BigCatch Startet 16.November.2004 Link til dette innlegget Startet 16.November.2004 Vurderer varmtvannstank i min "nyervervelse", Skilsø 750CC (med akterkabin). Det er montert et varmeapp fra lastebil fra før, spm er om det spiller noen rolle om tanken monteres før eller etter varmeapp i kjølekretsen. Noen Skilsø eiere som har et godt tips til plassering, ser for meg at aktenfor septik er OK p.ga vektfordeling (motvekt til vanntank), eller er det noen som har gode forslag? Må ellers fixe litt på treverket, topp av pentry dørkplater iløpet av vinteren for å få båten presentabel.. Tar gjerne imot andre tips&triks (forbedr/modifikasjoner) om båten fra erfarne eiere Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Hei BigCatch, og håper du også blir med i FFFSE (Foreningen for fornøyde Skilsø eiere). Thor og Aanton her på forumet er garvede Skilsø 750 eiere (med AC). Undertegnede kjøpte sin 750 (med AC) i våres, og er i ferd med å utbedre "gammel moro". Jeg har varmtvannstanken på styrbord side, helt bak mot AC'n. Har vurdert å flytte den litt fremover. Dette gjøres eventuelt av 2 grunner. Først og fremst for å kunne få plass til en kjøleboks der hvor tanken står i dag. Ser også en mulighet for å få vekten litt fremover, for muligens å få øket hastigheten litt. Her er varmtvannstanken i dag. Har tatt ut alt av innredning i midtcabinen for å kunne legge om det elektriske, samt å kunne olje alt sammen. Det hele står nå i garasjen hjemme, og den nye bilen til Admiralinnen står ute. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Hei BigCatch! Jeg monterte vamtvannstank i høst. Det var kun en løsning med hensyn til plassering, men i og med at jeg hadde kabinvarmer (defroster) fra før, klødde jeg meg litt i hodet med hensyn til koblingsmuligheter. Resultatet var at jeg monterte 2 stk. 3-veis kraner i serie slik at jeg kan styre kjølevannet som følger: 1. Ingen vannsirkulasjon til hverken varmtvannstank eller kabinvarmer. 2. Vannsirkulasjon kun til varmtvannstank. 3. Vannsirkulasjon kun til defroster. 4. Vannsirkulasjon til både varmtvannstank og defroster. Behovet vil avgjøre hvilket alternativ som vil være mest aktuelt (sannsynligvis alt. 2) og styres enkelt av kranene. For alternativ 4 vil kjølevannet først gå til varmtvannstanken – dernest til defrosteren. Jeg har foreløpig bare fått testet at systemet fungerer og har foreløpig ingen erfaringer med bruken. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Eg har koblet bereder og defroster i serie med berederen først. Dette var fordi vatnet ikke ble skikkelig varmt dersom man monterte berederen etter defrosteren. Funker iallfall veldig fint. Trenger ikke sikulasjonspumpe, vatnet og defrosteren er varm etter 15 minutter. Ti opplysning er dette en 34 hk ferskvannskjølt motor med 10Kw defroster og 30 liter varmtvann. Sitér dette innlegget Link to post
BigCatch Svart 17.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2004 Takker for svar, Vi legger inn en søknad om investering for 2005, så får vi se det blir budsjettforlik! Har ikke tenkt å rive ut innredningen, det er noe småplukk på gang. Forrige eier rakk å bytte puter og trekke om med skai før han solgte.. Ellers kan jeg nok søke opptak i FFFSE, er postivt overrasket over båten så langt. Nidelv 26 var førstevalget, men så fikk jeg denne i fanget. Vi nok bli brukt til dags/helgeturer, ingen planer om ferie i båt. Mitt fromme ønske er at motoren TAMD30 ikke kneler, 20 år er altfor gammelt. MEN, den har aldri blitt skrudd noe på, bortsett fra en fix av varmeveksler og nye dyser for fire år siden, og det ser jeg på som et bra tegn. Starter som et skudd, ryker lite, og null oljeforbruk. krysser fingrene Ungene syntes ikke det var noe særlig å gå fra yamarin med 30 knop til 14kn,... Vannski goodbye.. Og familiens eldste (16 år 2005) hadde planlagt sommeren med ordentlig båt... Nuvel, innser at jeg har fått en "hobby" i tillegg til å være på sjøen. Igjen, er glad for å kunne benytte med av erfarne båt-freaker, er tilhenger av å lære av andres feil.. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 17.November.2004 Link til dette innlegget Svart 17.November.2004 Vi nok bli brukt til dags/helgeturer, ingen planer om ferie i båt. :eek: :eek: :eek: Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
BigCatch Svart 17.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2004 Re aldri ferie i båt.... Så skulle jeg aldri ha halvgammel dieseldrevet båt med kalesje heller... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 17.November.2004 Link til dette innlegget Svart 17.November.2004 Tar gjerne imot andre tips&triksEt tips kan være å plassere berederen så nær som mulig der du oftest har varmtvannsforbruk og det er vel kanskje pentry. Da sparer du det vannet som går med på å vente på varmt vann i springen hver gang..... Ikke de helt store mengdene men ferskvann er nå mangelvare i båt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Slagskibet Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 I Slagskibet ligger varmtvannstanken rett over propellakselen. Sitér dette innlegget Link to post
BigCatch Svart 9.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Et godt forslag, gir litt større frihet mht størrelse- Vi får se når det blir litt lysere tider. Var nettopp nedom og sjekket teltet, det holder fint i ruskeværet. Forresten, vet noen om det finnes en enkel måte å stoppe en TAMD30 om magnetventilen fusker. (Bortsett fra stenge diesel kran = lufting eller løsne dyser (grisete)). Opplevde dette ifjor, tok ut ventil og satte den inn igjen, fungerer helt OK nå. Manualen som fulgte med har utrolig lite info, mer en "tegneserie" med konserveringstips Eller finnes det andre/bedre manualer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.