Roger jo Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Var i Skive for en uke siden og de skrøt veldig av Limfjorden. Vi var her ikke Limfjorden her https://baatplassen.no/i/topic/32136-status-paa-danskekysten-og-soerover/page-22?hl=danskekysten innlegg 439 /494, ikke Limfjorden men det er stoff om den og. Søk Limfjorden gav 170 tråder. Håper på å komme nedover i år også. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
At-le Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Lurer om det er verd båttur limfjorden? Hva med redingselskapet hjemmeside om limfjorden? http://www.redningsselskapet.no/156310.cms At-le Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Lurer om det er verd båttur limfjorden? http://www.redningsselskapet.no/156310.cms At-le Jeg har noen eksemplarer av Sejlerenes Marina guide fra 2012. Send meg en IM med navn og adresse så får du et eksemplar i posten. Her finner du det meste som er verdt å vite om de fleste havner i DK. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Jeg ville ikke tage en Limfjords-tur. Jeg har ikke selv sejlet turen, men har været en del i området i bil. Som Bitteliten siger, så er området øst for Aalborg ikke spændende. Aalborg er en gammel industriby med en del ting at se og området vest for Aalborg er ...well...lad mig bare sige, at jeg til enhver tid vill prioritere andre ture i Danmark end Limfjorden. Anholt, Læsø, Ebeltoft, Endelave, Thunø, Samsø, området syd for Fyen, Aarhus, Vejle fjord. Alle disse område ville jeg personligt prioritere frem for Limfjorden. Eller Klisterkanalen, som vi spøgende siger, at Nordmænd kalder den... Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Eller se her. http://www.sejlerens.dk Merk at det er en god del havner/ankerplasser som ikke Sejlerens nevner. Da har du denne i tillegg. Anbefaler å kjøpe papirutgaven. http://havneguiden.no/id/29068?omr=32&grp=32 Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Roger jo Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Må nok også melle om at båten har fått "gulfarge" bak på hekken (som ligger nede i vann når vi seiler) + rundt bauene. Lurer på hva det er med vannet som lager denne gulfargen. ? Mulig svaret er i denne artikkelen. http://www.interreg-oks.eu/se/Material/Files/Kattegat%2FSkagerrak/dokument%2Fpublikasjoner/Nordostron_handbok_no Ihvertfall betryggende at mat tilsynet sjekker badevannet før de høster... Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Her er det meste om Danske havner og broer.. http://www.danskehavnelods.dk/#HID=810 Og så kan en lage sin egen Havne-los med de havnene en vill ha med. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Laholm Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Man skal selvsagt vokte seg vel for å legge seg ut med de innfødte. Men, Major Andy, I beg to differ. Jeg er helt enig med deg og Bitteliten i forhold til Aalborg og østover. (Traff faktisk Bitteliten i Aalborg for endel år siden, går ut fra at det er den turen som er bakgrunnen for hans vurdering). Men bortsett fra det stykket, så er det faktisk mange steder i Limfjorden som er verd å besøke. Sykler er et must, og det er viktig her, som andre steder,å ha rikelig med tid til å roe ned. Løgstør er en by vi setter stor pris på, fin sykkeltur langs kanalen. Lemvig: Godt utgangspunkt for sykkeltur, jeg sykler gjerne tilbake til Thyborøn. Men det er nok riktig som Careka påpeker, Limfjorden fra øst mot vest er nok et dårlig valg, vi har alltid gått andre veien. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
MajorAndy Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Well, smagen er som... Det var også derfor jeg understregede, at jeg ikke ville tage en Limfjordstur. Men vi søger jo alle noget andet end det, vi kender, så jeg forstår godt at andre ser ting på en anden måde end jeg. Så god tur hvis nogen vælger muligheden! Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Interresant at de som ikke har seilt i Limfjorden vil fraråde å seile der. Vi har seilt der (og også mye av danskekysten). Vår opplevde Limfjorden som veldig bra, Livø var en av de triveligste havnene i Danmark, Fur er også bra. Selve elven øst for Limfjorden er derimot ganske traurig. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
MajorAndy Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Runes, du har ret i at jeg ikke har sejlet i området, men det betyder jo ikke, at jeg er ukendt med byerne og landskabet på de kanter. Jeg oplever landskabet som fladt, forblæst og byerne som præget af det forfald, der har ramt mange købstæder i landet i de senere år. Men det er vel sådan, at der er områder at ens land som man er mere stolt af at vise frem end andre. Sådan er det ihvertfald for mig. Man kan sikkert få fine oplevelser ved Limfjorden, men de områder, jeg nævnte i min første post er efter min mening i en helt anden liga. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 (redigert) Følger majoren på dette (og de som kjenner min militære karriere vil vite at det var ikke ofte jeg fulgte resonnementet til høyere offiserer, selv drev jeg det bare til løytnant) Jeg har også steder i Norge jeg anbefaler sterkere enn andre områder. F.eks mener jeg at den som ikke har seilt nordover fra Stavanger har gått glipp av det norskekysten har å by på. Forskjellen er likevel at jeg faktisk har seilt den delen av kysten jeg ikke anbefaler....... Så en mer positiv vinkling vil være å anbefale de områdene man er kjent, og jeg gleder meg til å seile sørover mot, og kanskje forbi, Fyn. Men å"advare" mot områdene man ikke har seilt blir for meg feil. Mange av oss som har seilt Limfjorden (og da fra vest mot øst) har gode minner som vi gjerne vil at andre også skal få del i. Redigert 25.Mars.2013 av Laholm (see edit history) Sitér dette innlegget Laholm Link to post
lano2 Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 De 2 Nord West eierne fraråder sterkt Limfjorden, MEN... de har ikke vært der. Er ikke dette typisk BP-forum råd i beste BP-forum ånd ? Her er vår ny-komponerte Limfjord-låt, med en viss lano på gitar ( Synd ikke Regina lager gitarer... ) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Lano, jeg har været rundt i hele Limfjordsområdet. Mange gange. Bare ikke i båd. Så jeg kender landskabet, byerne og mange af havnene. Du har ret i at jeg ikke kender vandet, men jeg gætter på at det er noget lignende det vand, jeg kender fra andre steder... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Egentlig har du helt rett ! Har man sett Hirtshals, så har man sett resten av Danmark. Det er masse sand, rare dansker og godt øl. Det er nok det siste vi kommer for hver sommer. :-) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Efter at have betalt 116 NOK for to Corona øl på Gålå i påsken er jeg tilbøjelig til at sige, at det samme ikke er tilfældet for danskere i Norge... Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Flott låt Lano. Og fint spilt. Det er ikke ofte man ser Mesa Boogie i båten, men det er jo noe å tenke på. Ellers bør du jo skaffe deg en Telecaster. Det er bare Albert Lee som spiller på Musicman. :) Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
lano2 Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Noen som skal gjennom denne gørr kjedelige fjorden i år ? :-) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Limfjorden er meget bra. Den byr på mange opplevelser. Negativt er sjøgresset som tetter kjølevannsinntaket. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Erik Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Ja, vi skal, hvis været står oss bi på etappen over til Thyborøn. Førstegangs reisende, så vi er litt spendt, på både det ene og andre... Starter fra Stavanger 2 August. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
lano2 Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Bruker motoren din sjøgress ? Vi har nettopp vent vår av med det. Sitér dette innlegget Link to post
Sailor75 Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Jeg har tatt turen tre ganger og vil ta den på nytt i sommer. Mest sannsynlig følger vi vestkysten fra Tyborøen og ned til Helgoland og tar Kielkanalen før østkysten av Dannmark og Limfjorden. Vi unngår da Skagen som er en fantastisk flott by, men stappfull av norske båter som har på "langtur til utlandet". Vi har i Limfjporden og sør for denne bare møtt tre norske båter, på en av våre turer. Så det er få norske flagg å se. I Limfjorden er det en masse flotte havner, og alle kan anbefales. Danskene har et flott system, de henger opp en grønn plate på sin båtplass, når de tar ferie, slik at besøkende båter kan benytte plassen. Rød plate betyr at eieren er ute på dagstur. De som har båtplass i en havn med dette systemet ligger gratis i andre havner med det samme systemet, de må bare betale for strøm. Det går en bru over Limfjorden som ikke kan åpnes og den har seilingshøyde på 24 m. De andre broene åpner ved behov. Normalt vil det i juli være kø av båter som skal i gjennom, så ligger det båter å venter, så trenger du ikke kalle opp bruen for å få åpning. Du må regne med at du kan komme til å berøre bunnen, men det er bare sand og skaper ingen store problemer. Normalt mudres det før hver sesong. så alle innseilinger og leder skal være dyp nok. Det er utgitt bøker over alle danske havner. I båten har jeg fire hefter som beskriver havnene i hver sin del av Danmark. Det er et båtblad som har utgitt heftene, men jeg husker ikke hva det heter. Det er uvant å seile på så grunt vann, da det er så grunt at du ønsker å redusere farten, da en er redd for å gå på grunn. Et år vi gikk var det så mye maneter i fjorden av vi følte det som om vi seilte på et hav av gelè. Kjølevannsinntaket gikk delvis tett, slik at jeg måtte gi full gass, for deretter å stoppe motoren og håpe på at maneten løsnet fra inntaket. Det virket sånn noenlunde. Da vi kom til havn om kvelden, syntes jeg det var mindre kjølevann enn vanlig. Jeg tok slangen av vannpumpa og det bare siklet inn vann i båten. Jeg tok pumpa til gummibåten og blåste ut det som var av manetrester, og da flommet vannet inn slangen. Kanskje vi møtes, vår båt heter Ark Mari. God tur. Jeg har tatt turen tre ganger og vil ta den på nytt i sommer. Mest sannsynlig følger vi vestkysten fra Tyborøen og ned til Helgoland og tar Kielkanalen før østkysten av Dannmark og Limfjorden. Vi unngår da Skagen som er en fantastisk flott by, men stappfull av norske båter som har på "langtur til utlandet". Vi har i Limfjporden og sør for denne bare møtt tre norske båter, på en av våre turer. Så det er få norske flagg å se. I Limfjorden er det en masse flotte havner, og alle kan anbefales. Danskene har et flott system, de henger opp en grønn plate på sin båtplass, når de tar ferie, slik at besøkende båter kan benytte plassen. Rød plate betyr at eieren er ute på dagstur. De som har båtplass i en havn med dette systemet ligger gratis i andre havner med det samme systemet, de må bare betale for strøm. Det går en bru over Limfjorden som ikke kan åpnes og den har seilingshøyde på 24 m. De andre broene åpner ved behov. Normalt vil det i juli være kø av båter som skal i gjennom, så ligger det båter å venter, så trenger du ikke kalle opp bruen for å få åpning. Du må regne med at du kan komme til å berøre bunnen, men det er bare sand og skaper ingen store problemer. Normalt mudres det før hver sesong. så alle innseilinger og leder skal være dyp nok. Det er utgitt bøker over alle danske havner. I båten har jeg fire hefter som beskriver havnene i hver sin del av Danmark. Det er et båtblad som har utgitt heftene, men jeg husker ikke hva det heter. Det er uvant å seile på så grunt vann, da det er så grunt at du ønsker å redusere farten, da en er redd for å gå på grunn. Et år vi gikk var det så mye maneter i fjorden av vi følte det som om vi seilte på et hav av gelè. Kjølevannsinntaket gikk delvis tett, slik at jeg måtte gi full gass, for deretter å stoppe motoren og håpe på at maneten løsnet fra inntaket. Det virket sånn noenlunde. Da vi kom til havn om kvelden, syntes jeg det var mindre kjølevann enn vanlig. Jeg tok slangen av vannpumpa og det bare siklet inn vann i båten. Jeg tok pumpa til gummibåten og blåste ut det som var av manetrester, og da flommet vannet inn slangen. Kanskje vi møtes, vår båt heter Ark Mari. God tur. Hei. Moro og høre at andre har gått den turen vi skal gå om ca en uke til, altså helgoland- Kiel kanalen- Østersjøen. Har du noen tips å komme med, hva som er lurt eller mindre lurt? Kan man bunker diesel på helgoland? Sitér dette innlegget Babord side til kai!!! Sjømannen ber ikke om medvind. Han lærer seg å seile. Link to post
Erik Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Er det andre som skal gjennom Limfjorden i år ? Noen i August , når vi skal ? En ting jeg tenkte på da jeg så tråden om septiktømming i Gøta kanal , er dette ett problem i Limfjorden ? Jeg har forsåvidt en dekks åpning på septiktanken også, men jeg har ingen erfaring med hvordan det virker, Hva er praksis for septiktank tømming i Limfjorden ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
lano2 Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 (redigert) Til info : Du ser horisont i Limfjorden, så den lille dråpen du har tenkt å slippe ut, vil nok ikke få vannstanden til å øke. Redigert 24.Juni.2013 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 challenge accepted Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.