KARILLA Startet 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2011 (redigert) Chip trimming av commonrail motorer er et tilbakevendende tema her på BP. Har prøvd å lage en meningsmåling for å se hvor utbredt dette er og hva BP medlemmene mener om dette. Redigert 10.Juni.2011 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Bonus Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Om jeg ikke har chip-trimmet, så kan jeg ikke svare på spørsmål 3. Men, systemet tillater ikke det ... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 jeg skrev ingen erfaring å 3ern. Ikke med CR båtmotorer i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Tror det er stor forskjell på å chippe en båtmotor kontra en bilmotor. Det blir liksom ikke samme belastningen i bil, i båt henter vi jo ofte ut 80-90 % i timesvis. Hva som er gjort av endringer på motorer med samme grunnstamme i form av kraftigere smøring, andre lagere etc. aner vi "menige" lite om og jeg synes personlig chipping av båtmotor blir litt Russisk rulett. Har man en motor med verdi kanskje på 1/3 av båtens totalpris(som ikke er uvanlig) så synes jeg man burde tenke seg om ikke 1, men kanskje 100 ganger før man "legger lommeboka på huggestabben" bokstavelig talt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
DieselDahl Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Jeg må si jeg er litt skeptisk til bokser som tilkobles sensorer på motoren for å øke effekten. En spesifikk boks tilkoblet en 280 hester gir økning til 310, samme boks på 310 hesteren gir 345..... Da tenker jeg: denne modifiserer trykksignalet fra fuelrailen. Fishy. Jeg har vært med på å trimme racerbilmotorer, bl.a. lagde vi et nytt turbostyringssystem til en Mitsubishi gr.A 2liter/350hk (med 34mm restriktor) Denne fikk en helt ny type ECU fra Pectel, så ny at ikke F1 teamene hadde begynnt å bruke den. Det måtte lages tennings- og innsprøytnings mapping helt fra scratch i tillegg til å finne mest effektive kam-tider og turbotrykk på alle turtall. Jeg kan fortelle at dette er kritiske verdier, vi skulle bare ha power, en båt- eller bilmotor skal også ha lavt forbruk og utslipp, lang levetid og den skal fungere med varierende drivstoff og under ulike forhold. Hvis tenningen på en turbomotor er en grad for høy i noen sekunder på full gass, kommer rådene ut sideveis. Men det er her det er mulig å hente hester. Du bruker altså opp marginene når du chip-trimmer. Ordet chip-trimming blir forøvrig misbrukt (av meg selv også), det betyr egentlig å brenne et nytt eprom og erstatte det originale så verdiene endres. For å få til det på en korrekt (og sikker) måte må motoren kjøres i bremsebenk (eller i båt/bil med fullt analyseutstyr tilkoblet). Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Mitsubishi gr.A 2liter/350hk (med 34mm restriktor) Desto viktigere, hva var levetiden på motoren etter oppgraderingen?? Subaruen vår har gått 14000 km, snart brukt opp 4 motorer! Tuning av marinemotorer er jeg skeptisk til, med mindre 100% identiske motorer er levert med forskjellige effektuttak og man oppgraderer til største modell, dog vil vel alt som heter garanti være borte hvis det oppdages ifm motorskade! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
DieselDahl Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Forventet levetid er 200 mil fartsetapper før overhaling. (rallybil gr.A) men så er det 720Nm Tq@3600rpm Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Forventet levetid er 200 mil fartsetapper før overhaling. (rallybil gr.A) men så er det 720Nm Tq@3600rpm Men fy fela så morro!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Bitteliten Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Stiller litt krav til gearkasse og akslinger og clutch kanskje Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 (redigert) Jepp, 11-platers carbonclutch til £15.000, X-track drivverk til rundt £70.000, titan mellomaksel og tre aktive differ.... ikke noe leketøy med andre ord. Budget-bygge for privatførere: 1200-1500 kr/km Men dette er O.T. Poenget er at chip-trimming av turbomotorer er forholdsvis enkelt å få til, lett å selge hvis hjemmesiden virker seriøs og kan fort bli risikabelt, iallefall hvis du bare har én motor i båten. Hvis du føler "behov" for mer hester, bør du sannsynligvis sette inn en større motor. Redigert 10.Juni.2011 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Er en del VAG utomat gearkasser som er byttet ut pga chipping... Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Chip trim og remapping er greit nok, men såkalte powerboxer er bare søppel og bør ikke brukes etter mitt syn. Moderat endring av map er ikke noe problem for motoren, fordi man da har fornuftige oppsett med både ladetrykk og fuel i forhold til hverandre. Men disse såkalte powerboxene simulerer bare at du har kald motor, og motoren bruker da instillingene i originalmap for kald motor hele tiden. Effektøkningen på disse er ofte marginal, men sotmengden øker betydelig (diesel) Spørsmålet om det er skadelig med chiptrim er ikke et enkelt ja nei spørsmål, det blir som må spørre om hvor langt et tau er. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 Er en del VAG utomat gearkasser som er byttet ut pga chipping... Jeg var hos en kar som i motor-miljøer går under navnet "Turbo-Karlsen" med en Land Rover Discovery II. Den ble økt fra 136hk til 170hk og momentet opp mot 400Nm mener jeg å huske. Dete ble gjort ved omprogrammering av den originale elektronikken. Karlsen er ingen tilhenger av å overstyre original elektronikk med en ekstern boks. Det ville ikke vært noe problem å hente ut mer krefter av motoren, men som han sa: Du har ei automatkasse som sier at nå er det nok. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Thorlyn Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 Jeg vet om flere d motorer som er optimert av Ts racing på lørenskog. De gutta der kobler ingen boks på men gjør som det skal gjøres og tar programmeringen ombord i båt og alt blir testet med diagnose under drift på forskjellige pådrag.. som de sa at ingen båt er lik så hvert program blir tilpasset til den aktuelle båt og motor.. på en d3 130 så brukte de 4 timer med test og forskjellige oppsett mens eier hele tiden var tilstede og utførte testurer med de ombord. Sluttresultatet ble meget bra med ca 186 hk ut av den og ingen røyk eller andre uregelmessigheter.. Etter som jeg skjønte så hadde han en som satt på kontor og lagde oppsettene og sende de til maskin ombord.. virket som de gutta der hadde stålkontroll.. den aktuellle d3 går forøvrig på 3 eller 4 året slik og har hvert optimert siden ny uten et eneste feilslag.. motoren står i en halvplanende snekke og logger fint 19-20 knop med rib etter på slep. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bearded Beast Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 9 stk har foreløpig svart ja de har chiptrimmet mens 23 stk uttaler seg om hvordan det artet seg... jeez Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 Land Rover Discovery II. Den ble økt fra 136hk til 170hk og momentet opp mot 400Nm mener jeg å huske. Dette er ikke bra for denne motoren, eg har sett mangen av disse motorene med veiv stagen ut på siden og alle disse motorene var chip trimet og i tilleg så ryker automat kassene. Eg vil ikke ha trimmet motorene. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 Dette var en 2000 mod og jeg vet den lever i beste velgående enda. I tillegg falt dieselforbruket en del. Akkurat dette vet "Turbo-Karlsen" hvordan man gjør og så lenge bilen går under norske forhold(slik den nå er justert til) så tror jeg ikke dette er skadelig på en bil. Tror det er lettere å skade en bil om man kjører "tulling" med kald motor etc. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
gmg Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 Tror det er lettere å skade en bil om man kjører "tulling" med kald motor etc. Her er eg enig personlig så truer eg at 80-90 % av motorene som ryker så er de bruker feil. men chip trimer motorene feil slik at motor compjuteren trur at motoren er kald eller at trykket over dyser øker mer en 1800-1900 bar så trur eg at levetiden på motoren blir mye kortere. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 Det som jeg er skeptisk til er effektuttaket over tid, en chippet bil lever livet med stort sett lavt effektuttak, en marinemotor går ofte timesvis på 80-90% belastning, en chippet motor som går på 90% belastning vil jo være langt over 100% av den opprinnelige effekten! sikkert ikke sunt! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
DieselDahl Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 Trygve (Turbo) Karlsen er en skikkelig fyr som vet hva han driver med og har trimmet bl.a. rallycross-motorer i en mannsalder. Mange motorer har endel å gå på uten at det er skadelig, noen må chippe aotomatkassa også, du får gjerne en motor som er kvikkere under forbikjøring. Men å få ned forbruket i en båtmotor har jeg liten tro på. Det er propelleffektkurven som forteller hvor mye effekt du faktisk bruker i jevn hastighet. Spesifikt forbruk er det værre å gjøre noe med. Hvis du lurer på om du kan få ned forbruket på din motor er det bare å se på kurven for spesifikt forbruk, da ser du hvilket turtall du bør cruise på. Har du litt lite kraftoverskudd kan du gå ned på propellstigning, da får du høyere turtall i en gitt hastighet. På planende båter må du da cruise i god planingsfart ellers går vinninga opp i spinninga. Når det gjelder drevet så gir f.eks. VP D6-370 880Nm@2000rpm og med 10% under max turtall ca 700Nm med riktig propellersett. Holder du deg under de verdiene burde drevet holde. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 Men hvis man korrigerer en undermotorisert båt og bruker av disse ekstrakreftene en stor del av tiden, kan det f eks sammenlignes med å gå med 100 % i lengre perioder og det er ikke fritidsbåtmotorer konstruert for. Hvis motorprodusenten har gjort en dårlig jobb med programmering, kan noen motorer ha godt av en justering, men jeg er noe skeptisk til mulighetene for å spare drivstoff på denne måten. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 Det er jo stor forskjell på å endre "timingen" slik at man får en forbrenning mer tilpasset klima man kjører i og det å øke trykk på luft og drivstoff for å få en heftigere eksplosjon i toppen. Begge deler får man ved å la motoren omprogrammeres hos T Karlsen og en del andre, men i en bil kjører man som regel med samme belastning som før og henter ut lavere forbruk, mens i en båt er man ute etter å benytte de ekstra kreftene man får ved denne operasjonen. Det ene er fornuftig, det andre kan være skadelig om man ikke kjenner motorkonstruksjonen i detalj. Husk at bildieseler og båter også for øvrig er justert til å fungere enten det er 50 grader + eller 50 grader minus, luftfuktigheten kan også være en stor faktor. For ikke å snakke om atmosfærisk trykk ved 0 meter og en fjellovergang.på 2000 meter. Er mange variabler..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jan E. Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 Cummins 2.8qsd kom først i 210hk. Mine motorer er fra akkurat overgangen til 220hk. Så på ene motoren stod det 220hk dataplate, men med i esken fulgte det med et 210hk dataplate med akkurat samme serienr, som var revet av motoren. Så ser ut til at den i utgangspunktet var en 210hk, men fått oppgraderingen til 220hk før den forlot fabrikken. Nå i ettertid har de kommet med en 230hk. I følge forhandler er det kun forandring på styreenheten for min del for å få 230hk. Mao. ser det for meg ut til at det kun er software oppgradering fra 210 til 230hk motorene. Og holdbarheten til en 230hk kontra en 210hk motor er nok ganske lik (10% økning). Så en liten økning på 10-20% med riktig programert styrenhet går nok helt fint. Så lenge motorene er under garantitiden kommer jeg ikke til å gjøre noe. Men etter det kan det nok friste å gå til en proff som lager individuelt program til mine motorer under testing. De ferdigboksene vil jeg holde meg langt unna. Men å dra de opp i 280-300hk tror jeg er å tøye strikken litt langt. Men en liten tuning til 240-250hk skulle nok ikke redusere ting særlig lenger en det fabrikken har sett for seg i holdbarhet angående mine motorer. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
KARILLA Svart 13.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 (redigert) Har ikke svart belte i matte, men her er noe som ikke stemmer. 11 har trimmet og over 20 som har erfaring med chip trimming Dette gir jo borti 30 prosent som har erfaring med trimmet motor. Vanskelig å gi etterrettelige svar kanskje. Er man redd for at svaret kan gi følger. Tenker da ikke på motoren men om en skal selge, garanti osv. Ha en vakker forsatt vakker pinsehelg Redigert 13.Juni.2011 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.