Jump to content

Oppussing av veldig slitt lakk på dører

Lillesjarken

Recommended Posts

Heisann

Lakken på to dører på en gammel sjark er veldig slitt og helt borte på store deler av overflaten. Tror ikke døren er laget av noe facy tresort, heller ser det ut som en slags veldig hard sponplate. Men det ser fint ut der lakken er intakt. Det er ikke aktuelt å kjøpe nye dører. Bør man pusse lakken hetl ned med en pussemaskin før relakkering selv om døren ikke er laget i veldig tykk heltre?

Hei,

jeg hadde akkurat det samme i snekka. Jeg bare mattet ned lakken med en liten pussemaskin og 180 eller 240 papir(der lakken fortsatt satt igjen) og også treverket der lakk var helt slitt bort. Tørket over med rødsprit og lakket med 3 strøk Eipfanes UV-bestandig lakk (kjøpt på Maritim).

Det ble bra nok synes jeg. Sikkert noen som mener at alt bør skrapes og pusses helt ned, men hvis du ikke er sykelig opptatt av "finish", så blir resultatet veldig mye bedre enn det opprinnelige. :thumbsup:

Tusen takk! :thumbsup:

Nå vet jeg akkurat hva jeg skal gjøre og da er det ti ganger mer sannsynlig at det blir gjort tidligst mulig. Hvis det da ikke er en vinterjobb og jeg bør vente til sesongslutt....

Det ble jo veldig fint Worry! Nesten litt for fint for en gammel sjark. Hehe. Men man må kanskje ta ned døren av hengselen da, hvis det skal tørke pent uten dråper. Hvor lang tørketid regner dere med?

Lillesjarken

Hvordan går man frem når man skal lakkere vertikale flater? Jeg lakkerte et bord nylig. Det gikk greit siden jeg kunne ha det liggende inne på verkstedet når jeg gjorde det, men litt vanskeligere med skott o.li. i båten. Synes det er veldig vanskelig å unngå sig. Har også vært litt plaget med nupper, men på bordet jeg lakkerte så har det blitt færre etter hvert som jeg har pusset mellom hvert strøk og lagt flere lag... hvordan unngår man sig på slike flater? Noen som har en lakk å anbefale??

Hvordan går man frem når man skal lakkere vertikale flater?

Bruk mindre lakk, dvs tynnere strøk....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Hvis det er kryssfiner med tynne ytterlag, vær forsiktig slik at du ikke pusser gjennom der det er slitt...

Den Epifanes lakken så da iallefall ut til å gi bra resultat

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...