nordan family 27 Startet 6.Juni.2011 Del på Facebook Startet 6.Juni.2011 Da jeg overtok min båt sto det to gassflasker med indsustriventil (skruventil) der. Jeg har fortsatt med det da jeg har hørt at det visstnok skulle være sikrere, og det følgelig var industriventil på de når jeg leverte dem i innbytte. MEN det er jo langt fra alle utsalg som har industriventil, så det er rett og slett litt hazzel å få byttet dem, spesielt om en går tom på ferietur og ikke har en stor forhandler i nærheten. Jeg har søkt og googlet en del, men jeg finner ikke noe omtale av hvorfor det ene skulle være bedre enn det andre. Så jeg lurer om det er noen gass-eskperter her - er industriventilen sikrere enn husholdningsventilen, eller er det andre årsaker til å skulle forsette med industriventil? Er nemlig fristet til å gå over på standard kompositt husholdningsventilflasker. Men kanskje ikke dersom det er mindre sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Ikke ekspert men husholdningsventilen er nok noe mer idiotsikker enn industri men det må være nokså marginale forskjeller. Viktigste grunn til å velge industri er at du kan få både større trykk og mengde fra disse men det betyr ikke noe for vanlige husholdningsapparater. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Seastar Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 (redigert) Hei nordan family 27! Da jeg kjøpte campingvogn for noen år siden, så var det med en 11kg stålflaske med industrikobling. Erfarte det samme som deg på første ferieturen, nemlig at det ikke var like lett overalt å få byttet flasken! Med en forhandler i nærområdet som fyller/etterfyller beholdere, fikk jeg et godt tilbud med innbytte av industrikobl.-stålbeholderen eller skal vi si kjøp av to nye Komposittflasker på 11kg (10 kg)med husholdningskobling. Mange fordeler som lavere vekt, ser mengden av innholdet og ikke minst samme kobling som på alt annet av husholdningsutstyr. Tar bare med en flaske til gassovnen i forteltet, gassgrillen og terrassevarmeren o.l. apparatur........! Jeg bare etterfyller hos forhandlere som har slike anlegg og betaler for mengden jeg fyller, siden jeg har helt nye godt vedlikeholdte flasker som jeg ønsker å beholde i lengre tid. NB! Husk bare på å få de byttet før siste frist (antall år), som står påstemplet flaskene, ellers så nekter de å fylle opp "utgåtte" flasker og du må da bare kjøpe nye! Lykke til! Redigert 6.Juni.2011 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 NB!Husk bare på å få de byttet før siste frist (antall år), som står påstemplet flaskene, ellers så nekter de å fylle opp "utgåtte" flasker og du må kjøpe nye! Det der er en passe teit ordning. Min lokale gasspusher gjorde et stort poeng av at jeg fikk en helt ny komposittflaske for litt siden men skal jeg etterfylle den koster det noen tiere ekstra (i tillegg til gassprisen) for hver gang så skal jeg beholde min nye flaske blir den ganske dyr. Neste gang jeg bytter inn får jeg kanskje en flaske som har et par måneder igjen og er jeg ikke oppmerksom på det må jeg gjerne kjøpe ny neste gang... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
mons Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Industriventil gir adskillig mer gass hvis du skal bruke det til krabbekoker ol som har stor effekt. Tror ikke det går an å få ut gass til mer enn 4-6 kW fra en husholdningsventil. Til vanlig båtbruk er det veldig lettvint med armen du vipper over på husholdningsventilen for å stenge gassen. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
taunus Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Hvis et gassanlegg er montert etter regler for gassanlegg om bord i fritidsbåt, trenger du ikke tenke på om idustrikopling er sikrere. Derimot hvis du har det som meg, der ikke en eneste ting i henhold til regler er overholdt er det kanskje et lite poeng. Jeg er godkjent gassinnstallatør i båt, Og jeg tar av ventilen etter hvert måltid. Hele systemet må bygges opp på nytt.Og det koster fort 6-7 tusen. Gass er farlig på avveie!! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 (redigert) Da jeg overtok min båt sto det to gassflasker med indsustriventil (skruventil) der. Jeg har fortsatt med det da jeg har hørt at det visstnok skulle være sikrere, og det følgelig var industriventil på de når jeg leverte dem i innbytte. MEN det er jo langt fra alle utsalg som har industriventil, så det er rett og slett litt hazzel å få byttet dem, spesielt om en går tom på ferietur og ikke har en stor forhandler i nærheten. Noen liker mora og andre dattera og jeg sier ja takk begge deler. Hvis en er mye i Sveige så ville jeg hatt en av hver, i Sverige er det bare et par steder en får byttet flasker med hurtigkupling. Det der er en passe teit ordning. Min lokale gasspusher gjorde et stort poeng av at jeg fikk en helt ny komposittflaske for litt siden men skal jeg etterfylle den koster det noen tiere ekstra (i tillegg til gassprisen) for hver gang så skal jeg beholde min nye flaske blir den ganske dyr. Er din lokale gasspusher en luring? Privat flaske?? Har ikke hatt problem med bytte av Kompositt flaskene hos AGA, YARA eller STATOIL. Dette sier AGA om innbytte. Fritt bytte av komposittflasker i Norden AGA i Norden og BP Gass i Danmark har inngått en avtale om fritt bytte av komposittflasker. Avtalen betyr at alle AGA AS sine propanforhandlere tar i mot utenlandske komposittflasker av samme type. Denne byttes mot en full kompositt 10 kg eller 5 kg. Det eneste du betaler er prisen for fyllingen. Bytt til norsk flaske i Norge Når du kommer hjem til Norge bytter du bare din din danske, svenske eller finske komposittflaske til en norsk komposittflaske hos din nærmeste AGA propanforhandler. http://www.aga.no/in...as/exchange_cyl Redigert 7.Juni.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SveinHa Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Er din lokale gasspusher en luring? Privat flaske?? Problemet oppstår KUN når jeg har en flaske hjemme til den er utgått på dato og så skal bytte, da må jeg KJØPE ny. En vet jo aldri hvor lenge en innbytteflaske har igjen medmindre en selv sjekker HVER gang... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
nordan family 27 Svart 7.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 (redigert) dette med maks effekt er kanskje årsaken? Det er en komfyr med tre brennere og steikeovn. Dersom alt der er i bruk kommer jeg kanskje over de 4-6kw som er nevnt over. Men det (at alt er i bruk) har ikke skjedd ennå. Dette med om anlegget er godkjent eller ikke. Mitt anlegg er nok originalt fra fabrikk på midten av 1980 tallet. Kassa står i og for seg ute oppe på akterkabin, med rør (som jeg ikke har sett eller sjekket, og må demontere masse for å få sjekket hele av) helt frem til byssa (i forskipet). Jeg må måle høyden. Jeg har ikke så mye å gå på over industrilventilen, så dersom de andre er høyere (inklusive regulator) får jeg en utfordring. Redigert 7.Juni.2011 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 (redigert) på dato og så skal bytte, da må jeg KJØPE ny. En vet jo aldri hvor lenge en innbytteflaske har igjen medmindre en selv sjekker HVER gang... Har ikke sett en flaske som har under et år igjen, enda,Men en må kjenne forbruket sitt.Har ikke sett at noen har sjekket datoen enda.Dette med om anlegget er godkjent eller ikke. Mitt anlegg er nok originalt fra fabrikk på midten av 1980 tallet. Kassa står i og for seg ute oppe på akterkabin, med rør (som jeg ikke har sett eller sjekket, og må demontere masse for å få sjekket hele av) helt frem til byssa (i forskipet). Jeg må måle høyden. Jeg har ikke så mye å gå på over industrilventilen, så dersom de andre er høyere (inklusive regulator) får jeg en utfordring.En indikasjon på om anlegget ditt er "ok", kan du lese deg til her.http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19831020-1580.htmlHar du Lekkasjeindikator så ser du om anlegget er tett hvis det er olje i glasset.På 5 kg komp. stikker hurtigkuplingen ca 2 cm over flaska og en trenger litt til å tre den ned på ny flaske Og gassvarsler har du selvsagt. Redigert 7.Juni.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SveinHa Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Jeg mistet nylig 2 flasker som var gått omtrent et år ut på dato. Flaskene så meget pene ut men gasspusheren så det med en gang. Disse flaskene stod på hytta jeg kjøpte i fjor så de hadde nok stått der noen få år. Slik denne ordningen fungerer så er det jo i praksis en pant som er betalt og ikke kjøp av flaske. Hadde det vært kjøp så måtte en jo få en slags garanti på at en i alle fall fikk bytte inn flasken i 10 år eller noe slikt men nå blir jo kjøpet annullert på et eller annet tilfeldig tidspunkt... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
nordan family 27 Svart 7.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Løses ikke det med å bytte inn på en bensinstasjon eller lignende? Har aldri sett at de ungdommene som står bak disken der ser på flaska jeglevereridet hele tatt. Sånnsett skulle det være mulig å "tilsnike" seg en nyere om det som er tom har gått ut på dato. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 NB! Husk bare på å få de byttet før siste frist (antall år), som står påstemplet flaskene, ellers så nekter de å fylle opp "utgåtte" flasker og du må da bare kjøpe nye! Lykke til! jeg har hatt en del utgåtte flasker og da har jeg dratt til bensinstasjonen og byttet inn disse i nye fulle flasker. koster 380kr der mot 200 jeg betaler ellers for å fylle opp mine egene... Verdt de 180kronene å få nye flasker igjen Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Har aldri hørt om at flaske-eier må ta det på egen kappe at flaskene går ut på dato.... Har sikkert ikkje fått full opplæring i jobben eg då, for eg har byttet propanflasker og anna gass for kunder i snart fire år uten å høre om dette, eller sjekke dato... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger jo Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Jeg mistet nylig 2 flasker som var gått omtrent et år ut på dato. Flaskene så meget pene ut men gasspusheren så det med en gang. Disse flaskene stod på hytta jeg kjøpte i fjor så de hadde nok stått der noen få år. TO gode grunner til å skifte til en AGA pusher Har sikkert ikkje fått full opplæring i jobben eg då, for eg har byttet propanflasker og anna gass for kunder i snart fire år uten å høre om dette, eller sjekke dato... Høres ut som en godt opplært AGA pusher. Dette sier AGA. Våre forhandlere skal bytte kunden sine flasker og si takk for handelen og velkommen igjen. Det er vår oppgave å kontrollere datoen på flaskene å sende de som ikke ser ok ut og de som har utgått dato, (10 år ) til re-sertifisering for nye 10 år. Hurtigkopling kan levere ca 1,5 kg gass i timen av 30mb, 1 kg gass er ca. 12,9kwh så en kan trekke ut ca. 20 kwh før det går ut over trykket i systemet (stålflaske). Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nordan family 27 Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Dette med gamle flasker er jeg litt usikker på. I dag byttet jeg inn to flasker på Statoil, hvor jeg hadde byttet de til meg for ca ett og et halvt år siden. De fulle jeg fikk tilbake var IKKE nye. Stemplet 94 og med "Norol" innstemplet logo på. Forøvrig synes jeg 234 kr for 5 kg var i drøyeste laget - betalte vel 170 for å få fyllt 11 kg på Norsk LPG for en liten stund siden. Sitér dette innlegget Link to post
Jche Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Jeg har jobba på butikk med propanutsalg, og også bensinstasjon. Sjekk av dato var aldri et tema på noen av stedene, ei heller når flaskene ble hentet av aga. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.