Jump to content

Liten septiktank i daycruiser: Gode tips til bruk og behandling?


Skvulpen

Recommended Posts

Har kjøpt ny daycruiser (Askeladden C62 Cruiser) og for første gang må jeg administrere et sjøtoalett med en 40 liters septiktank. Tanken kan tømmes både ved landtømming og ev. i sjøen langt til havs. Men med vår bruk, vanligvis bare dagsturer, blir dette toalettet lite brukt, men det kan vel ved "nødsfall" bli et par tre liter resirkulert mineralvann ;-) og maks en til to "bommelom" i løpet av sesongen, vil jeg anta ...

 

Hvordan skal vi behandle septiktanken på best måte? Med så lite bruk som vår er det kanskje fare for forsteining av det lille som havner oppi? Skal der være noe vann i den i utgangspunktet, iblandet sanitærvæske, og ev. hvor mye? Bør tanken tømmes så ofte som mulig, kanskje fullstendig etter hver bruk, eller bør der ligge litt vann og sanitærvæske konstant? Eddik har jeg sett nevnt som tilsetning for å hindre forsteining og luktplager, hvor ofte og hvor mye av slikt eller annet lurium bør brukes?

 

Er det ellers noen "must" å ta med seg for en som ikke har erfaring med septiktanker fra før? Takknemlig for alle gode råd og tips! :smiley:

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lite brukt septiktank lukter mer og værre enn en som er i daglig bruk, så siden du sier du skal bruke den så lite, synes jeg du skal gjøre det til en vane å tømme den etter hver tur. På vei hjem, mer enn 300m fra land tømmer du den. skyll gjerne en ekstra gang med feks 30-40 pump med saltvann opp i tanken og tøm en gang til. vent gjerne med den siste tømmingen til etter du har kjørt over noen bølger etter en av de mange hekksjøgeneralene ute. Når du kommer til havn, er tanken tom. Når du vel er i havn, pumper du den en tredel full med ferskvann og lar den stå med det til neste gang du skal bruke båten.

Ved start av neste tur, tømmer du tanken når du er mer enn 300m fra land (og badende). Da er den klar til bruk og du slipper den drittlukta det blir av stillestående saltvann som har ligget skåla og i tanken.

Eddik brukes med en en kopp 35% eddik fra rema om tanken blir stående med urin. Er det en daycruiser som bare blir brukt på dagsturer og helgeturer, tror jeg ikke du skal bekymre deg alt for mye for urinstein om du følger rådet i starten. Det er klart du godt kan ha i eddik sammen med ferskvannet etter hver tur om du vil være på sikre siden.

 

Bildet under viser hvordan mine septikslanger så ut når jeg overtok båten.

Jeg bruker metoden over og er godt fornøyd med den. Det gjør at jeg ikke trenger bruke dyrt lurium som ligger sammen med dritten. Det er bedre å kvitte seg med det liksom. Et godt råd utover det, er å ikke spare på vannbruket. LITE papir og helst et som løser seg opp lett. Jeg har god erfaring med det billigste resirkulerte papiret fra rema. Lær opp alle til å bruke LITE papir.

Bind, OB, torky-papir o.l. er forbudt. Små svarte hundeposer kan være lurt å ha lagret i det lille trykkeriet om en av damene ombord har besøk av Tante Rød.

 

40 liter er ikke så lite som det høres ut som om du har manuell dass. Litt smått for en hel helg om du har elektrisk dass og ikke har lyst å dra ut søndag morgen klokken 06.34 for å tømme septiken. (avhengig av hvor mange jenter/damer som er ombord)

 

bilde004.jpg

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Takker så mye, dette var et grundig og informativt svar, nesten en hel håndbok i toalettbehandling komprimert i ett eneste innlegg! Setter veldig pris på den! :thumbsup:

 

Høres fornuftig ut å tømme tanken helt etter hver bruk, for i vårt tilfelle kan det sikkert gå uker mellom hver bruk av toalettet. Ingen grunn til å samle på slike etterlatenskaper.

 

Dette er et manuelt Jabsco-toalett, så jeg antar at for å fylle det med ferskvann så stenger jeg bare for sjøvannsinntaket og spyler ferskvann ned i doet samtidig som jeg pumper.

 

Det er med denne fremgangsmåten altså ikke nødvendig å bruke sanitærvæske i det hele tatt? Blir en septiktank helt tom egentlig, - vil der ikke alltid ligge en liten rest i tanken, avhengig av hvor slangene går inn og ut? Men en liten skvett eddik er altså uansett en gardering mot at bunnfallet skulle produsere noe luktplage?

Link to post
Share on other sites

Eddiken hindrer ikke, etter hva jeg har forstått, lukt. Den forebygger urinsten. Men så lenge du etter hver tur skyller gjennom slangene med ferskvann til slutt etter endt dagstur og tømming, så tror jeg du slipper unna det meste.

Støtter RSL sitt innlegg. Gode rutiner i det.

Faktisk så kan det hende at det er større sannsynlighet for at pakningene i jabscoen din står seg ihjel, tørker ut og blir utett, fremfor at du får urinsten i slangene. Noen bruker litt matolje i dassen for å "smøre" opp pakningene f.eks i stempelet i pumpen. Dog, olje i do er ikke bra da det ødelegger miljøet for de gode luktfrie bakteriene i septikktanken. Oljen skaper en hinne som hindrer oksygentilgang til bakteriene og det er de onde bakteriene som lever uten oksygen og produserer dårlig lukt som få blomstre opp. Vi snakker her om aerobe og anaerobe bakterier som vi lørte om i naturfagtimene en gang i tiden.

 

Jeg vil anbefale deg å bli kjent med septikksystemet ved å følge slangene helt fra dassen til tanken og videre ut isjøen. Kontroller at slangene ikke lager vannlåser som gjør at det blir liggende litt septik som man ikke får tømt. Heng opp slangene slik at de har konstant fall.

Link to post
Share on other sites

Faktisk så kan det hende at det er større sannsynlighet for at pakningene i jabscoen din står seg ihjel, tørker ut og blir utett, fremfor at du får urinsten i slangene. Noen bruker litt matolje i dassen for å "smøre" opp pakningene f.eks i stempelet i pumpen. Dog, olje i do er ikke bra da det ødelegger miljøet for de gode luktfrie bakteriene i septikktanken.

 

Matolje i dassen bruker du den dagen du hører en "knirkelyd" når du pumper. Oljen smører pumpen og det holder en god stund fremover. Det med bakterieflora og hinne som hindrer oksygen til disse, er ikke noe problem i ditt tilfelle siden du skal tømme tanken etter tur og fylle opp med ferskvann på måten du selv beskriver. (Stenge for vanninntak og pumpe inn ferskvann). Du har rett i at tanken aldri blir HELT tom. Det er grunnen til at du vil tjene på å fylle den opp med ferskvann mens den ikke er i bruk.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Knallbra! Tusen takk til Eureka og RSL med velfunderte og gode råd. Nå kjenner jeg meg tryggere på hvordan jeg skal håndtere dette systemet. :smiley:

 

Bare fineværet som mangler nå, skulle dette evige regnet fortsette kan jeg vel like godt landsette båten og plugge igjen septiken for godt ... :worry:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

hva gjøres med septiktank og dass på vinteren på land? har også jabsco i en 655 med septiktank under doskåla..

 

skjønt at den skal få en skylling.. er det noen måte å se når den er full på? ingen måler på tanken...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Sanitærvæske i tanken er aldri feil! Jeg bruker Green Viking, den virker greit og lukter ikke ille. Tøm tanken etter hver tur. og skylle gjerne gjennom en gang i blant, så fungerer det bra. Jeg har samme støørrelse på tanken i min 27 foter, og den holder faktisk i opp til tre dager for fire personer! Ikke ille det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...