Taucher Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Du mangler Comfortina og Scanmar 33 - absolutt to båter som jeg mener bør være med høyt opp på listen din. Det er selvsagt to gode båter, men Scanmar blir fort litt dyr, men Comfortina bør opp på listen. Den vil havne på en fjerdeplass, den er ikke like god som HR 31 etter hva jeg forstår, mye grunnet tetningene i bakkant og svak rigg. Reelt sett er vel bare de nå fire øverste aktuelle. De andre er godkjente, men Mamba og HR samt Sunwind er et hesteholde foran til nå. Mamba grunnet mye båt for pengene, HR fordi det er velprøvd og av topp kvalitet. Sunwind fordi den har en planløsning som passer ypperlig, og også er ganske lavt priset. Comfortina er et trygt valg, men faller litt mellom to stoler her. Det er ikke like mye båt for pengene som Mamba, den er ikke like god som HR, men konkurerrer med Sunwind. Alt avhenger vel bare av hvor en finner et godt eksemplar til rett pris. Sitér dette innlegget Link to post
Taucher Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Jeg bodde et år i en Randesund 35 lik denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28171218 Anbefales på det varmeste som bobåt! Hadde en radiatorovn på 2000W ombord som holdt meg varm og tørr hele vinteren. Ikke en dråpe kondens! Takk for tips, men denne koster nesten det dobbelte av hva jeg tar meg råd til, og til 600 000 vil jeg påstå at man får mye bedre båt. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 (redigert) Nå har jeg vært gjennom det som ser aktuelt ut på finn og yachtworld og en del andre. Har kommet frem til følgende liste, er det noen som umiddelbart bør fjernes, eller er mindre gode alternativer? Listen er sotert fra mest til minst aktuell. Mamba 29 <- Lav pris samtidig som den oppfyller stort sett alle krav til bostandard, men hvilke svakheter har den? Finner lite om Mambaen seilingsmessig, og lurer egentlig på hva som gjør den såvidt billig. god plass i mambaen i forhold til størrelsen (de sier du får "33fot" følelse inni den ),pent rearbeide og bra ståhøyde. er selv 186 og høyden er ikke noe problem ikke sjøsatt min endas så kan ikke si noe på hvordan den er å seile men hør med tompa2 her på forum. han har hatt den i flere sesonger. Det jeg har hørt at ved mye vind bør du reve i tide da den ikke liker å ha for stort areal i mye vind... denne ser ok ut med kalseje og som er et pluss http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28866873 Redigert 10.Juni.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 På den annen side, han har alltid vært flink til å overdramatisere, og gi inntrykk av å inneha mer kompetanse enn det han faktisk har. Likevel ser jeg poenget. En nyere båt har sine fordeler, men hvor nytt kan jeg få det, uten at det faktisk går ut over viktigere ting. Det er liten vits i å ha en knøttliten båt som seiler som en ku, selv om den er ny. Maksprisen blir altså 300.000, dette fordi jeg ikke kan betjene et større lån uten veldig store utgifter. Jeg har alltid visst at det er greit å ha en båt som ikke er fryktelig gammel. Jeg antok at båter fra midten av 80-tallet var gode nok. Dette har fått en knekk etter samtale med min far. Skal jeg ha en nyere båt, må jeg ha en mindre båt, for prisen kan ikke stige mer, og det er ingen vits i å kjøpe en ny drittbåt. Visste ikke at jeg hadde en tvillingbror.... Din far har rett, og han tar feil. Vi snakker uansett gamle båter og om den er fra 1977 (34) eller 1992 (19), er den uansett gammel. Hvordan den har blitt behandlet, vedlikeholdt og byggekvaliteten avgjør hvor mye båt som er igjen til deg. Det som er viktig for deg, i etableringsfasen og med lite inntekter, er at du a) får igjen omtrent det som du betalte b) slipper å koste på båten penger som du ikke får igjen Du vil ikke investere i ny motor, nye seil eller nytt teakdekk. Koster masse og gir beskjeden prisøkning seinere. I steden for å kjøpe den billgste modell X, bør du kanskje tenke på den beste modell X selv om den koster 50k mer. Ofte ligger det vesentlig mer enn de 50k i utstyr, (motor?) og arbeid enn de kronene forsvarer. For 300k kan du glemme å få noe som karakteriseres som "nyere". Om du ikke har så mye peiling på båt så få med deg noen som har det når du skal se på gamle båter. Som nevnt kan jeg ikke seile, men hvem kan vel lære uten en seilbåt? Jeg vil likevel ha en båt som kan seiles sånn middels greit. Det trenger ikke å være noe regattabåt, men jeg vil kunne ta en seiltur en helg og rekke mer enn å komme ut av havna. Jeg gidder ikke å bruke hele sommeren på en tur til söta bror. Seile? Det er jo bare å stramme inn til det ikke blafrer, og holde hode lavt. Husk god forsikring og god planlegging. Om det går i 5 eller 6 knop har vel ikke all verdens betydning, men det er noe med seilgleden... Avfukter er et must forresten. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Hei Når du skal bu i båten så er cockpitkalesja òg eit must. Ask Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Mulig, men ingen av de andre båtboerene på brygga i Grimstad ser ut til å ha det. Det er kanskje for seint for trådstarter å svippe nedom brygga og forhøre seg blant eksisterende båtboere? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Taucher Svart 10.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 En rekke spennende argumenter og mye god informasjon... Nå hadde det sikkert vært snilt om jeg skrev et langt innlegg hvor jeg tok for meg det hele du har skrevet, men jeg sier det kort; Jeg er enig. En båt som ligger over sine tvillinger i pris, har ofte fått prisen fordi den har det andre mangler. Å velge denne båten gjør at man ikke får med seg kuppene, men man får et god båt som man ikke vil være misfornøyd med. Du nevner at det hadde vært bra å få med noen som kan dette. Jeg skal nok klare å inspisere det meste på en båt, men akkurat dette med rigg og seil er ukjent for meg. Jeg har noen bekjente som jeg vet har denne kompetansen, men dette er bekjente i den forstand at vi bare kjenner til at den andre parten eksisterer, og lite mer. En person jeg kunne bedt være med for å se på en båt i nærområde, men ikke en person jeg ville være komfortabel med å ta med 35 mil for å se på en båt. Derfor lurer jeg på følgende: Finnes det tjenster som kan være med å besiktige en båt? Takk for tips Ask, er dette for å kunne bruke cockpit som "yttergang", eller rett og slett for å forhindre snø og dritt ned i salongen? Og sånn helt til slutt, hvem anser du som tvillingbroren GeirKS? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Og sånn helt til slutt, hvem anser du som tvillingbroren GeirKS? Hørtes jo ut til at vi hadde samme far ... Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 (redigert) Takk for tips Ask, er dette for å kunne bruke cockpit som "yttergang", eller rett og slett for å forhindre snø og dritt ned i salongen? svarer jeg: -kjekt med kalesje når det regner så har du et tørt sted å tørke tøy etter en seilas. -Yttergang i båten når den står i bås hvor du kan ha ytterklær og annet som tar unødig plass i båten ellers. -Og ang snø er det kjekt å ha et tørt parti rett ytenfor luken så du slipper å drasse inn snø hver gang du entrer båten... -om sommer har du et ekstra rom hvis du ikke har lyst til å sitte i kjelleren... ruller du opp vegger kan du sitte ute i friskluft selvom det regner... -blir litt som fortelt for campingvogn men i mindre format--- mye pluss med en kalesje for seilere som for annen båt.. mange som ikke har kalesje og bor i båt men uansett en kjekk innvestering om du bor der eller bruker den til ferie/helgeturer Redigert 10.Juni.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 (redigert) mye grunnet tetningene i bakkant og svak rigg. Tull. Det er ikke noen problemer med hverken "tetninger i bakkant" eller svak rigg. Det er svært få båter som overfører kreftene fra rigg til skrog og kjøl med syrefast ramme. Det gjør Comfortinaen. Problemet er roret, men det er byttet på de fleste. Redigert 11.Juni.2011 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 En båt som ligger over sine tvillinger i pris, har ofte fått prisen fordi den har det andre mangler. ... eller fordi eier ikke har et realistisk forhold til markedsprisen. Sitér dette innlegget Link to post
Taucher Svart 11.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 Tull. Det er ikke noen problemer med hverken "tetninger i bakkant" eller svak rigg. Det er svært få båter som overfører kreftene fra rigg til skrog og kjøl med syrefast ramme. Det gjør Comfortinaen. Problemet er roret, men det er byttet på de fleste. OK, da blander jeg med en annen båt. ... eller fordi eier ikke har et realistisk forhold til markedsprisen. Det er selvsagt faren, men det er jo ofte noe en ser ut av annonsen. Sitér dette innlegget Link to post
Taucher Svart 12.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 Hva syntes folket om First 29, den har uheldigvis VP2002, men mye nytt, og nytt drev. På den annen side ligger det en i Bergen til 95.000. Den er _sliten_, men samme båt, til 130% lavere pris. Er denne overpriset? Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 På den annen side, vi leser i dag 8. Juni, og fellesferien er rett rundt hjørnet, det er jo uten tvil selgers marked. Når jeg faktisk ikke trenger båten før i slutten av august, bør jeg vente til ferien er slutt, og folk vil bli kvitt båtene sine? Det er vel heller kjøpers marked. Med 18.000 usolgte båter på Finn, mer enn noen gang tidligere, så må det være kjøpers marked. Spesielt båter som du ser etter, 80-talls seilbåter, er prisene åpenbart moden for justering nedover. Det er nå min beskjedne mening. Gamle motorer er tikkende utgiftsbomber. Med et par hundre driftstimer pr år i snitt kan du selv regne ut når den ryker når levetiden, i beste fall, ikke er mer enn 4-5000timer. Båtmotorer i fritidsmarkedet er lettbygd, og må ikke forveksles med motor i yrkesbåt. Er den i tillegg saltvannskjølt må ny motor inn i budsjettet fra dag en. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.