bo i, men om den seiler elendig blir det litt kjedelig. Mye treverk var også litt skummelt mtp. råte, og vedlikeholdet som trengs.

Jeg er en forholdsvis liten kar på 179 cm på sokkelesten SuperGnisten :-)

Ville kanskje vurdert Comfortina 32 då, ligger mange av de ute. Samme planløsningen, men seiler raskere (er faktisk like lang).

Om vinteren er det bare å kjøpe vintermatter og legge på dekket. Dette isolere bra!

Det som drar litt ned på comfortinaen er litt lite bord, ellers er den fin å bo i.. (vesentlig bredere en sunwinden)

Ligger mange ut også.. (se på de som er fra 1985 og utover..)

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Jeg tilbringer masse tid i min Swedan Yachts 340 og kunne helt fint bodd i den. Det er faktisk planen når yngste datter får ut fingern og får seg fast jobb i stedet for å surre med utdanning og skole. Da kan hun leie min leilighet dyrt av meg og jeg kan flytte permanent i båten. Jeg har tilbrakt 4 av 5 helger i båten i vinter og har ingen betenkligheter med å gjøre det fast når den tiden kommer.

Det ligger ingen tilsvarende på finn akkurat nå, men det ligger en C34 som er versjonen før der. Ellers, ville nok en Comfortina 32 også passet.

Et tips, er dra på visning på båter du vurderer og så spørre selger om du kan få lov å tilbringe 5 minutter alene i båten. Sett deg ned i en god krok og sleng beina på bordet. I løpet av 5 minutter finner du ut om du kunne trives med å bo der.

Seiling er ingen heksekunst, så om du er båtvant er ikke det noe problem. (Det er vanskeligere å manøvrere en snekke i en trang havn enn en seilbåt)

Det som er heksekunsten med å seile, er å seile fortere enn andre i tilsvarende båt.

Lykke til.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Tittet litt på en Two Star 36, og jeg ble imponert. Dette virker veldig kurant, med dette er vel en tomannsbåt? Nå trenger jeg ikke å delta i noen regatta alene, men jeg må kunne seile den alene. Nauticat så ut som en flott båt å bo i, men om den seiler elendig blir det litt kjedelig. Mye treverk var også litt skummelt mtp. råte, og vedlikeholdet som trengs.

Nauticaten er en plastbåt, kun treverk i overbygg. Ville ikke bekymret meg veldig for råte :-) Kvaliteten er blant det aller beste, men seilegenskapene er fortsatt i badekarklassen.

Two Star'en har lensetakler, dvs. nok en ting å holde styr på under seilas. Men det er ikke noen umulighet å seile den alene. Husk, det er enkelt å seile, men vanskelig å seile fort. Two Star'en i Seilas ble valgt pga. seilegenskaper og lav pris, dvs. oppussingsobjekt. Henvisningen min var mest for å gi deg en peker til stoff om generell oppussing, økonomiske sider osv., men det er ikke noe dumt forslag, og leser du artiklene i Seilas får du jo oversikt over alle svakhetene.

Dette med størrelse og å kunne håndtere båten alene går først og fremst på manøvre i havn og lignende, ikke hva du får til under seil. Tenkt deg at du kjøper en rask båt med mange trimmingsmuligheter, a'la Two Star. Da vil du nesten uansett holde følge med tilsvarende «cruisere» i samme størrelse, selv om du ikke utnytter trimmingsmulighetene. Du må kanskje reve litt tidligere, men du vil fortsatt holde følge. Så det er egentlig ingen åpenbare ulemper. Fordelen er derimot at du kan begynne å eksperimentere med trim, båten vil gi feedback, og da bygger du fart og kunnskap, og det gir mye større seilerglede. Som aleneseiler får du egentlig til det meste, det tar bare lengre tid, og det må du ta høyde for når du vurderer marginene dine. Akkurat lensetakler, som jo er en «feature» på Two Star ville jeg personlig styrt unna, for det fins nok av gode alternativer uten, men jeg ville antagelig ikke kjøpt båt uten løygang i cockpit og justerbart akterstag. But that's me...

Nytt forslag: Maxi Mixer http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27970581 se opp for skader/rep i bakkant av kjøl. Er visst en svakhet v. grunnstøtinger sier google... motoren er også i minste laget, men det er tross alt en seilbåt!

Redigert av quantumduck (see edit history)

Heisann, har sett litt på Sunwind 311, er dette brukbart? Planløsningen virket veldig fin, og den skal ha sandwitch i overbygg, som isolerer en del. Alt i alt virker det som en veldig bra bobåt, og den seiler etter hva tester sier OK, men vil den være brukbar på for eksempel en langtur til Sverige?

Jeg kjenner til sunwind 311. Riggingen minner om comfortina men litt traustere seiler. Like lett å håndtere. Rommeligere enn comfortina og flottere inni. Den kan ta deg rundt hele kloden om det trengs.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg har bodd i båt i 7 år nå, og hvis jeg var i din situasjon og skulle hatt en kurrant seil og bobåt hadde det uten tvil blitt en comfortina, eller helst en Scanmar 33 hvis du får en slik rimlig, men den er nok fortsatt i høyeste prislegget for deg. Disse båtene er koselige å bo i, seiler bra og er fine å bruke på ferieturer. Ville utvilsomt gått for en båt båt av kurrant merke :thumbsup: Har selv bodd i en Scanmar 33 i 3 år og synes på mange måter det var en suveren båt som jeg kan anbefale på det sterkeste.... er absolutt en båt jeg hadde mye glede med som kan anbefales på det sterkeste.

Takk for kjempegode svar alle sammen. Sitter litt på gjerde her og lurer på å vente til etter sommeren. Saken er den havnen jeg skal ligge i selvsagt har langt høyere pris i fellesferien, og det dermed ikke blir aktuelt å ligge der i sommer. Kommer altså til å pendle til etter fellesferien, jeg har nemlig skolestart 27. Juni. Har funnet en båt jeg anser som svært aktuell, denne. På den annen side, vi leser i dag 8. Juni, og fellesferien er rett rundt hjørnet, det er jo uten tvil selgers marked. Når jeg faktisk ikke trenger båten før i slutten av august, bør jeg vente til ferien er slutt, og folk vil bli kvitt båtene sine?

Har funnet en båt jeg anser som svært aktuell, denne. På den annen side, vi leser i dag 8. Juni, og fellesferien er rett rundt hjørnet, det er jo uten tvil selgers marked. Når jeg faktisk ikke trenger båten før i slutten av august, bør jeg vente til ferien er slutt, og folk vil bli kvitt båtene sine?

Har nå sett nærmere på sundwind'en og det er egentlig bare en grunn til at den ikke er solgt; nemlig motoren. Denne er orginal og helt sikkert saltvannskjølt. Pga alder er det dermed en viss sjangs for å få problemer. Selger tenker sikkert at båten egentlig er verdt 320 000 med pga den gamle motoren selger han såpass billig. Siden du ikke har hastverk vil jeg råde deg til å vente til etter sommeren og så prøpve å prute den ned i under 200'

Hvis du kjøper båt med sltvannskjølt, gammel motor er det iallefall en fordel at om du kan skru litt selv.

Lykke til!

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Har nå sett nærmere på sundwind'en og det er egentlig bare en grunn til at den ikke er solgt; nemlig motoren. Denne er orginal og helt sikkert saltvannskjølt. Pga alder er det dermed en viss sjangs for å få problemer. Selger tenker sikkert at båten egentlig er verdt 320 000 med pga den gamle motoren selger han såpass billig. Siden du ikke har hastverk vil jeg råde deg til å vente til etter sommeren og så prøpve å prute den ned i under 200'

Hvis du kjøper båt med sltvannskjølt, gammel motor er det iallefall en fordel at om du kan skru litt selv.

Lykke til!

Takk for svar Sun Flyer, jeg så også at motoren var av eldre årgang, men jeg er helt OK på skruing, og jeg har en bestefar med lang fartstid som chief, så han kan godt utnyttes litt. Jeg er ikke helt typen som har magen full av is uheldigvis. Når jeg har bestemt meg, gjennomfører jeg raskt. Liker å få ting på stell. Er dermed litt redd for at noen skal kjøpe båten før meg. Likevel er det ikke aktuelt å betale 25 000,- mer for en båt nå. Tror dere jeg ville fått gjennomslag for et bud på 195.000 nå? Dette er ikke enkelt, men jeg har vel slått meg til ro med å vente til høsten, jeg brukte jo bare et par timer på å finne den båten, markedet er vel enda bedre på høsten.

Støpejernsbunn, det høres ikke helt bra ut eller?

Nei, det kan du si. Men det spørs vel heller hvordan det *ser* ut? Kanskje det blir som å ha jernkjøl istedenfor blykjøl? Det er til å leve med, selv om det ikke er den beste løsningen. Kanskje det blir veldig solid ved grunnstøting? (Mixer'n jeg også foreslo tåler ikke dét spesielt godt ...) Kanskje en rustfelle av dimensjoner?

Saken med Kelt'en er at den er «ukurant», altså litt snål og solgt i veldig få eksemplarer på det norske markedet. Fordelen med dette er mye plass og båt for pengene, ulemper ... usikker prisutvikling, vanskelig å innhente opplysninger om feil og problemer osv. Den lille googlinga jeg foretok fant ingen klager over bunnkonstruksjonen blant norske eiere. Men dem er det altså ikke mange av.

Men, men, men ... det blir det jo *ennå* en sommer uten båt av? Er det *egentlig* god økonomi?

Men jeg er enig i advarsler mot motoren ... og det er ikke alt som kan skrus rett heller ...

Det blir lite tid til båtliv med blytunge studier i sommer uansett. Snakket med gamlefar og han mente at en båt fra 1985 var fryktelig gammelt. Nå vet jeg lite om å eie en gammel seilbåt, så det skal jeg ikke påstå så mye om, men hva er alternativet? Kunne jo kjøpt en brenn ny optimistjolle, men jeg ser for meg at bostandarden ikke blir helt det samme der.

Nå vet jeg at du mente det som en hybridvits quatumduck, men penger er veldig viktig her. Jo mindre jeg trenger å låne desto bedre er det. Har lest båtblogger fra langseilere, disse får jo virkelig oppleve problemene som hvermansen anser som en bagatell. Det gjør jo at en får litt nye ting å tenkte på.

Trenger jeg virkelig en stor båt? Nei, jeg tror ikke det, jeg må en "lugar" med dør til. Byssa, eller pentryet blir det vel i den størrelsen, må ha stekeovn. Jeg må også ha et toalett. Kartbord blir omgjort til studiekrok, så det er også viktig, men ikke et must. Den må kunne soloseiles. Viktigst av alt, båten må være godt bygget, den må være vanntett og tåle bruk.

Det får jeg i båter ned mot 26 fot. Jeg velger heller en båt i bedre stand, med mindre plass. Likevel må den være stor nok til en person over lang tid.

Jeg har også innsett viktigheten av en god seilgarderobe (<-- Se gutten som benytter seg av fagspråket!) Båten skal jeg jo ha i tre år, og den skal slettes ikke få ligge stille når feriene kommer. Misforstå meg rett. Jeg tror ikke jeg trenger stormfokk, spinnaker og genua, og ørten forskjellige storseil. Det jeg tror jeg trenger en en seilgarderobe som er i grei stand, og rulleforseil er visst greit. Jeg må jo innrømme at jeg ble litt nervøs, når min far går så sterkt ut å fraråder meg båten jeg hadde sett meg ut.

På den annen side, han har alltid vært flink til å overdramatisere, og gi inntrykk av å inneha mer kompetanse enn det han faktisk har. Likevel ser jeg poenget. En nyere båt har sine fordeler, men hvor nytt kan jeg få det, uten at det faktisk går ut over viktigere ting. Det er liten vits i å ha en knøttliten båt som seiler som en ku, selv om den er ny.

Samtidig skriver jeg i denne tråden flere ganger til dagen at jeg har funnet en løsning, eller bestemt meg. Helt til jeg gjør litt videre research, og lærer mer. For hver gang jeg har bestemt meg, har jeg etter en tid funnet grunner til å velge noe annet. Derfor er det på tide med en realitetssjekk, og hvor utfører man en slik? På internett, selvsagt :rolleyes:

Maksprisen blir altså 300.000, dette fordi jeg ikke kan betjene et større lån uten veldig store utgifter.

Jeg har i ettertid sett at jeg ikke trenger dusj, når jeg ligger til kai, finnes det dusj i marinaen, og på seilas er det alltids en mulighet for å få tatt en dusj i en havn av noe slag, ellers kan jeg kjøpe en slik soldusj. Dette gjør at jeg sparer mye plass, dette er et argument for å velge en mindre båt. I tilegg er jeg bare en person til vanlig, og da trenger jeg ikke en veldig stor salong, eller sengeplass til ti. Størrelsen på båten må vel fortsatt være 26 fot og oppover(?), men jeg tror ikke jeg TRENGER mer enn 32 fot. En større båt er selvsagt å foretrekke, men neste punkt setter en stopper for dette.

Jeg har alltid visst at det er greit å ha en båt som ikke er fryktelig gammel. Jeg antok at båter fra midten av 80-tallet var gode nok. Dette har fått en knekk etter samtale med min far. Skal jeg ha en nyere båt, må jeg ha en mindre båt, for prisen kan ikke stige mer, og det er ingen vits i å kjøpe en ny drittbåt.

Som nevnt kan jeg ikke seile, men hvem kan vel lære uten en seilbåt? Jeg vil likevel ha en båt som kan seiles sånn middels greit. Det trenger ikke å være noe regattabåt, men jeg vil kunne ta en seiltur en helg og rekke mer enn å komme ut av havna. Jeg gidder ikke å bruke hele sommeren på en tur til söta bror.

Så må dette røres godt sammen, og smaksett med salt. En spade er ofte en passelig mengde ved mine utsagn. Jeg konkluderer dermed med følgende, og her må dere hjelpe, og komme med andre forslag.

Jeg ser nå altså etter en båt mellom 26 og 32 fot, sånn omtrent. Jeg vet ikke hva som er nytt nok, men nyere enn 1995 får jeg det vel ikke uansett. Jeg er helt ærlig litt i beita for gode forslag. I morgen vet jeg sikkert mer selv, men håper på gode innspill og gjerne litt kritikk.

Er det virkelig dette jeg trenger? Må båten være så ny, så stor, større? Hva med motor? I prosessen hvor en lærer og seile er det godt å ha en motor en kan stole på.

Var ikke ment som en vits altså, man skal kun oppleve et begrenset antall sommre, og helst flest mulig med båt. Men økonomien spiller en rolle, ja, og det er mange måter å regne på, bruker man båten lite blir det f.eks. alltid billigst å leie et par uker i sommerferien ...

Den forrige båten min var en 1980-modell som jeg solgte i fjor. Primært for å få en raskere og større båt. Stående rigg og motor hadde ingen større problemer i de ca 10 årene jeg hadde båten, men det er klart at den motoren godt kunne dø av alderdomssvakhet når som helst, selv om servicemekker'n sa den kunne holde i mange år til også. Stående rigg burde vært bytta, men iom. at jeg rigget ned hver høst kunne jeg holde følge med slitasje og ta det som måtte ha dukket opp. ETT sted var plasten myknet og det var i lokket til stuerom i aktertofta. Men dét er noe du kan se opp for i en gammel båt. F.eks. Expressene får ofte hyttetaket forsterket ellers får man ikke satt riggen stramt nok, man får bare pressa hyttetaket nedover. Jeg vil *nesten* si at faren din ikke veit hva han snakker om, det er en drøss ting å se opp for når du kjøper ny også. Foreldra mine syntes generelt ikke særlig om at jeg "kasta bort" penger på båt de heller, selv om de likte båtlivet godt. Ikke hør for mye på'n :o)

Google er din venn, når du kjøper en kurant båt fra 80-90-tallet vil det være mye informasjon å hente inn om svakheter og hva du skal se etter. Men det vil være vedlikeholdsbehov, både av helt nødvendig art og av kosmetisk art. Blås i alderen og se heller på hvilken stand båten er i!

Gode seil er lurt, men ikke nødvendigvis mange. Nyere seil og overhalt motor er selvsagt store pluss ... som hever prisen.

Når det gjelder størrelse og egenskaper som bobåt blir innredningsløsningen viktig også. Rush 77'en min på bare 26 fot hadde f.eks. en god innredningsløsning, som eneboer uten mye bagasje kunne jeg fint bodd i den, og du finner dem til 150.000 +/- (ingen på finn.no akkurat nå), tror man må opp noen fot for å finne tilsvarende plass i konkurrentene fra 80-tallet. Minus for gammelmodig masthead-rigg. For en aleneseiler er det enklere med en 7/8-delsrigg. Men ikke noe stort problem, og seilegenskapene ellers var helt ok.

Nå har jeg vært gjennom det som ser aktuelt ut på finn og yachtworld og en del andre. Har kommet frem til følgende liste, er det noen som umiddelbart bør fjernes, eller er mindre gode alternativer? Listen er sotert fra mest til minst aktuell.

Mamba 29 <- Lav pris samtidig som den oppfyller stort sett alle krav til bostandard, men hvilke svakheter har den?

HR 31 Monsun<- Dyrere men velprøvd båt, bomessig lik Mamba, men noe større.

Sunwind 311<- Sjelden, vanskelig å finne med god motor.

Omega 30

TwoStar 36

Omega 34

Jennau Rush 97

Dehler 34

Finner lite om Mambaen seilingsmessig, og lurer egentlig på hva som gjør den såvidt billig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...