Jump to content

Erfaring med Nimbus nova 22 (96-98 mod)?


Goodspeed

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg vurderer å bytte til en nimbus 22 nova, 96-98 modell. Mest sannsynlig ser det ut til at det blir alternativet med Volvo AD31 motor. Jeg liker veldig godt walkaround konseptet, og har inntrykk av at det er en båt som er relativt grei å vedlikeholde (sett bort i fra motorvedlikehold), samt har jeg hørt/lest at den skal være veldig god i sjøen. Er det noen som har erfaring med denne? Jeg tenker spesielt på motorkapasitet ifht om jeg har med meg gjerne 3-4 personer og litt bagasje ombord, hvordan påvirker dette sjøegenskapene, marsjfart etc?

 

Jeg bor i Oslo, og vil mest oppholde meg i indre oslofjord. Men jeg ønsker å ha en båt som også er i stand til å tåle litt åpen sjø, f.eks når jeg skal nedover mot Sandefjord, Kragerø og deromkring.

 

Alle erfaringer og tips jeg bør se etter når jeg skal kjøpe mottas med takk! :)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Nimbus er helt rått i sjøen! Tåler masse juling. Og som du sier er walkaround-konseptet helt genialt. God balanse og lett å forflytte seg rundt i båten.

Hva gjelder motor ift. last ombord så er jeg ikke så kjent med de ulike motoralternativene, så det kan jeg ikke si så mye om.

Om du ikke absolutt trenger plassen så ville jeg sett på 19 Nova som du får med utenbordsmotor! Enklere, billigere, raskere.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post

Takk for innspill. Har vurdert Nova 19. Men jeg har en irrasjonell forkjærlighet til innenbordsmotor og alle de problemer det medfører. :)

Men Key Largoen må jeg si jeg likte også. Noen av denne type som også leveres med innebords? Ellers har jeg sett på Ryds 23, men av de jeg kan se i samme sjanger er det kun relativt nye modeller som ligger ute, og følgelig en pris som går litt over min maksgrense for øyeblikket.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Hei! Har i ca. 3 år hatt en Nimbus 22 Nova 1996 modell med en VP AD31P-A (150hk.). Har svært gode erfaringer med båten og er som vestlending vant med litt rufsete sjø. Båten takler dette godt, men selvsagt trengs litt trimming av såvel drev som trimflaps for å få optimal gange i sjøen alt etter værforholdene.

Har skiftet fra aluminium- (A-serie) til stålpropeller (C-serie), og dette hadde kun positive konsekvenser.

Båten er super til såvel fiske som til andre sjøaktiviteter, og stor badeplattform(ekstra) er bare positivt. Tilgangen til sjøen akterut, er god nok grunn for meg til ikke å vuredere utenbordsmotor(sammen med noen andre da!).

Som et råd vil jeg anbefale at du kjøper en båt med lukket kalesje over styreposisjonen og ikke bare et havnetrekk til a ha over midtkonsollen når båten ikke er i bruk. Skulle du komme ut for skikkelig regnvær mellom Oslo og Sandefjord/Kragerø er dette helt klart en god investering.

Jeg kan forøvrig ikke si at litt last i båten har så stor betydning for marsjfarten, men båten, med sin forholdsvis dype v-bunn er litt følsom for sideveis vektfordeling i plan. Dette bør imidlertid greit kunne rettes ved litt justering av trimflapsene.

Uansett hva du ender på så lykke til med kjøpet!

Link to post

Dette var jo gode tilbakemeldinger. Sånn man gjerne håper på når man nesten har bestemt allerede. :)

 

Jeg har lagt merke til at akkurat det du nevner med kalesje over styreposisjon og sett at det ikke er alle som leveres med dette. Vet du om dette er dyrt å få ettermontert eventuelt? I tillegg, de med ekstra påbygget badeplattform - er ikke feil det heller.

 

Uansett, takk for svar! Jeg har mer og mer slått meg ned på at valget faller på en Nova nå. Må bare få solgt den jeg har først, og så håper jeg å få kjøpt meg ny ila året nå. :)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Har selv en Nimbus 21 DC som har samme skrog (22 Nova er litt forlenget akter (over vann)), og kan bekrefte at det er en herlig båt å ferdes i. Den går tungt og verdig og har en veldig komfortabel gange. Skroget er det samme som i klassiske Coronet 21 DC.

 

Jeg tror du vil oppleve Nimbus 22 som noe tyngre og finere i sjøen enn Draco 21, og jeg tror den vil være lettere å bruke i havner (litt mindre vindfang over vann?). Men vær klar over at den må trimmes med trimplan. Den legger seg veldig mot vinden, og er ganske følsom for last. Med bra (kurante) trimplan er ikke dette noe problem.

 

Ellers tror jeg båten trenger litt motor for å fungere skikkelig bra. Jeg vet ikke om Nimbus 22 Nova er vesentlig lettere enn 21 DC, men det tviler jeg nok på. VI har V8 bensin AQ260, og det er ihvertfall ikke for mye. Jeg synes båten kunne tåle enda mer fart (37 knop maks på våren), og det bekrefter vel historiene om Coronet 21 som sjø- og fartsbåt også.

Jeg har hatt hele staben min ute på hytta mange ganger, og har ofte satset på flere båter eller flere turer med henting av folk. Men utpå kvelden skal vi alltid til byen og drikke videre.. og da har jeg ofte studd alle ombord i Nimbusen. Totalt 11-12 personer, der noen står, noen sitter og 2-3 sitter på motorromsluka helt akter. Likevel får jeg dradd båten opp i plan. Det er imponerende å dundre innover mot byen i rundt 30 knop med denne lasten ombord. (Men sommerkvelder er det gjerne ganske flatt vann..). Dette er jo ekstrem belastning men likevel verdifullt for meg. Det hadde ikke gått med en mye svakere maskin.

Redigert av Peter Claus (see edit history)
Link to post

Såpass ja, 11-12 personer og likevel i plan. Det er ikke verst. Jeg tror nok ikke det går med 150 HK motoren. Den er muligens litt tyngre enn DC'en, den er i alle fall tyngre enn draco'en min. Der har jeg nå 4,3 liter Mercruiser på 205 hk (bensin) som drar den opp i samme fartsområde som det du har. Jeg ser at de fleste 22 nova'ene med 31 ad-motoren drar opp i rundt 30 knop, og så lenge jeg ikke marsjfarten går vesentlig ned og den drar greit opp i plan med noen folk om bord (ikke 11-12 stk riktignok :) ), så tror jeg jeg må si meg fornøyd med det. Skulle gjerne hadde en diesel KAD ombord, men da blir nok dessverre prisen deretter.

 

Du har forresten rett, det er litt vindfang i dracoen, og jeg legger faktisk i tillegg godt merke "høyrevridningen" fra drevet når jeg skal legge til kai. Legger omtrent kun til med styrbord side. :) Ellers er Dracoen veldig god i sjøen, men som du sier, den blir litt lett når det er litt fart og motsjø, noe jeg håper blir bedre med en nova.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Jeg bør ok si at å få båten i plan med så mye last, ikke går veldig raskt. Den spretter ikke akkurat opp i plan, men jobber seg tungt og sakte opp. Men det går.

 

Forbruket målte vi for noen år siden, men jeg har ikke tallet her. Ved korte turer med mye bruk av motor er det nok nærmere 2 l/mil enn 1,5. Jeg kjører denne båten mye om sommeren, men synes det blir litt for mye tanking. Vi har et par andre motorbåter å velge på, og det blir billigere, men langt fra like behagelig.

 

Jeg er ihvertfall sikker på at du vil like sjøegenskapene. Personlig har jeg mer sans for hvordan disse båtene oppfører seg, enn nyere og mer moderne konstruksjoner. Under vann er det ikke så store forskjeller, men nyere båter er ofte mye lettere bygget. Det har jo sine fordeler, absolutt, men det gir ikke den samme tunge, sterke følelsen gjennom sjøen.

Link to post
  • 9 år senere...

Nå er det vel slik at har du hatt en nimbus, fortsetter du gjerne med det.

Har en Nova 22 med VP AD 31-P på 150 hk. Turbo slår inn på ca 1800 omdr og etter det så går den kjapt opp i plan.

Hadde 5 godt voksne personer med som gjester i sommer som hadde vært hjemme til alle måltider og hadde mine tvil om den kom opp i plan. Tok litt lenger tid, men ikke noe som føltes ubehagelig.  Bruker du båten mye vil det lønne seg med diesel.  Jeg har klokket 120 timers varierende bruk i sommer og brukt 6800,- på fuel. Syntes ikke det er galt med så mye glede.

Det er kvalitetsfølelsen du får av å ligge i plan rundt verdens ende hvor naboen i en annen ikke skandinavisk båt kom inn til Hvasser hvor jeg spurte om de hadde svømt rundt.  Vi koste oss med kaffe hele turen, og ikke en dråpe i båten. 22 fot og veier litt over 1700 kilo. Da tar båten ting på en litt annen måte en under tonnet på tilsvarende.  Lykke til med båtkjøp :-)

Link to post
Ynoxia skrev for 1 time siden:

 Lykke til med båtkjøp :-)

 Takk for det, har blitt opptil flere båtkjøp siden dette (innlegget er nesten ti år gammelt 😅)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...