
Bitteliten
endring på dynamo er uaktuelt. Jeg vil enkelt kunne bytte dynamo til sjøs om jeg må det, eller enkelt kunne sette inn en annen dynamo. Lodding etc er Ikke aktuelt for meg.
Nå er vi langt inni detaljer her, men den v reima som står på motoren er en vanlig kilerem v form. Ikke noe støv eller slitasje. Hadde ikke overrasket meg om den er fra da båten var ny. de ekstra reimene jeg har ombord er disse https://www.optibelt.com/en/products/v-belts/optibelt-super-x-power-ms/
jeg tror det kun er 6 serien som leveres med løpehjul for v belte. http://www.balmar.net/balmar-technology/at-series-technology/
jeg har skjønt nå at tanken om å bruke samme dynamo som i dag på lithium ikke funker når jeg tenker gjennom lithium ser jeg for meg at det uansett er krevende mtp baugpropell så det blir nok AGM i overskuelig fremtid ? (vi har til nå ikke hatt noen problemer med AGM heller)
spørsmålet er da egentlig om jeg går for en A2B lader eller Balmar e100 med mc614. Den første er for meg teknisk en mer forståelig løsning enn den siste ? eller om jeg bare har det som det er i dag ?
jo mer jeg spør jomer forvirra blir jeg om dette ?
denne er bra på å forklare http://www.balmar.net/choosing-a-balmar-charging-system/
dette er baksiden av dynamoen min i dag. Rød er strøm ut. E vil jeg tro er jord. Den pluggen vet jeg ikke hva er til.