Jump to content

Om å seile Limfjorden: Havner, bruer, tips, attraksjoner?


Fanafjord

Recommended Posts

Jeg ville ikke tage en Limfjords-tur. Jeg har ikke selv sejlet turen, men har været en del i området i bil.

 

Som Bitteliten siger, så er området øst for Aalborg ikke spændende. Aalborg er en gammel industriby med en del ting at se og området vest for Aalborg er ...well...lad mig bare sige, at jeg til enhver tid vill prioritere andre ture i Danmark end Limfjorden.

 

Anholt, Læsø, Ebeltoft, Endelave, Thunø, Samsø, området syd for Fyen, Aarhus, Vejle fjord. Alle disse område ville jeg personligt prioritere frem for Limfjorden. Eller Klisterkanalen, som vi spøgende siger, at Nordmænd kalder den...

Link to post

 

Må nok også melle om at båten har fått "gulfarge" bak på hekken (som ligger nede i vann når vi seiler)

+ rundt bauene.

 

 

Lurer på hva det er med vannet som lager denne gulfargen. ?

Mulig svaret er i denne artikkelen.

http://www.interreg-oks.eu/se/Material/Files/Kattegat%2FSkagerrak/dokument%2Fpublikasjoner/Nordostron_handbok_no

Ihvertfall betryggende at mat tilsynet sjekker badevannet før de høster...

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
  • 3 uker senere...

Man skal selvsagt vokte seg vel for å legge seg ut med de innfødte. Men, Major Andy, I beg to differ. Jeg er helt enig med deg og Bitteliten i forhold til Aalborg og østover. (Traff faktisk Bitteliten i Aalborg for endel år siden, går ut fra at det er den turen som er bakgrunnen for hans vurdering). Men bortsett fra det stykket, så er det faktisk mange steder i Limfjorden som er verd å besøke. Sykler er et must, og det er viktig her, som andre steder,å ha rikelig med tid til å roe ned. Løgstør er en by vi setter stor pris på, fin sykkeltur langs kanalen. Lemvig: Godt utgangspunkt for sykkeltur, jeg sykler gjerne tilbake til Thyborøn.

Men det er nok riktig som Careka påpeker, Limfjorden fra øst mot vest er nok et dårlig valg, vi har alltid gått andre veien.

Laholm

Link to post

Runes, du har ret i at jeg ikke har sejlet i området, men det betyder jo ikke, at jeg er ukendt med byerne og landskabet på de kanter. Jeg oplever landskabet som fladt, forblæst og byerne som præget af det forfald, der har ramt mange købstæder i landet i de senere år.

 

Men det er vel sådan, at der er områder at ens land som man er mere stolt af at vise frem end andre. Sådan er det ihvertfald for mig. Man kan sikkert få fine oplevelser ved Limfjorden, men de områder, jeg nævnte i min første post er efter min mening i en helt anden liga.

Link to post

Følger majoren på dette (og de som kjenner min militære karriere vil vite at det var ikke ofte jeg fulgte resonnementet til høyere offiserer, selv drev jeg det bare til løytnant)

Jeg har også steder i Norge jeg anbefaler sterkere enn andre områder. F.eks mener jeg at den som ikke har seilt nordover fra Stavanger har gått glipp av det norskekysten har å by på.

Forskjellen er likevel at jeg faktisk har seilt den delen av kysten jeg ikke anbefaler.......

Så en mer positiv vinkling vil være å anbefale de områdene man er kjent, og jeg gleder meg til å seile sørover mot, og kanskje forbi, Fyn. Men å"advare" mot områdene man ikke har seilt blir for meg feil. Mange av oss som har seilt Limfjorden (og da fra vest mot øst) har gode minner som vi gjerne vil at andre også skal få del i.

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

Link to post
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg har tatt turen tre ganger og vil ta den på nytt i sommer. Mest sannsynlig følger vi vestkysten fra Tyborøen og ned til Helgoland og tar Kielkanalen før østkysten av Dannmark og Limfjorden. Vi unngår da Skagen som er en fantastisk flott by, men stappfull av norske båter som har på "langtur til utlandet". Vi har i Limfjporden og sør for denne bare møtt tre norske båter, på en av våre turer. Så det er få norske flagg å se.

 

I Limfjorden er det en masse flotte havner, og alle kan anbefales. Danskene har et flott system, de henger opp en grønn plate på sin båtplass, når de tar ferie, slik at besøkende båter kan benytte plassen. Rød plate betyr at eieren er ute på dagstur. De som har båtplass i en havn med dette systemet ligger gratis i andre havner med det samme systemet, de må bare betale for strøm.

 

Det går en bru over Limfjorden som ikke kan åpnes og den har seilingshøyde på 24 m. De andre broene åpner ved behov. Normalt vil det i juli være kø av båter som skal i gjennom, så ligger det båter å venter, så trenger du ikke kalle opp bruen for å få åpning. Du må regne med at du kan komme til å berøre bunnen, men det er bare sand og skaper ingen store problemer. Normalt mudres det før hver sesong. så alle innseilinger og leder skal være dyp nok. Det er utgitt bøker over alle danske havner. I båten har jeg fire hefter som beskriver havnene i hver sin del av Danmark. Det er et båtblad som har utgitt heftene, men jeg husker ikke hva det heter.

 

Det er uvant å seile på så grunt vann, da det er så grunt at du ønsker å redusere farten, da en er redd for å gå på grunn. Et år vi gikk var det så mye maneter i fjorden av vi følte det som om vi seilte på et hav av gelè. Kjølevannsinntaket gikk delvis tett, slik at jeg måtte gi full gass, for deretter å stoppe motoren og håpe på at maneten løsnet fra inntaket. Det virket sånn noenlunde. Da vi kom til havn om kvelden, syntes jeg det var mindre kjølevann enn vanlig. Jeg tok slangen av vannpumpa og det bare siklet inn vann i båten. Jeg tok pumpa til gummibåten og blåste ut det som var av manetrester, og da flommet vannet inn slangen.

 

Kanskje vi møtes, vår båt heter Ark Mari. God tur.

Jeg har tatt turen tre ganger og vil ta den på nytt i sommer. Mest sannsynlig følger vi vestkysten fra Tyborøen og ned til Helgoland og tar Kielkanalen før østkysten av Dannmark og Limfjorden. Vi unngår da Skagen som er en fantastisk flott by, men stappfull av norske båter som har på "langtur til utlandet". Vi har i Limfjporden og sør for denne bare møtt tre norske båter, på en av våre turer. Så det er få norske flagg å se.

 

I Limfjorden er det en masse flotte havner, og alle kan anbefales. Danskene har et flott system, de henger opp en grønn plate på sin båtplass, når de tar ferie, slik at besøkende båter kan benytte plassen. Rød plate betyr at eieren er ute på dagstur. De som har båtplass i en havn med dette systemet ligger gratis i andre havner med det samme systemet, de må bare betale for strøm.

 

Det går en bru over Limfjorden som ikke kan åpnes og den har seilingshøyde på 24 m. De andre broene åpner ved behov. Normalt vil det i juli være kø av båter som skal i gjennom, så ligger det båter å venter, så trenger du ikke kalle opp bruen for å få åpning. Du må regne med at du kan komme til å berøre bunnen, men det er bare sand og skaper ingen store problemer. Normalt mudres det før hver sesong. så alle innseilinger og leder skal være dyp nok. Det er utgitt bøker over alle danske havner. I båten har jeg fire hefter som beskriver havnene i hver sin del av Danmark. Det er et båtblad som har utgitt heftene, men jeg husker ikke hva det heter.

 

Det er uvant å seile på så grunt vann, da det er så grunt at du ønsker å redusere farten, da en er redd for å gå på grunn. Et år vi gikk var det så mye maneter i fjorden av vi følte det som om vi seilte på et hav av gelè. Kjølevannsinntaket gikk delvis tett, slik at jeg måtte gi full gass, for deretter å stoppe motoren og håpe på at maneten løsnet fra inntaket. Det virket sånn noenlunde. Da vi kom til havn om kvelden, syntes jeg det var mindre kjølevann enn vanlig. Jeg tok slangen av vannpumpa og det bare siklet inn vann i båten. Jeg tok pumpa til gummibåten og blåste ut det som var av manetrester, og da flommet vannet inn slangen.

 

Kanskje vi møtes, vår båt heter Ark Mari. God tur.

Hei. Moro og høre at andre har gått den turen vi skal gå om ca en uke til, altså helgoland- Kiel kanalen- Østersjøen. Har du noen tips å komme med, hva som er lurt eller mindre lurt? Kan man bunker diesel på helgoland?

Babord side til kai!!!

 

Sjømannen ber ikke om medvind. Han lærer seg å seile.

Link to post

Er det andre som skal gjennom Limfjorden i år ? Noen i August , når vi skal ?

 

En ting jeg tenkte på da jeg så tråden om septiktømming i Gøta kanal , er dette ett problem i Limfjorden ?

 

Jeg har forsåvidt en dekks åpning på septiktanken også, men jeg har ingen erfaring med hvordan det virker,

 

Hva er praksis for septiktank tømming i Limfjorden ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...