Bjerknez Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Der sa du noe Allan! burde kanskje ha med dato for hjemmreise også, for de som overnatter.... ? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Bonus Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Jeg har ført logg siden 2005. Fører manuelt, mens jeg er i båten, inn i loggboken alle data som nedenfor. Overfører senere, ved anledning, alle kvantitative data til et regneark. (Tider - distanser - fylt drivstoff) Dato .......... : Dag.Måned Fra ............ : Sted der turen går fra (eks. Hjemhavn) Til ............. : Sted der turen ender (eks. Tønsberg) Start ......... : Klokkeslett du kaster loss Stopp ........ : Klokkeslett du legger til "Til" sted Motortimer .. : Total etter turen (ved "stopptid"). Leses av motortimeteller Distanse ..... : Total etter turen (ved "stopptid"). Leses av på Kartplotter Vær ........... : Vind - sjø - temperatur - sol (fritekst) Kommentarer : Fritekst. Hvem var med, hvem traff du, aktuelle hendelser og observasjoner. "Ble biffen perfekt" I tillegg til dette fører jeg logg over alle service - vedlikeholds - reparasjonsaktiviteter. Dette føres med "Dato", "Motortimer", Hva var feilen, hva ble utført, hvem utførte det. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 (redigert) Jeg har prøvd med detaljerte loggbeskrivelser, men er ikke disiplinert nok til å notere alle detaljer. Jeg fører derfor en logg ala hyttebok med følgende info: Tur nr og antall overnattinger så langt i sesongen. Så en kort beskrivelse i tekstform som inneholder noen korte betraktninger om dato, sted for tur, vær, gjester, opplevelser, evt. arbeider utført ombord og enkelte ganger også litt om hva som skjer før eller etter selve turen. Totalt pleier det å blir en 3-4 linjer per døgn. Noterer meg også priser for bruk av gjestehavn, dato og motorstand ved fylling av diesel samt service. Redigert 20.Oktober.2008 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 (redigert) Jeg bruker en standard loggbok. Skriver her dato, tid, maskintimer, vær/vind og forhold rundt turen. Noterer meg også avvik ved båten - som feil/alarmer jeg oppdager og andre hendelser (som feks mottatte og kvitterte Pan Pan eller Mayday meldinger etc). Jeg har egen drivstofflogg -her tar jeg også vare på kvitteringene og jeg noterer ned hvor mye "VP additiv" som er fylt på tanken. Redigert 20.Oktober.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 (redigert) Jeg fører manuell logg med følgende kolonner: Dato|Start|Stopp|Timer|Nm|Kommentar. Under kommentar føres "reiseruten", litt om vær og vind, hvem som er med osv. Her føres også om oljeskift, vedlikehold o.l. Funker helt OK. Skal du føre logg i Excel kreves å ha med bærbare PC, kanskje noe tungvint. I alle fall via kladd for å føre hjemme. Skal du få beregnet antall døgn på turen, må du ha med dato UT og dato INN. Ds. med klokkeslett hvis dette skal bli nøyaktig. Begning av SUM tid i Excel kan være litt komplisert. F.eks. hvis du drar kl 16:00 og kommer heim kl 01:00, og setter opp formel med 01:00 (celleref) - 16:00 (celleref) vil du få feil. Så det er ikke "rett fram" å beregne tiden. Det må tas hensyn til at kl.slett INN er mindre enn kl.slett UT. For å beregne døgn kan det også bli litt komplisert. F.eks. hvis UT er på en dato og INN på neste dato uten at det er et helt døgn. Redigert 20.Oktober.2008 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 (redigert) Da har jeg også lagt til "hjemreise": baatlogg3.xls Åpen for flere konstruktive forslag... Redigert 20.Oktober.2008 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
ter-av Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Fører loggbok, men ikke nitidig i detaljene. Dag, fra, til, vær, hvem ombord, dieselfylling osv - pluss "fritekst" med opplevelser og hendelser. I mimre- og opplagstiden (november til mars) er det imidlertid mest hyggelig å ta et glass rødvin eller to i sofakroken og surfe i blogg og hjemmeside (linker under) med tekst, bilder, videoer mm. :lol: Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Bonus Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 ... (november til mars) er det imidlertid mest hyggelig å ta et glass rødvin eller to .. Jeg mener da bevisst at jeg har sett deg ta et glass rødvin eller to utenom denne perioden også Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Joda - det hender vi logg-er av i båt-på-vannet-tiden også........ Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
yama Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Åpen for flere konstruktive forslag... Fin logg, men hva med å legge inn en kolonne for antall fylte liter drivstoff som er mulig å summere. Lett da å finne forbruk pr. time,nm osv. Bare ett forslag.. Sitér dette innlegget Yamarin 64 DC m/Yamaha F 150 Link to post
Ben Sin Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 ter-av: Du fortjener masse skryt for både hjemmeside og blogg. Og ikke minst "Bølgeblikk" Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Som flere andre her bruker jeg også ”Loggbok for fritidsbåten” der jeg fyller ut alle detaljene som, klokkeslett for avgang og adkomst avlesning av motorens timeteller, vær, vind, hvor turen går og lignende. Jeg fører også inn alt av brennstoffylling, oppgradering og vedlikehold av båt, motor og utstyr ombord. I tillegg skriver jeg litt generelt om turen, stedene vi besøker og menneskene vi møter. Jeg tar dessuten masse bilder, så når jeg har tilgang til Internet, enten i havner eller hjemme, legger jeg bilder og beskrivelser fra turene inn i bloggen min her på Baatplassen, som også etter hvert er blitt en slags loggbok. Her tar jeg ikke med alle tall og detaljer. Har etter hvert oppdaget at jeg har mange faste lesere som følger med på båtlivet vårt og kommer med kommentarer når vi møtes. Mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Bjerknez Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 (redigert) Sikkert mange som vet om dette, men til dere som vil lage en lekker blogg på nettet og som ikke sitter inne med all verdens kunnskap angående dette kan jeg anbefale blogger.com Bruker denne siden selv og du kan se den ved å klikke på bilde i signaturen min. Det finnes mange maler, og du kan t.o.m. gå mer i dybden hvis du ønsker det. Selv så brukte jeg den enkleste malen. Det eneste jeg har gjort er og bytte header'en øverst, samt endret litt på sidemenyen angående hva den skal vise. Dette er veldig enkelt og du bare klikker deg gjennom det. Jeg har også endret litt på skrifttype, samt skriftfarge. Uhyre enkelt og genialt! Man har også noe som heter "Wordpress". Men dette er noe du må "installere" på domenet ditt og krever en del mer konfigurering. Har prøvd dette selv, men synes at blogger.com er mye enklere, samt at det er på norsk. Anbefales! Redigert 20.Oktober.2008 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.