Jump to content

Edit History

Komodo

Komodo

 

Sitat

 @Komodo da ser du hvorfor PDAR ikke er et alternativ (PDAR krever også at man gjør endringer på dynamo, hvilket jeg ikke vil ?)

jeg har også i bakhodet at dette også kan fungere dersom jeg en dag bytter fra AGM til lithium. Da er det temp sensor på dynamoen som beskytter, og med AGM start på utgang 1 og lithium forbruk (400-500 amp) kan det være et OK oppsett.

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke vil gjøre en endring på dynamoen din. Du har jo fremdeles muligheter til å kjøre den på intern regulator om du ønsker det. Endringen virker kanskje avansert, men den er faktisk ganske enkel. Jeg er også litt usikker på hva du tenker på her. Tenker du å beholde Hitachien som primær-dynamo? I så tilfelle tenker jeg at du tyner grensene når du begynner å snakke om lithium og jordomseiling... 

 

Bitteliten skrev 28 minutter siden:

Takk @Joerg Becker ?

Hvorfor begrense til 360 med AGM og A2B. Blir belastningen på dynamo for stor?

Det har vært noen tråder her inne hvor enkelte har vært plaget med at PDAR watter opp ladestrømmen, men når dynamoen begynner å bli varm kutter PDAR ladingen, og slik fortsetter den videre med å slå ladestrømmen av og på. Jeg vet ikke hva som har blitt utfallet til slutt for disse, men jeg regner med at forhold som stor sulten AGM bank og muligheten til kjøling av dynamo spiller inn. 

 

Sitat

I og med at jeg har 575 amp AGM totalt, og det kan komme lithium over tid, er det da besre å gå for en Balmar 6xx 100amp med MC 614 med en gang?

Hvis jeg har forstått dette riktig ( @Joerg Becker, du får rette hvis jeg har feil), så kan du med en MC 614 regulator velge å begrense ladestrømmen fra dynamo. Slik jeg ser det blir det da en ideell løsning for lithium (og store AGM banker for den del) å bruke en stor dynamo, f.eks. fra Balmar, som kan gi høy ladestrøm og har gode egenskaper i forhold til å kvitte seg med spillvarme, og installere en MC 614 hvor man kan begrense ladestrømmen til et godt hakk under det dynamoen er laget for å gi. Da har man et robust system. Jeg har vel skjønt såpass at du har sirklet deg inn på en Balmar 6-serie på grunn av konfigurasjon med reimer osv. på framsiden av motoren. Jeg kan imidlertid ikke se noen gode grunner til å ikke gå for en større dynamo, f.eks. en Balmar XT-serie, og begrense ladestrømmen på den slik at du kan kjøre den på en singel A-reim. Som vi har vært inne på mange ganger så er jo Poly V-reim det beste, men det er vesentlig forskjell på en A-reim og en Z-reim også. Jeg mener bestemt at det er Z-reim på min Hitachi, og der har jeg ikke merket noe reimslitasje på de årene siden jeg byttet sist. Ladestrøm hos meg ligger typisk mellom 30-80A. Så med en A-reim og gode reimskiver bør vel ikke 100-110A være noe problem. Merk at den originale reimskiva på Hitachi dynamoen består av to pressede tynnplater som er skrudd mot hverandre. Dette er langt fra en ideell reimskive, og antagelig grunnen til at mange opplever reimslitasje som et problem. Jeg dreide meg ei reimskive av en bolt, mest for å få mindre diameter og større utveksling enn originalt. Dette belaster jo også reimen mer, men jeg har allikevel ikke hatt noe problem med det. 

 

http://www.oo.no/mediabank/store/5/5657/Transmisjoner-2019-web.pdf

 

Komodo

Komodo

 

Sitat

 @Komodo da ser du hvorfor PDAR ikke er et alternativ (PDAR krever også at man gjør endringer på dynamo, hvilket jeg ikke vil ?)

jeg har også i bakhodet at dette også kan fungere dersom jeg en dag bytter fra AGM til lithium. Da er det temp sensor på dynamoen som beskytter, og med AGM start på utgang 1 og lithium forbruk (400-500 amp) kan det være et OK oppsett.

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke vil gjøre en endring på dynamoen din. Du har jo fremdeles muligheter til å kjøre den på intern regulator om du ønsker det. Endringen virker kanskje avansert, men den er faktisk ganske enkel. Jeg er også litt usikker på hva du tenker på her. Tenker du å beholde Hitachien som primær-dynamo? I så tilfelle tenker jeg at du tyner grensene når du begynner å snakke om lithium og jordomseiling... 

 

Bitteliten skrev 6 minutter siden:

Takk @Joerg Becker ?

Hvorfor begrense til 360 med AGM og A2B. Blir belastningen på dynamo for stor?

Det har vært noen tråder her inne hvor enkelte har vært plaget med at PDAR watter opp ladestrømmen, men når dynamoen begynner å bli varm kutter PDAR ladingen, og slik fortsetter den videre med å slå ladestrømmen av og på. Jeg vet ikke hva som har blitt utfallet til slutt for disse, men jeg regner med at forhold som stor sulten AGM bank og muligheten til kjøling av dynamo spiller inn. 

 

Bitteliten skrev 6 minutter siden:

I og med at jeg har 575 amp AGM totalt, og det kan komme lithium over tid, er det da besre å gå for en Balmar 6xx 100amp med MC 614 med en gang?

Hvis jeg har forstått dette riktig ( @Joerg Becker, du får rette hvis jeg har feil), så kan du med en MC 614 regulator velge å begrense ladestrømmen fra dynamo. Slik jeg ser det blir det da en ideell løsning for lithium (og store AGM banker for den del) å bruke en stor dynamo, f.eks. fra Balmar, som kan gi høy ladestrøm og har gode egenskaper i forhold til å kvitte seg med spillvarme, og installere en MC 614 hvor man kan begrense ladestrømmen til et godt hakk under det dynamoen er laget for å gi. Da har man et robust system. Jeg har vel skjønt såpass at du har sirklet deg inn på en Balmar 6-serie på grunn av konfigurasjon med reimer osv. på framsiden av motoren. Jeg kan imidlertid ikke se noen gode grunner til å ikke gå for en større dynamo, f.eks. en Balmar XT-serie, og begrense ladestrømmen på den slik at du kan kjøre den på en singel A-reim. Som vi har vært inne på mange ganger så er jo Poly V-reim det beste, men det er vesentlig forskjell på en A-reim og en Z-reim også. Jeg mener bestemt at det er Z-reim på min Hitachi, og der har jeg ikke merket noe reimslitasje på de årene siden jeg byttet sist. Ladestrøm hos meg ligger typisk mellom 30-80A. Så med en A-reim og gode reimskiver bør vel ikke 100-110A være noe problem. Merk at den originale reimskiva på Hitachi dynamoen består av to pressede tynnplater som er skrudd mot hverandre. Dette er langt fra en ideell reimskive, og antagelig grunnen til at mange opplever reimslitasje som et problem. Jeg dreide meg ei reimskive av en bolt, mest for å få mindre diameter og større utveksling enn originalt. Dette belaster jo også reimen mer, men jeg har allikevel ikke hatt noe problem med det. 

 

 



×
×
  • Create New...