Nord-Norge Startet 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2011 Jeg mener å ha lest på forumet her tidligere (finner ikke tråden) at ved montering av propeller på VP Duoprop skal de stå slik at bladene "møtes"/ er parallelle på det laveste punktet. Er det noen som vet om dette stemmer? Jeg oppdaget også at propellene på begge drev er identiske (går samme vei). Ideelt sett skal det ene drevet ha propeller som er speilvendte (links) av det andre, og akslingen skal snurre motsatt vei. Er det noen som vet om dette får noen negative følger av betydning? Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 På duoprop er det vel 4 blader på den innerste og 3 på den ytterste propellen så plasseringen av hver propeller på akslingen bør vel ikke ha noe å si. Når det gjelder rotasjons-retning ved to drev, er vel det bestemt av motor. Det bør heller ikke ha noe å si ettersom en av hensiktene ved duoprop er nettopp å nøytralisere momentet som rotasjonen gir båten (krenging). Sitér dette innlegget Link to post
Nord-Norge Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Det er 3 blader på både den innerste og den ytterste propellen, så bladene vil stå parallellt på nøyaktig samme punkt ved hver rotasjon. Ettersom jeg har forstått endrer man rotasjonsretningen ved å kople om giret, men jeg må da kjøpe nytt propellsett til den ene motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 (redigert) Til VP290 DP så er det 4-blader på den innerste og 3-blader på den ytterste på de orginale alu propellene. Går man over til Stålpropeller er det 3-blader på begge propellene. Slik er det hvertfall på naboens båt med AQAD40 og 290DP. Kan ikke se at det spiller noen rolle hvordan man setter de 2 propellene i forhold til hverandre, når de roterer så forandrer jo dette seg. Samme gjelder ved dobbel innstallasjon, setter du den ene motoren i gir før den andre vil det jo forandre seg i forhold til hverandre uansett. Redigert 9.Juni.2011 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
snod Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Jøss hvilket VP drev er dette? Jeg minnes noe om at man kan bytte på giret ja. Girskiften roteres 18+ grader eller noe liknende. Men skjønner fortsatt ikke hvorfor du skal endre rotasjons-retning på det andre drevet? Ved duoprop-installasjon benyttes rotasjonsstrømmen i vannet bak propeller 1 til å øke effektiviteten til den kontraroterende propeller 2. I sum skal det bli nesten null rotasjonstrømning bak propeller 2. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Ehhh.. man får ikke speilvendte propeller til duopropp.. hvorfor skal man ha det når de netopp er kontraroterende?? Det er kun Singelprop drev som har motsatt rotasjonsretning i en dobbelinst. A propeller har 4 innerst og 3 ytterst og benyttes på VP "smådiesler" B propeller har 3-3 og benyttes på VPs KAD42 og oppover C (rustfrie) er tilnermet like som B men litt mer cuppet og gir bedre performance for båter som går over 35 knop. 3-3 propeller benyttes for at DP-A.B.C.D.E.G skal få litt mindre "moment"(tak i vannet) med de store motorene slik at drevet holder lengre. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Nord-Norge Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Jeg har stålpropeller så det er 3 blader på både den innerste og den ytterste propellen. Jeg har lest en plass at det er ugunstig dersom propellbladene "møtes" rett under kavitasjonsplaten, og at de derfor bør monteres slik at det er størst mulig avstand mellom bladene på den innerste og ytterste propellen på det øverste punktet. Ettersom det er 3 blader på hver propell, og de roterer motsatt retning, vil bladene "møtes" på nøyaktig samme punkt ved hver omdreining. Dette gjelder enten det er singel eller dobbel motorinstallasjon. Problemstillingen i forhold til at det er dobbel installasjon går på noe helt annet. Ettersom den fremste propellen er størst er det denne som står for mesteparten av fremdriften. Den bakre propellen er, så vidt jeg har forstått, nærmest kun for å minimere "turbulensen" bak den første. Det er derfor av betydning hvilken vei propellene roterer selv om det er to propeller på hvert drev. I følge mekanikeren som tok service på drevene burde ideelt sett de to installasjonene rotere motsatt vei. Motorene er VP KAD 44, er usikker på hvilken modellbetegnelse drevene har. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Jøss hvilket VP drev er dette? Jeg minnes noe om at man kan bytte på giret ja. Girskiften roteres 18+ grader eller noe liknende. For og bytte rotasjonsretning på SP drev så flytter man bare stangen som står på girhendel under dekselet på drevet over på motsatt side. Og så må man bytte propell selvfølgelig fra L til R eller motsatt. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Kalle74 Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Problemstillingen i forhold til at det er dobbel installasjon går på noe helt annet. Ettersom den fremste propellen er størst er det denne som står for mesteparten av fremdriften. Den bakre propellen er, så vidt jeg har forstått, nærmest kun for å minimere "turbulensen" bak den første. Det er derfor av betydning hvilken vei propellene roterer selv om det er to propeller på hvert drev. I følge mekanikeren som tok service på drevene burde ideelt sett de to installasjonene rotere motsatt vei. Motorene er VP KAD 44, er usikker på hvilken modellbetegnelse drevene har. Klipp fra VP sin verkstedhånbok for 280/290 drev (du finner den i dokument arkivet): "OBS! Duoprop-drevet behöver inte ändras från vänster till högerrotation vid dubbelinstallation" Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
adeneo Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 (redigert) Både VP og Merc sier i utgangspunktet at propellene ikke trenger å times, men en god tommelfinger regel er å sette en propell med ett blad rett opp, og den andre propellen med ett blad rett ned, slik at de ikke møtes på topp eller bunn. Propellene roterer forøvrig i samme hastighet. Det er ingen grunn (eller mulighet) til å snu retningen på et duoprop drev! Redigert 9.Juni.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 (redigert) Jeg har stålpropeller så det er 3 blader på både den innerste og den ytterste propellen. Jeg har lest en plass at det er ugunstig dersom propellbladene "møtes" rett under kavitasjonsplaten, og at de derfor bør monteres slik at det er størst mulig avstand mellom bladene på den innerste og ytterste propellen på det øverste punktet. Ettersom det er 3 blader på hver propell, og de roterer motsatt retning, vil bladene "møtes" på nøyaktig samme punkt ved hver omdreining. Dette gjelder enten det er singel eller dobbel motorinstallasjon. Jeg kan ikke se at det står noe om dette i noen av manualene til VP, men jeg ser jo poenget ditt , så det er godt mulig at det har noe for seg. Redigert 9.Juni.2011 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Nord-Norge Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Flott, da er det avklart. Fryktet en stund at jeg måtte investere i et nytt propellsett. Takker for alle svar. Skal montere propellene slik Adeneo beskriver Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 (redigert) Ettersom den fremste propellen er størst er det denne som står for mesteparten av fremdriften. Den bakre propellen er, så vidt jeg har forstått, nærmest kun for å minimere "turbulensen" bak den første. Dette har lite å si for problemstillingen din, men den første propellen griper tak i vann som har samme hastighet som båten. Den andre propellen møter vann som har høyere hastighet, og i tillegg en rotasjons-bevegelse skapt av den første propellen. Ettersom denne i tillegg går motsatt vei får den presset vannet mer rett bakover og gir dermed mer av kraften i riktig retning. Det er med andre ord mer til saken enn kun å minimere turbulensen... Skip i store dimensjoner benytter også kantra-roterende propellere (etter hverandre) fordi de sammen gir en høyere total virkningsgrad enn en enkelt propeller. Redigert 9.Juni.2011 av snod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 en god tommelfinger regel er å sette en propell med ett blad rett opp, og den andre propellen med ett blad rett ned, slik at de ikke møtes på topp eller bunn. Noen som forklare hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 (redigert) Både VP og Merc sier i utgangspunktet at propellene ikke trenger å times VP sier at den skal times slik du forklarer, jeg har bilde av det i min VP bok. Mener å huske at det fulgte med beskrivelse av dette når man kjøper nøkkelen/verktøyet for demontering/montering av propellene -Xlnt Redigert 9.Juni.2011 av Xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
dieselfan Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Supert å få det bekrefta, men skulle gjerne fortsatt vist hvorfor.... (har alltid vært litt jammen hvorfor) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 (redigert) VP sier at den skal times slik du forklarer, jeg har bilde av det i min VP bok. Da er det vel slik da !! Kunne ikke huske i farten å ha sett det i noen av servicemanualene, men har lest det noen hundre ganger på diverse nettsider, og alltid montert de slik, så innbilte meg at det var mer en uskreven regel. .....skulle gjerne fortsatt vist hvorfor... For å minimere risikoen for kavitasjon som kan oppstå rett under kavitasjonsplaten, som igjen kan brenne propellene. Redigert 9.Juni.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Takk !! Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 30.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2013 Da er det vel slik da !! Kunne ikke huske i farten å ha sett det i noen av servicemanualene, men har lest det noen hundre ganger på diverse nettsider, og alltid montert de slik, så innbilte meg at det var mer en uskreven regel. For å minimere risikoen for kavitasjon som kan oppstå rett under kavitasjonsplaten, som igjen kan brenne propellene. Gjelder dette også DPH drev? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 30.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2013 Det står faktisk ingenting om det i manualen for DP-H, så sannsynligvis spiller det ingen rolle for DP-H Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 31.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2013 (redigert) Takk adeno Mener¨å huske at eg for noen år siden fikk vibrasjon etter drevservice. Da flyttet mekanikeren den ytterste propellen på splinen og tørnet den rundt og rundt for hvert forsøk. Til slutt møttes ikke propellene under kavitasjonsplaten og vibrasjonen var borte. Har fått vibrasjon nå etter drevservice i høst. Er det noen som har et DPH drev stående på land og kan tørne propellene for å se om pladene møtes likt under kavitasjonsplaten hver gang dei tørnes? Redigert 31.Oktober.2013 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 31.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2013 tok den båten på land i går og hadde den andre tråden din i bakholdet mens jeg satt å rengjorde for groe. Satt og tørna litt på propellen for å se. Og faktisk så møttes de ikke heeelt likt. Så noe rett må jeg eventuelt ha gjort i vår før sjøsetting.. Tror ikke verkstedet har montert de propellene siden servicen de tok i 2010. Så, kanskje noe med verkstedmontert propell får gå ut og tørne propell. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 (redigert) Er det noen som tar seg bryderiet med å tørne propellene på sitt DPH drev og se om propellbladene alltid møtes på samme sted oppe under kavitasjonsplaten? Min båt ligger på sjøen 363 dager i året Redigert 4.November.2013 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Har holdt på å pakke inn båten med DPH-drevet i hele ettermiddag ( for øvrig første gang jeg har gjort det uten at det snør, regner, blåser, hagler, neglebit, snue, kliss vått etc etc ... Hadde ikke i tankene denne tråden, men skal se på det neste gang jeg er der inne. Men noen har sikkert svar før meg. Dessuten, som sagt tidligere, monterte jeg de selv sist. så om det går ann å gjøre det "feil" ihht bladene, så kan jeg ikke garantere noe. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 Snudde båten slik at hekken kom inn i båsen. Trimmet drevet helt opp og slik at eg fikk tilkomst til propellene fra brygga. To av fire blader på den ytterste propellen møtte bladene på den innerste under kavitasjonsplaten. Løsnet og flyttet den ytterste på akslingen en del ganger til det ble minst mulig blokkering av vannstrømmen under kavitasjonsplaten, det ene bladet møter nå den innerste propellen litt ute av senter under kavitasjonsplaten. Har god tro på at det blir mindre vibrasjon nå, men det finner eg ut neste gang eg bruker båten. Konklusjon: Det er ikke likegyldig hvordan propellene på DPH drev monteres. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.