Fanafjord Startet 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2011 (redigert) Vi er inn på tanken å seile limfjorden i juli. Tanken er å seile fra Vestlandet til vestsiden av Jylland og gå fra vest til øst. Noen som har gjort det? Hva er de fineste havner? Hvordan er det med bruene som må åpnes for å seile gjennome? Noen spesielle utfordringer? Vi stikker 210 cm dyp - kan det være utfordrende? Tre barn/ungdommer er også med - noe interessant på veien for disse? Redigert 10.Juni.2011 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
GeirKS Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 En av de beste attraksjonene er når broen i Aalborg åpnes i rushtiden... Thyborøen er litt skummel innseiling ved sterk pålandsvind, og det er få gode alternativer. Vær forberedt på at det raskt blir værre i innseiling om det er en del sjø utpå, ha sikkerhetsliner etc klare og ferdig revet. Også, vær obs på at det strømmer en del (tvers/skrått) når du går inn den smale kanalen (SØ-retning) inn til Limfjorden. Ser du skyggen av en båt ved siden av deg bør du legge om kursen :-) Geir Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 (redigert) Jeg har tatt turen tre ganger og vil ta den på nytt i sommer. Mest sannsynlig følger vi vestkysten fra Tyborøen og ned til Helgoland og tar Kielkanalen før østkysten av Dannmark og Limfjorden. Vi unngår da Skagen som er en fantastisk flott by, men stappfull av norske båter som har på "langtur til utlandet". Vi har i Limfjporden og sør for denne bare møtt tre norske båter, på en av våre turer. Så det er få norske flagg å se. I Limfjorden er det en masse flotte havner, og alle kan anbefales. Danskene har et flott system, de henger opp en grønn plate på sin båtplass, når de tar ferie, slik at besøkende båter kan benytte plassen. Rød plate betyr at eieren er ute på dagstur. De som har båtplass i en havn med dette systemet ligger gratis i andre havner med det samme systemet, de må bare betale for strøm. Det går en bru over Limfjorden som ikke kan åpnes og den har seilingshøyde på 24 m. De andre broene åpner ved behov. Normalt vil det i juli være kø av båter som skal i gjennom, så ligger det båter å venter, så trenger du ikke kalle opp bruen for å få åpning. Du må regne med at du kan komme til å berøre bunnen, men det er bare sand og skaper ingen store problemer. Normalt mudres det før hver sesong. så alle innseilinger og leder skal være dyp nok. Det er utgitt bøker over alle danske havner. I båten har jeg fire hefter som beskriver havnene i hver sin del av Danmark. Det er et båtblad som har utgitt heftene, men jeg husker ikke hva det heter. Det er uvant å seile på så grunt vann, da det er så grunt at du ønsker å redusere farten, da en er redd for å gå på grunn. Et år vi gikk var det så mye maneter i fjorden av vi følte det som om vi seilte på et hav av gelè. Kjølevannsinntaket gikk delvis tett, slik at jeg måtte gi full gass, for deretter å stoppe motoren og håpe på at maneten løsnet fra inntaket. Det virket sånn noenlunde. Da vi kom til havn om kvelden, syntes jeg det var mindre kjølevann enn vanlig. Jeg tok slangen av vannpumpa og det bare siklet inn vann i båten. Jeg tok pumpa til gummibåten og blåste ut det som var av manetrester, og da flommet vannet inn slangen. Kanskje vi møtes, vår båt heter Ark Mari. God tur. Redigert 11.Juni.2011 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Careka Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 Ta en titt her. https://baatplassen.no/i/topic/22691-ankerplasser-i-limfjorden/ å God tur. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
bc45 Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 (redigert) Hvordan er det med gjesteplasser i havnene nedover østkysten av Jylland? Er det stort sett greit å få plass? Redigert 11.Juni.2011 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 Vi vurderer også samme turen, rundt 20 Juli eller noe deromkring. Ser det er ett par øyer inne i Limfjorden, er det verdt en visit på disse øyene? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 (redigert) Mye flott inne i Limfjorden Det eneste du ikke skal gjøre er å bade. Og når ute av fjorden skal du vaske båten i vannlinja. Du vil nok se at den er litt Gul. De lokale som bor i fjorden bader der ikke , kun turistene. Redigert 11.Juni.2011 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
softice Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 Danskene har et flott system, de henger opp en grønn plate på sin båtplass, når de tar ferie, slik at besøkende båter kan benytte plassen. Rød plate betyr at eieren er ute på dagstur. De som har båtplass i en havn med dette systemet ligger gratis i andre havner med det samme systemet, de må bare betale for strøm. Denne ordning hedder frihavnsordningen og der er et par Norske havne der er med også: Moss Seilforening Drammen Motorbåtforening Drammen Seilforening. I kan læse mere om det på denne hjemmeside: http://www.skivesoesportshavn.dk/FH.htm Med sejlerhilsen Jan Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 11.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 Takk for mange virkelig gode tips. Jeg har jo fulgt med Ark Mari sine Shetlandsturer men så treffes vi jo kanksje i Danmark. Regner med at vi er i Limfjoren så ca fra 10 - 20 juli. Det blir vel for tidlig for å treffe Frøken Fryd. Careka: Du sier man skal ikke bade. Er det pga forunrensing? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Laholm Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 Etter flere turer i Limfjorden slutter jeg meg helt til anbefalingene. Ledene er godt merket, og det lønner seg å følge dem. Vi er blitt advart mot å gå på nordsiden av øyene; ikke fordi det er spesielt farlig, men er angitt å være kjedelig. I Aalborg kan det være sterk strøm, vi så to seilbåter som ble hengende under broen. Litt av et c-moment å få dem løs, men det gikk da bra til slutt. Vi har aldri hatt problemer med innseilingen via Thyborøn, men har passet på å gå med gode værmeldinger og ankomst før middag. Selve Thyborøn er ikke verdt noe lang stopp, vi pleier gå til marinaen i Lemvig, som ligger på styrbord side på vei inn fjorden mot byen. Der ligger man godt, og det er passelig sykleavstand til byen (sykler ombord er for oss et must når vi går i Limfjorden). Dessverre blir det ikke tur dit i år, men vi er i gang med planleggingen for neste år. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Kjellu Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 Vi er 3-4 seilbåter fra Farsund som også skal gjennom Limfjorden i sommer, fra begynnelsen/midten av juli. Jeg har bare hørt positive ting om Limfjorden, men må innrømme at jeg ble litt skeptisk hvis det er slik at man ikke kan bade der. Vi har med 3 barn i alderen 7-12 år, og det ville vært en stor skuffelse hvis det ikke blir bading! Sitér dette innlegget Kjellu Link to post
Fanafjord Svart 13.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 Kjellu, Da ser vi jo dere kanskje. Vi har også tre barn i alder 8 - 15. Jeg har sett noen plasser på nettet at det går an å bade. Og så blir det vel det ene eller andre badeland i tillegg. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Key Freak Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 I båten har jeg fire hefter som beskriver havnene i hver sin del av Danmark. Det er et båtblad som har utgitt heftene, men jeg husker ikke hva det heter. Er det ikke Sejlerens det heter, tro? Jeg fikk et par slike hefter i Danmark i fjor sommer. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
GeirT Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 (redigert) Blogget om Limfjordturen vår i 2008 Geir Redigert 13.Juni.2011 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Careka Svart 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 Careka: Du sier man skal ikke bade. Er det pga forunrensing? Ja, det er mye fabrikk/vann som strømmer ut inne i Limfjorden. Men det er sikkert ikke like dårligt over alt. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
arkmarin Svart 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 Er det ikke Sejlerens det heter, tro? Jeg fikk et par slike hefter i Danmark i fjor sommer. Det er riktig, de heter Seilerens logbog og havnelods, og mine er utgitt i 2002. Jeg vet ikke hvor ofte de oppdateres, men det er kanskje nyere utgaver enn mine å få kjøpt. Jeg oppdaget at de ligger ute på nettet. Gå til: http://www.sejlerens.com/ og da får du opp alle havner med beskrivelser i Danmark og Nord-Tyskland. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Fanafjord Svart 15.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Da har jeg bestillt meg nyeste utgave av Sejlerens. Men jeg burde har vel papirkart også (har elektronisk kart som dekker Limfjorden/Jylland). Noen som vet hvor man få Limfjorden kjøpt rimelig? Evt. fått lånt et kopi? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
guge Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Det er en artikkel om Limfjorden i nyeste nummeret av Seilas. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 16.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2011 (redigert) Den Dansk Havnelods Syns disse kartene er bra. Redigert 16.Juni.2011 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 28.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Takk for tipsene. Hvordan er det med innseiling. Hvor mye pålandsvind ved Thybøron skal det til før det blir utfordrende? Vi er en familie med barn mellom 8 - 15 år og vil ikke riskere farlige situasjoner. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
GeirT Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Det er en terskel ved innseilingen til Thyborøn på rundt 9m dybde. Vi hadde utgående strøm kombinert med pålandsvind - og det ble noe "humpete" den siste halvtimen, men det går fint. Vi hadde 8-10 m/s i ryggen da vi gikk inn, men da hadde det ikke blåst særlig lenge. Det blir verre om det har blåst vestlig en stund vil jeg tro. Du får bestemme deg om du får ett værvindu på 2 døgn, som ser bra ut. Det er ca 100 nm. ned dit fra Lista og drar du tidlig om morgenen, er du fremme sent på kvelden/midnatt. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
lano2 Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Jeg har badet i Limfjorden. Tok jeg skade av det ? Well, det får dere andre og Careka avgjøre . ( Løkstør ) Innseilingen fra vest er ganske bred og fin, og vi har ankommet på natta i kuling ( og tordenvær ), uten problemer. Havna i Thyborøn er god, så man kommer godt i le langs bryggene. Flotte strender 100 meter fra bryggene. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Hva med forsikringen? Er enkelte forsikringsselskap som trekker en linje fra Lindesnes til Hirtshals..... Sitert fra Nemi: Kattegat og i Skagerrak øst for en linje trukket mellom Lindesnes og Hirtshals Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 (redigert) Lad mig lige rette en stor misforståelse her: Teorien om at man ikke bør bade i Limfjorden er ubegrundet synsning. EU (den klub, I ikke er medlem af...) måler badevandet hvert år. Der er fire steder i Limfjorden hvor badning frarådes og nogle steder hvot vandet er af "mellem" kvalitet, men LANGT de fleste steder er vandet "excellent" og berettiget til det blå flag. Og det er over 100 målinger i Limfjorden, der alle melder om den bedste af de fem kategorien: Blå, der står for den bedste badsvandskvalitet. I kan se mere her: Redigert 29.Juni.2011 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 (redigert) Spennende det. Jeg tror vi lar værvarsel avgjøre hva vi nøyaktig gjør. Men så som jeg oppfatter det, blåser det fra vest mer en 8-10 m/s i mer en 24 timer blir det ikke innseiling mot Thyborøn. Min forsikring er Pantaenius som dekker HELE Europa (unntatt middelhavet) med 200 nm fra land. Forsikringsmessig er det fritt fram til både Shetland eller Portugal eller Færøyane om man ønsker. Flott å høre at det meste av Limfjorden er av bra vannkvalitet. Med barn ombord er jo dette et must. Håper at temperaturer kommer seg litt opp. Redigert 29.Juni.2011 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.