Jump to content

Hvordan fører du logg?

Victora III

Recommended Posts

Vi har også en slags hyttebok ombord. Skriver ned morsomme hendelser, beskrivelser av havner vi gjerne vil tilbake til en gang, og ting med båten vi oppdager underveis som må/bør utbedres ved en senere anledning. + antall timer motoren har gått (som regel svært lite)Morsom lesning om vinteren når abstinensen blir for stor, særlig når vi har krydret med litt tegninger og bilder.

• 3 år senere...

Jeg har alltid ført loggbok. Når jeg er på lengre turer føres posisjoner, passering av sjømerker, kurser etc. På kortere turer skriver jeg når og hvilken kurs vi tok. Når vi var framme, når vi startet turen tilbake og når vi var "hjemme" igjen. Jeg fører alltid antall døgn det er overnatting ombord. I tillegg så fører jeg antall personer som overnatter.

I løpet av en sesong så har vi overnattet i båten i snitt ca 30 døgn. Det har vært ca 100 personovernattinger, dvs, vel tre peroner ombord de gangene vi har overnattet. Jeg fører også navn på alle som var med på turen. I tillegg så føres motortimer, utseilt distanse, olje/filterskift, reparasjoner, utskifting av utstyr, ny investeringer i utstyr mm.

Da jeg begynte å føre loggbok hadde jeg som mål at hvilken som helst fremmed person skulle finne loggboken intererssant å lese. Jeg må innrømme at jeg ikke har klart å leve opp til det målet.

Fin logg bok Bjrknez. Men når du har skrevet i Excel ville det kanskje være lurt med litt automatiske beregninger også? Det er jo det Excel egentlig er til.

Jeg har tilsvarende, også i Excel. Fører en side for hvert år og får lagt sammen kjørt distanse og drivstoffforbruk samt beregnet drivstoffforbruk pr time og pr nm.

Er ellers helt enig i at loggbok bør føres på PC i dag.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Veldig fint oppsett, Berknez. Ikke så helt ulikt min Excel-logg. Jeg har i tillegg også føring av vindretning, antall timer på turen m.v.

Jeg har tilsvarende, også i Excel. Fører en side for hvert år og får lagt sammen kjørt distanse og drivstoffforbruk samt beregnet drivstoffforbruk pr time og pr nm.

Veldig enig - gjør det samme. Dette er ganske morsom statistikk. En ting er forbruksmønster, men enda morsommere er det å kunne sammenligne værdata. Hvor mange dager med sol? Hvor ofte har det vært SV-vind kontra østlig? Gjennomsnittlig vindstyrke på turene? Hva har vært dominerende vindretning de ulike månedene? osv. osv. Logg er gøy!

Når det gjelder vindrettning (for min egen del) så synes jeg ikke dette er så veldig viktig å føre.

Nok å skrive hvor mye vind og hvilket vær det var.

Blir det for mye å loggføre er jeg redd mye blir utelatt.

Skjønner hvis man har seilbåt og kanskje fører litt mer detaljerte logger, men for en skjærdgårdjeep/bowrider så ser jeg ikke helt vitsen med å føre vindrettning.

Uansett, så er det jo da bare å sette inn ett felt til i skjemaet...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Vi blogger istedenfor å logge, blir ikke så "tørt" stoff da :smiley:

Men innbakt i historiene skriver jeg som oftest hvilken vindretning det var, hvor sterk vinden var, hvor lang tid vi brukte på turen osv, og dermed blir det litt nyttig info samtidig.

Så langt i år er antallet overnattinger ombord oppe i 70. Og sesongen vår er slett ikke er slutt enda :cheers:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Skriver selvsagt loggbok , om når vi reiser ut og hvor .Hvem vi evt treffer og kansje litt om hva vi har gjort på turen .Fører inn fylling av diesel ,pris pr liter og hvor mye vi har brukt siden siste fylling . Så når året er omme kan jeg se forbruk ,overnattinger og div om turer og om været . Spesielt været , når varmen kommer og når kulda setter inn for fullt .Er jo artig å bla tilbake å se hvor vi har vært og hvem vi har truffet hvor , ser jo også nytten av loggboka når diskusjonen er i gang ang været da å da.Bare å bla opp så er fasiten klar,flere som syntes det er dustete dette med loggbok.Men vi syntes det er artig også ser vi da hva vi har gjort igjennom sesongen ,men men dette er jo opp til den enkelte så klart .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Da har jeg endret litt på loggen.

baatlogg.xls

Legg merke til at excel-skjemaet har to sider.

På den andre siden ser dere jeg har lagt til noen formler som regner sammen følgende:

1. Total distanse i nautisk mil

2. motortimer totalt

3. snitt temperaturen.

Alt basert på det som fylles inn i skjemaet på den første siden.

Jeg er forøvrig åpen for konstruktive forslag samt noen evt. veiledninger om hvordan man feks. også lager en formel for total reisetid basert på det som fylles inn på første side.

Hadde vert morro og sammen kunne laget den perfekte logg... hehe

Dere er sef. hjertelig velkommne til å endre skjemaet og poste det her, slik at vi kan lære litt av hverandre.

Jeg kan litt angående excel, men jeg holder meg til de enklere formlene. Mer avanserte formler må jeg ha hjelp til.

Men selve "designet" og utseende kan vi jo la stå som det gjør.

Husk at man også må tenke på at skjemaet skal skrives ut, slik at det stemmer overens med A4-utskrift.

Kom igjen folkens, la oss lage den perfekte logg... hehe

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

jeg har ikke fulgt med i denne tråden - men jeg kikket på filen din. Jeg ville hatt med totale motortimer ved oppstart og avslutning. Anser det som viktigere enn at du har kjørt 0,55 timer. Det gjør det også enklere for deg å finne ut når du feks første gang oppdaget noe avvik med motoren - om du senere får et havari som du skal forklare for et verksted.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...