
Bitteliten
Joerg Becker skrev On 8.6.2011 at 16.51:Det finnes mange regulatorer men det finnes ingen dynamo med W-regulering (standard hos alle "normale")
som ikke krever tilkobling til felt.
Dvs. man må få elektrisk kontakt til felt.
For reimdriften gjelder det samme.
Ønsker man full guffe da må reimen kunne klare å overføre mer enn effekten man ønsker å få ut fra dynamoet.
Normale reim takler bare opp til ca. 1100W, der går grensen til økt slitasje.
Større dynamoer med laver effekt, eller strømbegrenset lading som noen regulatorer tilbyr,
gjør ikke noe annet mht. lading fordi Watt er Watt.
Vill du ikke fikle på dynamoet da finnes det minst en alternative til.
Fra Sterling finnes det såkalte AB-ladere.
Også den tvinger dynamoet til å gi maks, ta være på dynamotemperatur og ¨
du blir kvitt ladeproblemer mht. spenninger.
Kobles bare mellom dynamo og batteriene og virker samtidig som skillediode.
Finnes til dynamoer med maks. 80, 130, 160 og 240A.
80 og 130 er på lager, du trenger AB12130.
![]()
Jørg
En gammel tråd - men like relevant fortsatt :-)
@Joerg Becker - jeg fant ut at en del av mine spørsmål om min dynamo er besvart allerede i denne tråden. Min Hitachi lader 40Ah ish på maks. Temperaturen aldri over 65 grader- Så det er litt å gå på her tenker jeg.
Er det rett forstått at Sterling AB laderen erstatter Mastervolt skilledioden jeg har her i dag?
Til skilledioden i dag går det pluss fra dymamo og pluss videre til hhv startbatteri og forbruksbank. Og det jeg trenger ekstra med sterlingen er en tynn kabel til felles minus? som beskrevet i denne https://cdn.shopify.com/s/files/1/0658/7343/files/AB12130.pdf?477
Hvordan senser sterlingen at dynamoen ikke blir for varm?