Jump to content

Om å seile Limfjorden: Havner, bruer, tips, attraksjoner?

Fanafjord

Recommended Posts

• 5 år senere...
Roger jo skrev 1 time siden:

Vi pleier å bruke  mer fra Hals  - Aalborg - Hals

Er hjemmehavnen din medlen i  https://www.frihavne.com/  ordningen så er havneavgiften 50-60 kr i havnene til de  BLÅ  båtene i " Havneoversikt"

Hals-Ålborg-Hals må da være kjedeligste turen en kan ta. Er jo bare en kanal uten noe å se/gjøre. Er vel ca 15nm, så en litt rar ferie spør du meg.

Okkaby skrev for 8 timer siden:

Hals-Ålborg-Hals må da være kjedeligste turen en kan ta. Er jo bare en kanal uten noe å se/gjøre. Er vel ca 15nm, så en litt rar ferie spør du meg.

Om du ikke er spesielt interessert i endeløse åkrer og sementfabrikker da .... Den interessante delen av Limfjorden begynner jo der den vider seg ut. Omtrent ved Nibe.

Gjøl er også en trivelig havn. Pølsene fra Gøl er opprinnelig derfra, og Lykketrollene som ihvertfall jeg husker fra da jeg var ung ble "unnfanget" der. Det er også et lykketrollmuseum man kan besøke. 

"Gøl pølser har en historie som strekker seg tilbake til 1934, da Jørgen B. Jensen startet en slakterbutikk i Gjøl ved Limfjorden, derav navnet. Produksjonen vokste, og i 1951 flyttet fabrikken til Skalborg Andelsmejeri i Aalborg, før den i 1966 endte opp i Svenstrup, hvor den fortsatt er lokalisert. Gøl ble kjøpt opp av Tulip-gruppen i 2003, men produksjonen fortsetter i Svenstrup. 

Gøl ble grunnlagt av Jørgen B. Jensen i 1934 i Gjøl ved Limfjorden. Siden 1961 har den røde vikingen vært Gøls logo, og representerer "saft og kraft". Gøl er kjent for sine nordjyske håndverkstradisjoner og har vært en fast del av middagsbordet i Danmark i mange år. 

I dag er Gøl en del av Danish Crown, men fabrikken i Svenstrup fortsetter å produsere pølser under Gøl-navnet. "

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...