Jump to content

Hitachi LR180-03C generator og ekstern regulator ?

Enzo

Recommended Posts

Jeg har en Yanmar, det er vel 4JH4E den heter, den er på 54hk og på denne står altså denne generatoren som heter Hitachi LR180-03C 80A.

Jeg legger merke til at jeg ikke får særlig mer enn 35-40A ut av den, dette er når det gjerne er tatt ut 150-200ah av batteriene og spenningen er nede på 12,6V

Det burde vel være bedre enn dette skulle man tro så jeg leste litt på denne PDAR regulatoren på Jørg sine sider og der står det at man kan la den riginale regulatoren forbli i generatoren, men pleier det ikke være nødvendig å begynne å mekke på generatoren alikevel ?

Jeg er ute etter et bolt on opplegg som jeg selv kan montere uten å begynne å lefle alverdens med generatoren som forbedrer ladingen og gjerne også tar bedre vare på den dyre batteeribanken min når jeg kjører lenge for motor med full bank, noe som skjer innimellom.

Finnes det evnt en rimelig generator med en skikkelig intern regulator som fungerer på 120-140A som kan monteres uten å begynne å bygge om med nye reimhjul og alt dette andre ?

Redigert av Enzo (see edit history)

Eg bruker en balmar 614 regulator, men eg måtte lodde. Som natt og dag ang. lading ihvertfall, så har den vedlikeholdslading etc.etc.

Men visst du kjøper dynamo også med balmar så inbiller eg meg at du slepp å lodde????? Ta en prat med Palli på isbåter.

Eg har tatt ut over 80 A på 80 A dynamoen min. Har temp sensor etc. men foreløpig har den ikke begrensa ladingen pga. temp.

Ut ifra hodet hadde eg på 1500 rpm. ved 10% nedtappa bank en 52/53A i lading trur eg.(kan sjekke dette seinere da eg har det notert en plass)

Eg ville ikke ha montert ekstern regulator der den orginale fortsatt er inntakt, da vil du jo koke batteriene dine fks. på 10 timer

motorøkt en stille dag. (og du hadde mest sannsynleg fulle batterier før du la ut)

Tviler på at der er noen snarveier visst du skal ha det skikkelig ???????????????

Det finnes mange regulatorer men det finnes ingen dynamo med W-regulering (standard hos alle "normale")

som ikke krever tilkobling til felt.

Dvs. man må få elektrisk kontakt til felt.

For reimdriften gjelder det samme.

Ønsker man full guffe da må reimen kunne klare å overføre mer enn effekten man ønsker å få ut fra dynamoet.

Normale reim takler bare opp til ca. 1100W, der går grensen til økt slitasje.

Større dynamoer med laver effekt, eller strømbegrenset lading som noen regulatorer tilbyr,

gjør ikke noe annet mht. lading fordi Watt er Watt.

Vill du ikke fikle på dynamoet da finnes det minst en alternative til.

Fra Sterling finnes det såkalte AB-ladere.

Også den tvinger dynamoet til å gi maks, ta være på dynamotemperatur og ¨

du blir kvitt ladeproblemer mht. spenninger.

Kobles bare mellom dynamo og batteriene og virker samtidig som skillediode.

Finnes til dynamoer med maks. 80, 130, 160 og 240A.

80 og 130 er på lager, du trenger AB12130.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Finner ikke den AB laderen i nettbutikken din Jørg.

Hva er prisen på en sånn for den 80A saken jeg har i dag ?

EDIT! er det denne Sterling Dynamo-batterilader 12V 80Ampere til 2995.- ?

Skillediode ? slikt har jeg null peiling på men jeg ser det er noen slike sorte bokser ved siden av batteriene som sikkert er noe lignende.

Jeg har følgende bank.

2x ca 75ah bly/syre i baugen til ankervinsj og baugpropell

1x 110ah ca bly/syre til start

2x leoch 284ah AGM til forbruk.

Det er også noe diode eller ett eller annet ?? som gjør at baugpropell osv ikke kan brukes om man ikke har startet motoren, må dette da evnt fjernes ?

Vedlagte bilde er fra ett av batterrommene der endel av disse dingsene står

cimg0018.jpg

Den sterling saken såg jo ikke så dum ut, trur ikke den var tilgjengelig når eg kjøpte regulator i fjor?

Noen som har reell erfaring med denne?

Eg hadde samme dynamo / motor / problem som Enzo. (no har eg sett 86 A som max)

Har 100ah blybatteri på start.

Har 2x140ah blybatteri + 1 stk. 200ah agm batteri som skal tåle 13.8v i vedlikeholdslading til forbruksbank.

Har ikke temp sensor på batteriene men har på dynamoen.

Her noen tall ifra 01.05.11 med normal innetemperatur i båten, kanskje en 10-15 grader i batterirom.

Hadde tatt ut 186 ah i løpet av ett døgn.

Lading 1000 rpm. på motor: 52A

Lading 1500 rpm. på motor: 77A

Lading 2000 rpm. på motor: 74A

Lading 2500 rpm. på motor: 73A

Temp. på dynamo etter 5 min. : 40 gr.c (1500 prm. på motor)

Temp. på dynamo etter 10 min. : 24 gr.c (1500 prm. på motor) Lada da med 65.9A /13.61v

Har kjørt 14.8v /13.8v både på landstrøm / dynamo i ett halvt år nå. Kan ikke sjå noe vannforbruk foreløpig.

I tillegg har eg sett inn led pærer både i lanterner og alle lys innvendig.

Har i hvertfall blitt en ny hverdag for min del. Hvilespenningen ligg på 13.05-13.1v etter ett døgn uten lading.

Blir spennende å sjå hvor lenge blybatteriene varer, men foreløpig er de bedre enn for 1.5 år siden.

Det er den ene, ja.

Med Hitachi LR180 som yter mer enn 80A måtte du i så fall velge AB12130isteden.

Men det står jo 80A på den jeg har så da yter den vel ikke mer enn 80 og da skal det vel rekke med den jeg nevnte ?

Hva med bildet jeg la ut, de sorte boksene der, må de da bort, er jo 3 ledninger minst til hver av de, blir vel mye ledning som må kobles om da eller ?

Vet ikke om det er denne manualen som gjelder??? (ser noe eldre ut)? http://www.sterling-power.com/images/downloads/alt%202%20batt/Alternator-to-Battery%20Chargers%20and%20Remote%20Control.pdf

Skumma litt igjennom denne og det ser ikke ut som det er sense på denne så da bør du vel fjerne skillereleet ditt for å få korrekt spenning?

I såfall så er det jo en grei sak. Bare å trekke de 2 kablene som går ut fra sterlingen og til hver sin ledning som står på skillereleet i dag ? (skillereleet kobles bort/ev. fjernes) Den ledningen som normalt sett står i midten på skillereleet ditt (fra dynamo) skal kobles inn på sterlingen formoder eg?

Såg jo ut som en enkel løsning dette, selv om den har litt mindre justeringsmuligheter enn balmaren.

Dynamoen yter mer enn 80A, Enzo.

Poenget er også at man aldri går på ytre grenser,

i hvert fall ikke på sjøen selv om man kanskje kan reklamere noe etter hvert.

Og nei, denne bruksanvisningen gjelder for gamle formen, dvs. 160 & 240A og begge to 24V.

Sterling er av og til ikke så nøye med å oppdatere databasen dems.

Men for det finnes jo meg. :giggle:

Bruk den her så lenge:

Download Manual AB12130

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jørg

Blir det som Volfro sier ang skillereleer som er der i dag ?

Ledning 1. er ledningen som i dag pøser ut strøm fra dynamoen, denne settes en stor sikring på og kobles til "laderen"

Ledning 3. går fra "laderen" og til et av skillereleene som er der i dag og identifiseres som det til baugpropell og start

Ledning 7. går fra "laderen" og til det andre skillereleet som er der i dag og da må være det som er til forbruk.

Ledning 2. er en ny jordingsledning som da skal strekkes til shunten for forbruk samt rett på minuspolen på startbatteri.

og det var det hele, eller er det noe mer ?

Beholder man ellers alle ledningene som går til skillereleene osv ?

Er det noen senseledninger på temperatur til dynamo og temp og spenning på forbruksbank ?

Du sier vanlige reimer og reimhjul ikke tåler mer enn 1100W det er vel rundt 90A i dette tilfellet, du sier min dynamo gir mer enn 80A betyr det at jeg kan oppleve at den begynner å spise reimer ?

kobling.jpg

Jeg er da oppe på den boksen som tar 130A og den koster 3795.- er det billigere å få deg å komme å montere en PDAR ferdig og er det en løsning som vil fungere enda bedre ?

Beklager kort svar her, jeg er litt tt i stress i dag.

Koblingene er så som du sier.

Minus trengs bare å være tynn.

Forbruk kobles helst uten ekstra relé, AB er jo skille allerede.

Så stiller man til riktig type batteri (9 muligheter for valg)

Det var det allerede.

-----------------------

Billigere blir det hvis du gjør det selv.

Jeg er sikkert forholdsvis billig, men jeg koster likevel timer og kjøretid.

Billiger med PDAR?

Å montere PDAR er ikke vanskelig, man trenger bare tid og like mye tålmodighet

som man ellers trenger for andre ting man monterer.

Og i Norge finnes det fortsatt bare 2 private personer og to firmaer som ikke klarte det uten hjelp. :smiley:

Ellers blir det vel det samme pris for begge ved en komplett innstallasjon.

Bare med regulator trenger man jo også noe batteriskille, som er allerede integrert i AB.

Jørg

Hei Enzo.

Jeg leverte bare inn min dynamo og fikk den oppgradert og koblet til den eksterne laderen

Bare ta kontakt med javaSea og hør med dem. Hyggelige folk

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

xxx xxxxxxx

xxx xxxx xxxxxxx xxx xxxx xxx xxxxxx xxxx

Kommentar fra moderator: Slettet personangrep.

Ja, gamle reim er også et problem så ssnart den blir litt hardere.

Kopiert fra sidene du henviser til:

A single 1/2" belt will typically support a 100-amp to 110-amp alternator.

It may be necessary to consider converting to a dual pulley system if a 120-amp or larger alternator is used.

Some engine applications use serpentine (flat) belts to drive the alternator and auxilliary loads.

In most cases, a 5-groove or 6-groove serpentine belt will be compatible with alternators rated to 150 amps

Så blir det også bekreftet, 9,5 og 12mm reim er dems mening på kanten med 100A.

I tillegg er det avhengig vinklen som reimen går, og kan enda forverres med det.

Selvfølgelig snakker vi om 80A ut dynamoet, dvs. at den ikke bare jobber med standard-W-regulatoren sin på 20%.

Men dette her liker jeg ikke:

..the alternator's rated output should be 100 amps. If AGM or gel battery technology is used, the alternator output may be increased to 35% of the combined battery capacity, as those battery technologies will accept greater output.

Typisk amerikansk:

Folket there over glemmer så gjerne å henvis på strømbegrensninger som de fleste AGM er pålagt.

Kanskje noe som du kunne har gjort?

:wink:

• 7 år senere...
Joerg Becker skrev On 8.6.2011 at 16.51:

Det finnes mange regulatorer men det finnes ingen dynamo med W-regulering (standard hos alle "normale")

som ikke krever tilkobling til felt.

Dvs. man må få elektrisk kontakt til felt.

For reimdriften gjelder det samme.

Ønsker man full guffe da må reimen kunne klare å overføre mer enn effekten man ønsker å få ut fra dynamoet.

Normale reim takler bare opp til ca. 1100W, der går grensen til økt slitasje.

Større dynamoer med laver effekt, eller strømbegrenset lading som noen regulatorer tilbyr,

gjør ikke noe annet mht. lading fordi Watt er Watt.

Vill du ikke fikle på dynamoet da finnes det minst en alternative til.

Fra Sterling finnes det såkalte AB-ladere.

Også den tvinger dynamoet til å gi maks, ta være på dynamotemperatur og ¨

du blir kvitt ladeproblemer mht. spenninger.

Kobles bare mellom dynamo og batteriene og virker samtidig som skillediode.

Finnes til dynamoer med maks. 80, 130, 160 og 240A.

80 og 130 er på lager, du trenger AB12130.

Jørg

En gammel tråd - men like relevant fortsatt :-) 

@Joerg Becker - jeg fant ut at en del av mine spørsmål om min dynamo er besvart allerede i denne tråden. Min Hitachi lader 40Ah ish på maks. Temperaturen aldri over 65 grader- Så det er litt å gå på her tenker jeg.

Er det rett forstått at Sterling AB laderen erstatter Mastervolt skilledioden jeg har her i dag?

Til skilledioden i dag går det pluss fra dymamo og pluss videre til hhv startbatteri og forbruksbank. Og det jeg trenger ekstra med sterlingen er en tynn kabel til felles minus? som beskrevet i denne https://cdn.shopify.com/s/files/1/0658/7343/files/AB12130.pdf?477

Hvordan senser sterlingen at dynamoen ikke blir for varm?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Joerg Becker skrev On 10.6.2011 at 9.35:

xxx xxxxxxx

xxx xxxx xxxxxxx xxx xxxx xxx xxxxxx xxxx

Kommentar fra moderator: Slettet personangrep.

Nå husker jeg ikke hva som ble skrevet her, men jeg tviler sterkt på at jeg har gjort noe personangrep i det hele tatt.
For sånt har jeg verken sanse eller ambisjon.

Jørg

Bitteliten skrev 8 minutter siden:

En gammel tråd - men like relevant fortsatt :-) 

@Joerg Becker - jeg fant ut at en del av mine spørsmål om min dynamo er besvart allerede i denne tråden. Min Hitachi lader 40Ah ish på maks. Temperaturen aldri over 65 grader- Så det er litt å gå på her tenker jeg.

Er det rett forstått at Sterling AB laderen erstatter Mastervolt skilledioden jeg har her i dag?

Til skilledioden i dag går det pluss fra dymamo og pluss videre til hhv startbatteri og forbruksbank. Og det jeg trenger ekstra med sterlingen er en tynn kabel til felles minus? som beskrevet i denne https://cdn.shopify.com/s/files/1/0658/7343/files/AB12130.pdf?477

Hvordan senser sterlingen at dynamoen ikke blir for varm?

Ja.
AB-ladere er praktisk sett en skillediode med påsatt lader på én av begge uttak.

Det betyr at den virker som skillediode, ser man bort av den forsterkende delen på en uttak.

AB kan øke utgangsspenningen på kanal nr. 2 som det ble valgt i programmene,
men kan ikke redusere spenningen / floatspenningen til noe mindre enn minus (-) 0,6V utgående fra dynamoens setpoint.
Kan den f.eks. 14,3V da blir float ikke laver enn 13,7V

Ang. temperatursense på dynamoen:

AB1280 og 130 leveres med temperatursensor til dynamo.
Laderen slår seg av når dynamoen ha blitt >90°C (realistisk 100)  og starter igjen når dynamoen ble kjølig igjen.

Kobling:
Basiskoblingen er akkurat som en skillediode, men så trenger den Minusledning, senseledning (spenning på forbruksbatteri)

og temperatursensorer (medfølger) kan tilkobles når en ønsker (anbefalt).

NB: Ikke bruke AB når det finnes behov for strømbegrensning,
dvs. for å redusere dynamoens effekt f.eks. ved bruk på store batterier/Litium/mm.

Jørg 

Joerg Becker skrev for 3 timer siden:

Nå husker jeg ikke hva som ble skrevet her, men jeg tviler sterkt på at jeg har gjort noe personangrep i det hele tatt.
For sånt har jeg verken sanse eller ambisjon.

Jørg

Hehehe, nei den stusset jeg også veldig over :) Tenkte at dette kan jo ikke være riktig :)

• 1 år senere...
Joerg Becker skrev On 18.6.2018 at 12.14:

NB: Ikke bruke AB når det finnes behov for strømbegrensning,

dvs. for å redusere dynamoens effekt f.eks. ved bruk på store batterier/Litium/mm.

Jørg 

@Joerg Becker jeg lurer på å sette inn en A2B på min Hitach 80 amp. Du skriver at den ikke skal brukes for å begrense dynamoens effekt. Hvorfor det når man kobler på temp sensor på dynamoen? Tenker du da at dynamoen leverer mer amp enn det batteriene er spekket for? Utfordringen min er at jeg ønsker mer effekt fra dagens dynamo, uten at den slites ut ved å bli for varm?

En ting jeg lurer på. I Sterlings manual står det at man skal ha sikring på pluss mellom dynamo og A2B laderen. Er det påkrevd/vanlig? 

Jörg, montering av temp sensor med A2B lader. Er det denne oppskriften du fortsatt anbefaler?

7DAEC19C-22F7-4F0A-AB34-F62B1BEBE981.jpeg.8f7a989e29262b5ac5c18f4872e929ca.jpeg

@Komodo da ser du hvorfor PDAR ikke er et alternativ (PDAR krever også at man gjør endringer på dynamo, hvilket jeg ikke vil ?)

jeg har også i bakhodet at dette også kan fungere dersom jeg en dag bytter fra AGM til lithium. Da er det temp sensor på dynamoen som beskytter, og med AGM start på utgang 1 og lithium forbruk (400-500 amp) kan det være et OK oppsett. Men fortsatt er 5kw baugpropell en utfordring som må løses før lithium kan komme ombord ? skal den kobles på startbatteriet må det utvides mye (100amp i dag) og jeg finner ikke noe lithium batteri som takler den ennå. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Bitteliten skrev 1 time siden:

@Joerg Becker jeg lurer på å sette inn en A2B på min Hitach 80 amp.

Sitat

Du skriver at den ikke skal brukes for å begrense dynamoens effekt.
Hvorfor det når man kobler på temp sensor på dynamoen?

AB arbeider som en skillediode med en lader som er satt på 1 uttak.
- Laderen krever det maksimale fra dynamoen (reduserer spenningen på sin inngang).
Blir dynamoen for varm da slutter laderen.
- Men Skilledioder begrenser ikke noe dynamoeffekt når dynamoen kan kvitte seg med strøm.
Den bare flyter videre til "mottakeren" sålenge den er der.
Derfor blir det ikke strømbegrensning med AB.

Sitat

Tenker du da at dynamoen leverer mer amp enn det batteriene er spekket for? Utfordringen min er at jeg ønsker mer effekt fra dagens dynamo, uten at den slites ut ved å bli for varm?

Det du ønsker er det AB er laget for, nemli å øke effekten innenfor det dynamoen kan levere
(ingen dynamo kan levere "mer" enn den kan).
Uansett betyr ikke det at alle dine ønske kan samles uten ulempene som medfølger.
Du skjønner, da  så fall ville vi ikke trenge hele industrien som finnes, men bare Sterling AB.

Sitat

En ting jeg lurer på. I Sterlings manual står det at man skal ha sikring på pluss mellom dynamo og A2B laderen. Er det påkrevd/vanlig? 

Det er vanlig å henvise på at det bør installeres sikringer på alle positive kilder.
Du kan, andre må.

Sitat

Jörg, montering av temp sensor med A2B lader. Er det denne oppskriften du fortsatt anbefaler?

7DAEC19C-22F7-4F0A-AB34-F62B1BEBE981.jpeg.8f7a989e29262b5ac5c18f4872e929ca.jpeg

(svever denne siden i grønn fremdeles i universet?)
Ikke for alle, men stort sett ja og også for din Hitachi nå.

Sitat

@Komodo da ser du hvorfor PDAR ikke er et alternativ (PDAR krever også at man gjør endringer på dynamo, hvilket jeg ikke vil ?)

jeg har også i bakhodet at dette også kan fungere dersom jeg en dag bytter fra AGM til lithium. Da er det temp sensor på dynamoen som beskytter, og med AGM start på utgang 1 og lithium forbruk (400-500 amp) kan det være et OK oppsett. Men fortsatt er 5kw baugpropell en utfordring som må løses før lithium kan komme ombord ? skal den kobles på startbatteriet må det utvides mye (100amp i dag) og jeg finner ikke noe lithium batteri som takler den ennå. 

Den var ikke rettet til meg, men jeg sier noe allikevel.
I ditt nåværende system, forutsatt original Hitachi LR180-03 eller 04 og med blybaserte batterier
kunne begge to (AB og PDAR) være positiv i regnestykket.
Med AGM eller gode Gel derimot ville jeg begrense til rund 360Ah allerede.
Med Lithium ville jeg nekte å installere dette.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...