Jump to content

Mulig modifikasjon av VP KAD 3x/4x/300 mtp oljebytte


thomasd

Recommended Posts

Hei,

 

Er det noen som har erfaring med, eller synspunkt på, muligheten for å modifisere VP-motorer slik at man enklere kan få ut "all" olje ifm oljebytte?

 

Når jeg suger opp olje gjennom peilepinnerøret får jeg bare ut drøyt halvparten, og nylig forsøkte jeg å sende ned en vakuum-plastsonde rett i blokken der hvor peilepinnerøret festes for å få i godt med rør, men denne kveilet seg aldri ned i bunnen av oljesumpen, så det fungerte dårlig.

 

En tanke vil være å sveise på en (lukkbar) åpning på oljesumpen og så borre seg igjennom? Er det gjennomførbart, evt. andre som har tenkt eller gjennomført gode ideer?

 

Subsidiært, er det noen som har supre ideer for hvordan man får ut all oljen av disse motorene?

 

Mvh

Thomas

Link to post
Share on other sites

Og hvorfor skal du tappe ut all oljen ved skift? Følger du intervallene som er oppgitt av Volvo er det tilstrekkelig å bytte de 9-10 literne du får ut. Hvor mye du får ut bla. avhenger av tiltinga på motoren.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Og hvorfor skal du tappe ut all oljen ved skift? Følger du intervallene som er oppgitt av Volvo er det tilstrekkelig å bytte de 9-10 literne du får ut.

 

Jeg liker i allefall å få ut mest mulig, har en presset slange som står i istedenfor bunnpluggen, en slangebit og en kuleventil på enden, når jeg skal skifte olje setter jeg bare sugeslangen på ventilen, åpner og da går det av seg selv!

grauten og evt vann samler seg jo i bunnen, så jeg liker å tappe ut helt nederst!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

grauten og evt vann samler seg jo i bunnen, så jeg liker å tappe ut helt nederst!!

 

Jo da, jeg skjønner det. Har vært inne på samme tankene selv. Imidlertid kan konsekvensene av et dårlig fungerende Petter Smart-oljesystem være så store at jeg ikke ville våge å tukle med dette. Isteden:

• Tapp olja umiddelbart etter at motoren er kjørt gjennomvarm. Da vil graut og vann som legger seg i bunnen av panna fortsatt være innblandet i olja

• Bytt veivhusfiltere på intervallene

• Bytt olje, oljefilter og evt bypassfilter på intervallene

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg ønsker å ha ut mest mulig fordi jeg mistenker at det er litt vann i oljen, og den ligger (som det sies) da i bunnen. Jeg har en KAD300, og har dessverre aldri fått ut så mye som 9-10 liter. Hører at det er "vanlig" å få ut 9-10 liter av tidlig 4-serie, selv får jeg bare ut (gjennom peilepinnerøret) rundt 6 liter... Så jeg er redd det ligger en del slagg i bunnen, og det skulle jeg virkelig gjerne hatt ut.

 

Om det er en bunnplugg skal jeg definitivt se om det er mulig å få kommet til og skrudd ut denne, samt vurdere en petter smart-løsning for fremtidige oljebytter.

 

-Thomas

Redigert av thomasd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hører at det er "vanlig" å få ut 9-10 liter av tidlig 4-serie, selv får jeg bare ut (gjennom peilepinnerøret) rundt 6 liter... -Thomas

Da regner jeg med at du går ned med en slange eller et plastrør, og ikke suger fra toppen?

Jeg fikk alltid ut drøyt 9 liter, inkludert filter, fra mine 41 B motorer. Disse hadde et eget rør ved siden av peilepinnerøret for å suge opp olja.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har forsøkt begge deler. Nå sist forsøkte jeg sågar å demontere peilepinnerøret og stikke inn sondene rett i motoren slik at jeg fikk inn ca 60 cm med rør som jeg tenkte kunne kveile seg pent ned i bunnen (tok det gradvis inn og ut flere ganger og forsøkte flere tykkelser), men fikk bare opp en liten deciliter mer enn hva jeg får opp ved å suge rett av peilepinnerøret. At ikke VP har laget en idiotsikker måte å enkelt tømme oljen på slik andre produsenter har er relativt irriterende...

 

-Thomas

Link to post
Share on other sites

Det finnes en original dreneringspumpe å få kjøpt til motoren din :thumbsup: Jeg vet ikke hvor denne skal kobles på, men det vanlige er at oljepeilerøret går ganske langt ned, kanskje ditt er bøyd?

Ellers så er det etter det jeg kan se en dreneringsplugg i sumpen. Der kan du jo montere en banjokobling med et rør på. Da får du ut allt.

kad_oil_drain_pump.jpg

Link to post
Share on other sites

Eller bytt ut bånnpluggen med en banjokobling med rør eller slange opp på siden av motoren. Standard på endel andre motorer.

img_5777.jpg

Har sjekket 3 KAD44/300 bunnpanner, kan ikke se at noen av disse har bunnplugg.

 

Vil gjerne støtte de som mener at det lønner seg og få ut "mest mulig" gammel olje. Den siste jeg åpnet hadde gått hele livet sitt i full service hos Vallø marina. Når jeg tok bunnpanna av den var den så full av slam at jeg nesten ble stum...

 

DieselDahl: jeg kan ikke begripe hvor på motoren den oljeskiftepumpa skal festes/kobles

 

thomasd: synes at du har en meget god ide, skal prøve å bidra, har 2x KAD44 selv som begge kunne trenge en smart løsning for seriøse oljeskift. Begge mine heller bakover så jeg vil ha uttapping bak/under.

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg kanskje det kan være forskjellige utgaver av bunnpannen for i følge denne delelisten kan man kjøpe pluggen i alle fall. Her ser man hvorfor man ikke får ut oljen også, peilepinnerøret ligger horisontalt inne i bunnpannen.

http://www.marinepartsexpress.com/VP_Schematics/DIESEL/KAD32P_TAMD42WJ_KAD43P-44P-300/LUBRICATING%20SYSTEM/Lubricating%20System%20%20KAMD44P%20A%20%20.pdf

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

img_5777.jpg

Har sjekket 3 KAD44/300 bunnpanner, kan ikke se at noen av disse har bunnplugg.

Sikkert en av VP's mindre kjente "oppgraderinger" :giggle:

 

Vil gjerne støtte de som mener at det lønner seg og få ut "mest mulig" gammel olje. Den siste jeg åpnet hadde gått hele livet sitt i full service hos Vallø marina. Når jeg tok bunnpanna av den var den så full av slam at jeg nesten ble stum...

Tiltredes

 

DieselDahl: jeg kan ikke begripe hvor på motoren den oljeskiftepumpa skal festes/kobles

Jeg kan tippe at det sitter et eget utsugningsrør på senere motorblokker, slik det gjør på D4 og D6. Men du får ikke ut allt slopet ved suging med mindre den går ned i en "kulp".

Link to post
Share on other sites

Her ser man hvorfor man ikke får ut oljen også, peilepinnerøret ligger horisontalt inne i bunnpannen.

-Xlnt

Jo, men det er vel nettopp for å komme til det laveste pungtet bakerst i bunnpanna. Ellers holder jeg på mitt; det aller meste av bunnslam og vann sirkulerer i olja når motoren går. Tapper mann olja umiddelbart etter varmkjøring vil man få med seg det meste som ikke filteret har fanget opp.

 

Forsteinet bunnslam og asfalt som en finner i bunnpanna på gamle motorer blir liggende der også under varmkjøring og gjør ingen skade. Dette vil man uansett ikke kunne "tappe" ut.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Her ser man hvorfor man ikke får ut oljen også, peilepinnerøret ligger horisontalt inne i bunnpannen.

http://www.marinepartsexpress.com/VP_Schematics/DIESEL/KAD32P_TAMD42WJ_KAD43P-44P-300/LUBRICATING%20SYSTEM/Lubricating%20System%20%20KAMD44P%20A%20%20.pdf -Xlnt

 

Demonterte en KAD44 bunnpanne for å måle, og jommen lå ikke røret ca 40 mm over bunnen, noen som kan bekrefte noe liknende ?

Dette forklarer hvorfor jo hvorfor det er så vrient å få ut de siste literne... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt av bunnpanna på 3 motorer. Alle tre har foretatt oljeskift uten å tappe via bunnplugg, men bare ved hjelp av vakumpumpe eller egnet sugepumpe. Ikke på noen av disse var der oppsamling grums eller annet styggedom, hvis det kan være en trøst. Det var i forbindelse med reprasjon dette ble gjort, og hadde ingenting med kontroll av sumpen og gjøre, men vi sjekket jo nøye når bunnpanna likevel måtte av.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei alle, er det skjedd noe lurt siden 2011 ?

 

Jakter fortsatt på en måte å få ut all (mest mulig) olje av bunnpanna på KAD44 / KAD300.

Mine bunnpanner har ikke tappeplugg.

Jeg er villig til å borre hull i blokka dersom noen har et forslag til hvor hullet bør være.

Ingen av mine motorer har utsugningsrør.

Jeg er får ikke ut mer enn ca 5.5 liter av 11 når motoren er varm og oljenivået er midt på pinnen etter en fin sesong. Det holder ikke for meg.

 

Kanskje noen har forslag som er litt innovative, eller kanskje enkelt og genialt...

 

Noen som kan anbefale en slangedimensjon som akkurat går ned i peilepinnerøret med tynne vegger som gir max løp for olja?

 

Andre gode forslag ?

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er dere heldige som kommer til en eventuell bunnplugg. Jeg har ikke det trangeste motorrommet, men kan bare drømme om å komme til under bunnpannen uten å ta ut motoren.

En vaacumpumpe har fungert utmerket for min del, både på AD41 og KAD300. Jeg har fått ut 9-10 liter varm olje hver gang. Pumpen er kjøpt på Maritim og leveres med stive slanger i forskjellige dimensjoner.

Jeg har ikke studert tegninger av bunnpannene, men regner med at peilehullet ligger på laveste punktet, altså i akterkant av motoren. Der er vel bil og båtmotorer forskjellige?

Link to post
Share on other sites

i bakkant av bunnpanna på VM/Mercruiser 4,2 liter sitter det flere finurlige gjennomføringer både for suging og avtapping

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei alle, er det skjedd noe lurt siden 2011 ?

 

Jakter fortsatt på en måte å få ut all (mest mulig) olje av bunnpanna på KAD44 / KAD300.

Mine bunnpanner har ikke tappeplugg.

Jeg er villig til å borre hull i blokka dersom noen har et forslag til hvor hullet bør være.

Ingen av mine motorer har utsugningsrør.

Jeg er får ikke ut mer enn ca 5.5 liter av 11 når motoren er varm og oljenivået er midt på pinnen etter en fin sesong. Det holder ikke for meg.

 

Kanskje noen har forslag som er litt innovative, eller kanskje enkelt og genialt...

 

Noen som kan anbefale en slangedimensjon som akkurat går ned i peilepinnerøret med tynne vegger som gir max løp for olja?

 

Andre gode forslag ?

Jeg regner med at du suger ut av peilepinnerøret. Det skal i bånn av dette røret sitte et rør som ligger like over bånn i bånnpanna så 5,5 liter høres ikke riktig ut. Du er ikke den første som skriver om dette. Men jeg mener å ha sett noen motorer med eget rør til drenering, noen som kan bekrefte det?
Link to post
Share on other sites

Utfordringen oppstår når man har tredd slangen inni, nedover og sving bortover. Når den så kommer ut av røret bakerst, vil den svinge oppover igjen fordi den allerede har "svingen inne". Derfor kommer man ikke dypere enn om man kobler på på toppen med mindre man tar sjansen på en myk slange med ende av stål ellernoe så vekten holder den nede.

Link to post
Share on other sites

DieselDahl - takk for svar, jeg har utsatt dette for lenge, er som vanlig langt hjemmefra på jobb, mobilkrana kommer snart og jeg er stressa...

 

-Ja jeg suger med pumpe og slange som jeg stikker ned i peilepinnehullet.

-Helt enig i at det ikke høres riktig ut at jeg ikke skal få ut mer enn 5,5 liter når jeg har ca 10 liter på KAD'n.

-Røret går ikke til bunns, det stopper ca 40mm over bunn av bunnpanna

 

Er derfor på jakt etter en "halvstiv" slange som kan stappes ned i peilepinne-røret. Dersom slangen leveres på kveil vil jeg forsøke å tre ned slangen slik at den presses ned mot bunnen i bunnpanna.

 

Innerdiameter på røret er viktig, jo større det er, jo lettere er det å få ut olja. Ønsker selvfølgelig størst mulig ytterdiameter, for da er det bedre plass til stor innerdiameter..

  • Er det noen som vet om en ideel slange og hvor denne kan kjøpes ?
  • Noen som vet innerdiameter på peilepinnerøret ?

Se innlegg #11 for bilde som viser at det ikke er tappeplugg.

Se innlegg #12 for link til volvo penta KAD44P sprengskisser som viser at peilepinnerøret ligger horisontalt.... dvs det ser ikke ut til å være noen feil eller skade på mine motorer, røret skal vøre slikl... men kan ikke finne noen fornuftig forklaring på hvorfor...

 

Les innlegg #22 for forklaring på slangens motvilje på å komme til bunns...

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke du kommer noen vei med å stikke en slange inni røret fordi dette går horisontalt nesten helt fram og du vil neppe greie å få noen slange til å bøye seg slik du ønsker. Men jeg ser av tegningene på marinepartseurope.com at AD41 har mulighet for peilepinne på venstre side så her er det et plugget hull nederst på blokka. I brukermanualen for AD41 står det at man skal tømme motoroljen fra utsugningsrøret bak på styrbord side. Mulig at dette kan monteres på KAD motorene?

Link to post
Share on other sites

Jeg har konstatert at det ikke er noe plugg i bunnen av min KAD300 - og jeg sliter fortsatt med å få ut noe mer enn en 5-6 liter. Jeg suger da ut gjennom peilerøret. Har forsøkt å stikke ned plastslanger gjennom dette røret også, men får ikke opp nevneverdig mer. Min teori er at man er avhengig av at røret "krøller seg rett" for å havne skikkelig i bunn?

 

-Thomas

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...