nani17 Startet 10.Juni.2011 Del på Facebook Startet 10.Juni.2011 Hei! : ) Jeg føler at min Optimax 135 hk 2000 modell suger bensin rett og slett. Den sitter på en Askeladden 585. Føler jeg bruker minst når den er på 3200 rpm, da er farten ca 23 knop.. Har så langt vært svært overrasket over forbruket og føler at den bruker over 1 liter per nautisk mil. Håper på noen tips for å minske forbruket :) Mvh Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 11.Juni.2011 Del på Facebook Svart 11.Juni.2011 Er det så ille om den bruker 1 liter per nm da? Jeg har en 115 hk fra 97 som ligger på rundt 1,1 l/nm i marsjfart på en 17 foter. Du har innsprøytning, men også større tyngre båt. Hørtes ikke unormalt ut for meg iallefall. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Bearded Beast Svart 11.Juni.2011 Del på Facebook Svart 11.Juni.2011 (redigert) det var ikkje så mange data å hente her mht forbruk gitt, mye synsing uten tall... det går med rundt 50 liter på absolutt full spiker. Og halvparten i fin cruisefart alt ettersom hvor fart da seff.. Og det er faktisk svæært rimelig til påhengs å være Så om du synes det er å suge bensin så sliter du Du greier vel over 40 knop med den der? så det blir rundt 1.2 l/nm på fullt? men du sku no komme godt under i alle andre farter Redigert 11.Juni.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Molan Svart 11.Juni.2011 Del på Facebook Svart 11.Juni.2011 Rundt en liter pr nm høres helt normalt ut mht. båt og motorstørrelse. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 11.Juni.2011 Del på Facebook Svart 11.Juni.2011 Uttern D55 (5,55 m) med Optimax 135 målt i brosjyredata fra 2006, målt med 23" propell: Omdr l/nm 4000: 0,67 4500: 0,78 5000: 0,95 5500: 1,29 Som du ser blir forbruket relativt større ved økt hastighet. Du kan også finne "körfakta" som PDF-filer for Yamarin og Yamaha ved søke på nettet for å finne noe å sammenligne med. Askeladden holder på med å lage kjøredata med ulike motorstyrker, men det er kostbart og tidkrevende. Askeladden har egen Facebook side der folk kan spørre om slikt til "Team Askeladden". Her er et eksempel på et slikt svar: "Vi har enno ikkje kjøredata for alle modellene på alle motorvalg desverre. Det nærmeste eg kan komme idag er P66W med 150 HK. Der vil eg anbefale å ligge mellom 3500 og 4000 RPM som gir fart på 18-24 knop. Forbruk ligger mellom ...20 og 26 liter i timen og 1,14 og 1,12 liter pr nautiske mil." Sitér dette innlegget Link to post
nani17 Svart 14.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Tusen takk for gode svar! :-) Kanskje et dumt spørsmål, men noen som veit hvordan man finner ut hvilken størrelse det er på propellen til motoren? Setter stor pris på om noen har mer info om selve motoren Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 15.Juni.2011 Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 Størrelsen på propell står som regel inngravert på selve propellen Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
-morten- Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 (redigert) Hei vi har 585 på hytta men med 115hk 4-syl 4takt, den bruker kun 17l/t på 4000på ca 24-25knop i følge spec i katalogen optimax bruker en god del mere. mange båter med påhengsmotor har Optimax, og det ville i hvertfal ikke jeg ha! tror om jeg ikke husker feil så var tallene på max forbruk 37 på 115 og 60 på Optimax. kan sjekke opp tallene på dem forskjellige turtallene når jeg kommer hjem. Redigert 16.Juni.2011 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hansi Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 Har så langt vært svært overrasket over forbruket og føler at den bruker over 1 liter per nautisk mil Helt normalt for den kombinasjon båt / motor vil jeg mene. På min 61 CC med 150 hk Yamaha bruker jeg vel ca 0.9 - 1.0 l/nm i samme hastiget. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 tror om jeg ikke husker feil så var tallene på max forbruk 37 på 115 og 60 på Optimax. Kan umulig stemme. 135 optimaxen, 2.5 l V6, super i seg håret over 50 liter på flat fjøl. Optimaxen er av de absolutt rimeligste på bensin Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 Optimaxen er av de absolutt rimeligste på bensin Enig med ``Plutonium``, Optimax bruker omtrent det samme som en 4-takter med tilsvarende hk. Søk på tester av Optimax, så vil dette bli bekreftet. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.Juni.2011 Del på Facebook Svart 23.Juni.2011 (redigert) Jeg kikka i går i katalogen for motorspec som sansynligvis er målt av Askeladden for model 585 Optimax 135, V6 bruker 60 l/t på max turtall, mens 115 4t bruker 37 på 4000 omdr/min tror jeg optimaxen lå på 24 l/t mend 115 4t lå på 17 l/t forøverig var forbruk på max for Optimaxen 1,4 l/nm Jeg så tallene for Uttern, men tror nok Askeladden har en mye tyngre og mer robust konstruksjon. samt at skroget på Uttern er slankere i baugen og jeg erindrer V bunnen helt akter ikke har så mye vinkel. Uttern er nok mere lettdrevet. Vi kikka forøverig på Uttern men kjøpte heller en Askeladden fordi den virka mere solid og mye mere brukervennlig innredning! men her er det jo smak og behag så på middels turtall bruker den omtrent det samme.. eller i hvertfal i samme hastighet.. men på max drar det i veg på en totakter. men toppfartten er jo naturligvis høyere på optimax og toppfartten på max er 6 knop mere hennholdsvis 36-42 Personlig synes jeg ikke dem siste knopene er verd det. olje blandet bensin mere ukultivert gange på lave turtall og tomgang. har hatt totakter Evinrude i mange år og ville heller prøve 4t. ankepunktet er jo akselrasjon på 4t.. det er ikke så mye å skryte av hehe, men nå berdriver vi lite vannsport og ligger stort sett på kosefart, eller lit høyere fart om man skal fra A-B, så for meg spiller ikke aks så veldig mye Redigert 23.Juni.2011 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.