Victora III Startet 16.November.2004 Link til dette innlegget Startet 16.November.2004 Har en del år ført logg for hver båttur. Begynte ganske enkelt med noen stikkord for hver tur, men har etterhvert funnet ut at det er ganske artig å føre inn litt mer detaljer. Dette er jo artig "vinterlektyre" og ikke minst er det interessant å sammenligne fra år til år. I år har jeg "tatt helt av " i logg-iver og har trukket ut en del kjerneinformasjon fra loggen og laget en "oppsummering" av sesongen på et regneark . Denne inneholder for hver båtdag: 1) Vær - Sol - overskyet - regn - Vindstyrke - Vindretning - Temperatur 2) Ankomststed 3) Utseilt distanse 3) Dagstur - overnattingstur 4) Antall timer 4) Antall personer med 5) Andre kommentarer På den måten får jeg en årlig oppsummering av antall dager i båten, hvor mange dager var det sol, hvor ofte det var kuling, hva var den vanligste vindretning, hvor ofte vi var på samme sted, hva som var gjennomsnittstemperatur osv. Er jeg blitt helt båtgal eller er det noen som gjør tilsvarende ???!?? :lol: Hvordan fører du loggen? Det kunne sikkert vært mange andre alternativer i pollen også Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Logg har jeg hatt siden jeg for alvor startet med "overnattingsbåt". Loggen inneholder: Dato Motortimer Totalt motortimer for året Utseilt distanse Totalt utseilt for året Vær Dieselforbruk pr. time og pr. nautisk Har denne i bokform i båten, men bruker også excel med alle de muligheter denne gir. Deler av loggen ligger også på mine hjemmesider Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Har ikke ført logg til nå, men sesongen 2005 er kanskje tiden for å begynne med det.... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Astor Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Fører logg for hver tur. Liten eller stor. Kjøpte den flotte loggboken til karen fra Tromsø. Den er detaljert nok for de fleste. Syntes loggboken til Redningsselskapet ble for slaskete etter litt bruk. Artig å bla tilbake å se hva vi gjorde i fjor til samme tid osv. Fører: dato Mannskap Fra Til kl. avreise og ankomst Posisjon På notater hvem som er med på turen og spesielle hendelser. Motortimer Været Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
JanS/EIR Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Ja da-- loggboka kan være både nyttig og artig å ha. I loggen til Gygra noterer vi dato- fra og til- motortimer- litt om været- hvem som ev.var med- og event. om noe interessant skjedde på turen. Har også ført "loggbok" på hytta siden 1981, greit å kunne bla tilbake for å sjekke tid og andre omstendigheter omkring spørsmål som dukker opp i ettertid. Loggen din vil du sikkert sette mer og mer pris på etterhvert, Swande! mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
John_Kr Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Utførlig logg med distanse i NM, driftstimer, antall liter drivstoff, liter pr NM, antall liter pr driftstime, kostnader, antall liter olje, innkjøp av nye komponenter osv....... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
OT-flyktning Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 :blush: Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Logg ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
John_Kr Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Alle båteiere som har respekt for seg selv fører "logg"..... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Suzuki Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Alle båteiere som har respekt for seg selv fører "logg"..... Å nei jasså ! Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
John_Kr Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Å nei jasså ! Suzuki Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Amorosa Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Logg ? Suzuki :nono: Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Selvfølgelig fører jeg logg som inneholder: dato, klokkeslett, hvor turen gikk, distanse i nm, motortimer, vindretning og styrke, generelt om været, vanntemp., hvem som var med i båten, og noen få ord dersom det skjedde noe spesielt. Og selvfølgelig overnattinger. I tillegg fører jeg drivstoff-fylling med dato, liter og kr. Har hygget meg flere ganger med å sitte å bla i loggboka Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Har hygget meg flere ganger med å sitte å bla i loggboka og du verden hvor mange verdenskriger i heimen den har avverget. Hvor alle som var med husker forskjellig, helt til kapteinen kommer med loggboka. Da blir det tyst. Alle som er med Amorøsa på tur ser hva som skjer i det vi har lagt oss trygt til. Ankerdram med loggbokføring. Blitt rene bibelen. Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Fører vel egentlig ikke logg, men skriver litt i dagboka på hjemmesiden til Gamla (båten). Eller kanskje det er å føre logg??? Og hva mangler jeg egentlig på at dagboka er en logg? Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Amorosa Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Fører vel egentlig ikke logg, men skriver litt i dagboka på hjemmesiden til Gamla (båten). Eller kanskje det er å føre logg??? Og hva mangler jeg egentlig på at dagboka er en logg? Det er vel nesten egentlig det samme, hvis du får med deg de viktigste data om ferden. Hva som er viktig blir jo en smaksak, men mye av det som er nevnt over her er jo greit å ha for ettertiden som backup Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Loggbok blir ført omstendig av min bedre halvdel .... Syntes det er kjekt å ha noe mimrestoff på trykk .. når han tyskeren kommer på besøk ... Altzheimer heter han visst og det meste havner på båtens hjemmeside Dvs .litt av hvert som timer ,distanse ,drivstoff og bilder og som regel litt stoff om hva som har skjedd.............. Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
M/S Bastard Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Logg, nei den har jeg ikke sett Men begynner vel med det etterhvert! Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Logg, nei den har jeg ikke sett Men begynner vel med det etterhvert! :crazy:Du har jo den beste logg i form av din tråd her på plassen Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 :crazy:Du har jo den beste logg i form av din tråd her på plassen Men jeg fører ikke logg for turer! Aldri gjort det jeg da, men kanskje i fremtiden! Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Ingen loggskriving på meg/oss så langt. Får kanskje skylde litt på at det ikke er så mye tid til slikt da vi har tre flotte gutter (2, 5 og 6 år) å passe på Men kunne godt ha tenkt meg å ha en oversikt å se tilbake på, så vi får nå se hva det blir til med tiden Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 :blush: Ok, ettersom jeg ser hva som aksepteres av logg her - jo jeg fører litt logg: har en dagbok fra svensketurene, noe om helgeturene, noterer hva som gjøres av vedlikehold om høsten og har oversikt over bunkers. Men ville egentlig ikke ha kalt det logg... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Hei. Joda, log føres. Har laget et formular til å fylle ut selv i A4 som jeg har i en ringperm. En side for tekniske data, og en for tekst. Når sesongen er over setter jeg meg ned foran PC'en og skriver det pent ut for utprinting. Fører ikke opp noe særlig teknisk mellom avgang og ankomst dersom det ikke skulle være noe helt spesielt. Se vedlagte eksempel på data og tekst. Men nå er det krise, jeg finner ikke logboken! Kanikke huske helt sikkert at den er blitt med hjem, men finner den ikke hverken her eller i båten! Kan jeg ha lagt den på biltaket da jeg tømte båten slik at den nå ligger i veikanten et eller annet sted mellom Son og Skjetten? Er det tilfelle, er alt fra denne sesongen borte. Alt tidligere ligger heldigvis på PC'n og kan printes ut igjen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jada Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Får kanskje skylde litt på at det ikke er så mye tid til slikt da vi har tre flotte gutter (2, 5 og 6 år) å passe på Dårlig unnskyldning hvis du egentlig kunne tenke deg å skrive logg Ikke noe problem å skrive litt i loggboken etter at ungene er i køya. En behøver ikke gjøre mer utav det enn at skrivingen går unna på få minutter. Ved styreposisjonen har jeg en klemme med en liten skriveblokk. Her noterer jeg underveis det som måtte være nødvendig, og dette føres inn i loggen i ledige stunder, gjerne om kvelden, eller når det måtte passe Og jeg er veldig overrasket når jeg ser hvor mange som ikke fører logg i det hele tatt Trodde det var vanlig blant båtfolk Men for all del, ikke noe galt å si om de som ikke fører logg. Jeg trodde bare at virkeligheten var noe anderledes Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Har ikke ført logg før men kjøpte en kjekk, liten loggbok hos Maritim for noen uker siden. Etter beste evne har jeg ført inn etter notater og hukommelsen turer hittil. Fra nå av føres det inn fortløpende. Satser på å få med sted jeg har gått (fra og til), antall motortimer og distanse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.