Jump to content

Om å seile Limfjorden: Havner, bruer, tips, attraksjoner?

Fanafjord

Recommended Posts

Vi ligger i Aalborg nå. Det danske flagget var på halv stang da vi kom hit.

Vi så fire norske flagg i Thyborøn, siden da, ingen norske flagg!

Vi gikk gjennom Limfjorden i 2001 og så tre norske flagg på hele turen.

Vi føler oss litt i utkanten, da en trenger ikke å ha seilbåt for å komme hit. Det er kun en dagseilas, og knapt nok det i motorbåt.

Lad mig lige rette en stor misforståelse her: Teorien om at man ikke bør bade i Limfjorden er ubegrundet synsning. EU (den klub, I ikke er medlem af...) måler badevandet hvert år. Der er fire steder i Limfjorden hvor badning frarådes og nogle steder hvot vandet er af "mellem" kvalitet, men LANGT de fleste steder er vandet "excellent" og berettiget til det blå flag. Og det er over 100 målinger i Limfjorden, der alle melder om den bedste af de fem kategorien: Blå, der står for den bedste badsvandskvalitet.

I kan se mere her:

badevandskort.jpg

Flott side det der Major.

Men jeg sjekker Gehalten i den, ved å gå ned i Holland, nedre kanal inløp,Breskens, jeg har nettopp seil i område. og det ligger fullt av fabrikker,Kjemifab DUPiont bla. + kjernekraft, + + + og helst innerst ligger Antwerpen.

Her er vannet så brunt at en dags seilas gav oss gulfarge på skrog,

Selv her finner du flere BLÅ merker, Så dette tar jeg som ren overdrivelse.

Får håpe det ikke gjør det samme i Danmark.(Og det tror jeg heller ikke)

Innerst i Limfjorden har jeg kjenninger, som bor i Skive, og de lar ikke sine barn bade i fjorden,

De tar båten ut til kysten og ferierer der og der kan alle bade.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Ja da vi har kommet gjennom limfjorden vi også. Hadde nokså begrenset tilgang til internett derfor få oppdateringer.

Vi startet i Thyborøn.Vi kom inn om natta i flott måneskinn. Om morgenen fikk vi tak i forskjellige typer røkt fisk som vi kooooste oss med til frokosten. Siden lå noen dager i Nykøbing Mors (for her måtte vi mekke på motoren), videre til øyene Fur og Livø og så til Nibe og til slutt Aalborg. På Fur hadde vi en fin taxitur rundt hele øya. Den innfødte sjåføren fortalte oss mye interessant om folk og fe og mere til. Og fra "Den lille fiskermand" fikk vi tak i rødspetter som vi laget et aldri så lite herremåltid av. I Aalborg låg vi to dager på en liten (kommunal?) kai som stikker inn mellom de to bruene på sørsiden. Den har ikke strøm og vann men bare noen få hundre meter til "gågaden". Gratis var den også.

Igår gikk vi fra Aalborg til Frederikshavn. Tenker oss over til Norge kanskje i morgen.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg har hatt internet dekning i hele Limfjorden, men i Thyborøn måtte jeg ha den trådløse ruterern stående oppe på bommen for å få tilstrekkelig dekning. Jeg har ICE.

Vi ligger i Aalborg og går vel ut Limfjorden i morgen og setter kurs sørover langs østkysten av Jylland.

Redigert av arkmarin (see edit history)

Kose dere alle sammen. Men håper dere har bedre vær enn her i Farsund.

Det regner i bøtter og spann !

Vi er hjemme igjen etter tur Skagen, Frederikshavn, Læsø, Hyppeln, Marstrand, Kjæringøn, Smøgen, Hamburgsund, Koster, Hvaler, Langesund, Kragerø, Grimstad, Mandal. Med ny båt (for oss) har alt fungert uten uhell eller feil av noe slag.

Møtte kun en Båtplassen bruker underveis. Framtia ble observert

ved Hyppeln og møtte ham igjen i sjøen utenfor Mandal.

Ark-Mari - kjøp ekstern antenne. Vi har en Procom antenne stående oppe

under spray hooden og når vi ligger under land fester jeg den til bomløftet. Har hatt fin dekning på Danske og Svenske kysten.

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

• 11 måneder senere...

Vi er i Aalborg nå og skal seile mot vest, ikke helt rette veien da vinden pleier å kommer fra vest eller syd.

men vi prøver.

Løgster er målet i morgen, hvis der er plas til en Cat. hvis ikke blir det uthavn og ankeret.

Vi har fyllt opp mat og drikke for 3 dager for anker. så skal ikke gå tom for vin.

Ser mye båter med det kjente flagget på hekken. mye mer en for bare noe år siden,

og vann tempen ute ved Læsø var ca 17 grader, så gikk den til 18 grader ved Hals kysten , men inne her i Limfjorden var den 21.5 i dag.

Så hvis sola skinner og kroppen ellers føler seg fin, så kon det bli at legemet blir senket ned i Limfjordens vann.

(så får vi se om jeg får samme skadene som LANO har fått :)

Ha en fortreffelig flott sommer.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Jeg har ringt Danske myndigheter og advart de mot en selvlysende nordmann som bader. :thumbsup:

De lovet å ta med atomavfall hanskene, i tilfellet du trenger hjelp. :giggle:

Hvis du skal helt vest, så tipper jeg våre veier krysses i år også.

Tipper jeg seiler frædda den trettende mot Thyborøn. :pray:

Tips ! Ha klar ankeret. Løgstør er en trang havn ! :yesnod:

Tror jeg ville seilt tilbake gjennom broa og ankret opp. Det blåser alltid kraftig utenfor Løgstør.

Da var Limfjorden seilt fra Øst mot vest, og det anbefales ........ikke.............

Bare motvind, og motorkjøring. kun noen få plasser der du kan krysse litt før ny kanal eller trangt område dukker opp.

Seiles det andre veien er det superslør som venter.

-------

Må nok også melle om at båten har fått "gulfarge" bak på hekken (som ligger nede i vann når vi seiler)

+ rundt bauene.

------

Noen jeg snakket med sier det går vekk av seg selv etter en tid.

Man får samme fargen når man går igjennom Kiel kanalen.

og det gjør man på en dag eller 2.

Lurer på hva det er med vannet som lager denne gulfargen. ?

• 7 måneder senere...

Nå har nok mange ulik smak - og vi har bare gått opp til Ålborg. Men jeg vil ikke anbefale noen å gå Limfjorden som båttur. Kjedeligste og styggeste strekket vi har gått noen gang tror jeg, med mindre man synes industri og møkkete vann er interessant da. Mulig det er ekstremt spennende Vest for Ålborg - men ut i fra det jeg har hørt er det ikke så fantastisk. Danske kysten lengre Sør har jeg hørt er bedre - dvs fra Limfjorden og ned til København.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei.

Har plan båtferie i limfjorden i år. Fra Oslo -Marstrand/Gøteborg til læsø, videre til limfjorden.

At-le

At-le, bruk noen dager i Limfjorden og gjør dine egne erfaringer. Dere får en fin tur, med mange hyggelige havner. Nesten alle de mest populære havnene er ikke med i frihavnsordningen.

Hvis du kan passere under kanalbrua i Moss uten å ta ned masten på båten kommer du under de fleste broene i Limfjorden.

Redigert av Flid (see edit history)

Ja, man har heldigvis ulik smak.

Jeg synes Limfjorden er hyggelig, men "elven" mellom Ålborg og Hals er, som Bitteliten skriver, særdeles lite spennende. De to gangene vi har seilt Limfjorden, har vi gått inn fra Thyborøn og glidd bedagelig østover med vestavinden i ryggen. Grei rundtur med rask transport til Kristiansand, Nattseilas rett sydover til Thyborøn eller Lemvig, hyggelige, små byer i Limfjorden og deretter Læsø, Marstrand og hjemover. Og områder kan være bra selv om det finnes andre områder som er bedre!

Har også seilt mye rundt Sjælland, Fyn og Nord-Tyskland/Rügen og det er utrolig bra. Men det er langt, og Limfjorden er definitivt et hyggelig Danmarks-alternativ om man ikke har god tid.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...