ChrisJ Startet 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2011 Heisann! Da var det tid for å kjøpe en gummijolle til å ha med seilbåten når vi er på tur. Det jeg lurer på er hvilken jeg burde velge? Har hatt et lite øye for Zodiac, men vil gjerne høre litt meninger om dem. Det som er viktig for meg er at den er god å kjøre, og gjerne får litt fart på seg med rett motor, tenkte meg en på rundt 3 meter lengde og det er ikke dumt hvis vekta er sånn at det går ann å legge den foran på båten hvis dette skulle være nødvendig en gang. Setter veldig pris på hjelp her :) Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Hvis vekt er viktig, så er en med gummibunn å foretrekke. En RIB er noen kilo tyngre. Selv har jeg en Aquaquick 300 med 4 hk Yamaha påhengs. Den er ypperlig for mitt bruk. Lett å løfte alene, billig, og kan om nødvendig pakkes i en bag. Den går i plan med to voksne med idealvekt :-) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
egilwh Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Skal avgårde i helgen og hente den nye jolla, en RIB på 3,30 med styrekonsoll og 9,9 (15) Yamaha. Har handlet den hos Gjeving Marina. De ser ut til å ha gode priser. Hadde en 2,6 (tror jeg det var) Passport gummibåt med 5 hk tidligere, men den ble litt for liten for alle ombord. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Vidar B Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Det er jo mange produsenter av gummijoller, og jeg har hatt en del forskjellig. Min konklusjon er at Zodiac leverer best vare. Av rib´er, er Valiant et like godt merke som Zodiac etter min erfaring. Begge disse produsentene leverer kvalitet og de holder godt på lufta. Blir gummijolla større en 9-10 fot, blir den fort hengende etter båten. Det er for mye mas med å pakke den sammen og pakke opp igjen. Blir motoren større enn 6-8 hk 4-takt er det tunge saker ca 40kg+. Totaktere er lettere. Har selv i år kjøpt ny gummijolle og motor. Valget falt på Zodiac basic 310 med 4-takt Yamaha 8 hk. Av erfaring blir nok jolla hengende etter båten. Kun på lengre havstrekninger blir den pakket ned. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Du bør vurdere behovet. Har selv hatt en Zodiac Futura MK II med 30 hK og konsoll som sannsynligvis er noe av det beste i kvalitet. Nå har jeg en liten på 2.6 m med spiledørk og 4 hk(veier 17 kg)som også fungerer utmerket til sitt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Siste gummibåt jeg hadde var en Bombard på noe over 3 meter med oppblåsbar kjøl. Grei og solid båt. Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Her spørs det hva man prioriterer. Noen vil ha en lett liten jolle med spiledørk og 4 hk motor som tar liten plass og lett å stue vekk. Man slipper å ha den hengende etter båten og taper ikke seilfart. Andre ønsker en større og tryggere jolle som er stødigere, rommer flere folk og som man kommer seg fort fra a til b hvis man feks ligger i utehavner og skal handle o.l. Jeg selv har gått for en litt større jolle på 3 meter og med 9,9 hk. Det er litt mere styr å få den ombord i seilbåten pga tyngden, så det blir oftest til at den henger på slep etter. I tillegg så taper man også noe seilfart. Jeg syntes allikevel fordelene med å ha en litt større, tryggere og stødigere jolle som man får litt fart på er større enn å kjøre de aller minste gummijollene. Har selv hatt en Honda Honwave T30-AE med aluminiumsdørk i 5 år som jeg kan anbefale på det beste. 3m lang. Er litt tung pga tykkelsen på "gummien" og aluminiumsdørken, men den er veldig solid og tåler en trøkk. I tillegg så har disse store pontonger og høy v-bunn som gjør at man sitter forholdsvis høyt og føler seg ganske trygg i den selv om det er litt sjø. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
bukt Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Hvor stor er max størrelse på jollen i forhold til seilbåt, eks en båt på 30 fot . Hva fun ker best med tanke på minst motstand, ser bra ut i forhold til hverandre, lagring på dekk osv... Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 På min 36 fots båt har jeg en Zodiac 2,65 m lang. Den har jeg god plass til å ha liggende på fordekket. Jeg kjøpte den rudt 1995 og nå har jeg tenkt å skifte den ut, da bunnen har løsnet i limingen helt foran. Det er ca 20-30 cm hvor den har løsnet. Den holder fortsatt på lufta. Jeg tror den veier 26 kg, og det gjør at jeg løfter den enkelt på dekk alene. Vi bruker den i hovedsak til å komme på land, når vi ankrer. Før jeg kjøpte den hadde jeg en koreansk produsert gummibåt. Det var en flott båt, men fikk en levetid på bare 6-7 år, før den begynne å lekke luft i en skjøt som var umulig å komme til å få tettet. Jeg kjøper vel Zodiac igjen, men jeg skal få sydd trekk til den, slik at den beskyttes mot sola, når den ligger på fordekket. Jeg tror det er sola som er årsak til at bunnen har begynt å løsne. Jeg vil fortsatt kjøpe en båt med stiv bunn og oppblåsbar kjøl, selv om det betyr at det er så mye arbeide med å rulle den sammen at det i praksis aldri skjer. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
avmønstret5 Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 (redigert) Jeg har min 3. Zodiaz siden 1985. Nåværende lever et hardt liv under Middelhavets sol. Bunnen ramlet ut i høst, ble opplimt og det holder enda. Avon er sansynligvis den beste jollen, men den koster. Jeg trenger selv en rimelig jolle til hjemmebruk. Noen som kjenner til Maritims for kr 2990?? eller andre forslag? Redigert 3.Juli.2011 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Jeg har en BRIG 265, har hatt den i 5 år. veldig fornøyd med den, planer med 2 voksne og 5 hk. Veldig solid og god. Oppblåsbar kjøl og finerplater i bunn(heldekkende) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.