Jump to content

gasskomfyr i seilbåt

Albinisten

Recommended Posts

Vi jobber med tanken på å sette inn en gasskomfyr i vår albin vega, planen er at gassbeholdern skal monteres nede i ett av skotta ute i cockpit og så føre slanger/rør derfra videre inn mot byssa. Men det vi er veldig usikre på er hva som kreves av ventiler, stengekraner etc. mellom komfyr og gassbeholder. Vi kommer også til å kjøpe en gassalarm hvis det blir komfyr.

Er det noen som kan være behjelpelig med noen tips om hva som trengs av utsyr og gjerne også sånn ca. hvor stor investering dette kan bli utover prisen på selve komfyren, vi har funnet en komfyr som virker ok til ca. 4000,-

Vi jobber med tanken på å sette inn en gasskomfyr i vår albin vega, planen er at gassbeholdern skal monteres nede i ett av skotta ute i cockpit og så føre slanger/rør derfra videre inn mot byssa. Men det vi er veldig usikre på er hva som kreves av ventiler, stengekraner etc. mellom komfyr og gassbeholder. Vi kommer også til å kjøpe en gassalarm hvis det blir komfyr.

Er det noen som kan være behjelpelig med noen tips om hva som trengs av utsyr og gjerne også sånn ca. hvor stor investering dette kan bli utover prisen på selve komfyren, vi har funnet en komfyr som virker ok til ca. 4000,-

Driver og kjøper inn til det samme selv .

selv skal jeg ha en gasskasse som ligger over vannlinjen med drenering ut med "stengeventil" som lukker ved mottrykk av vann slik at du ikke fyller kassen med vann ved krenging.

jeg går for en magnetventil inne i kassen som stenger gassen når jeg ikke bruker komfyren. utenfor kassen har jeg og tenkt en manuell ventil til å stenge når jeg reiser fra båten som ekstra sikkerhet.

Etter dette monterer jeg en lekkasjetester og så rør ned til komfyren . har ikke stengeventil ved komfyr da dette er eneste utstyr på strekket og at jeg har bryteren til gasstenging ved komfyren.

sikkert noen som har noe mer å tilføre ...

Redigert av bukt (see edit history)

http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/taylors_030l.htm

Her er et godt alternativ til gass. Hver brenner gir ca. 2500 Watt. Den er ganske dyr og du må lære deg å bruke den (forvarming med sprit) men er en "Rolls Royce". Hender det ligger noen på eBay. Den kan monteres fast eller i gimbal-oppheng. Trykktank med pumpe og filter monteres i egnet rom. Den har emaljert steketopp med plater som kan taes ut og da er den meget effektiv. :thumbsup:

Opplegget er som følger: Eget drenert skap med utlufting fra bunn og ut av båtsiden. Godkjent gass slange(maks 1,5meter) med tilkoblingsventil til gassflaske. Kobling med overgang til kobberrør. Kobberrøret føres igjennom båten og fram til stengekran med overgang til gass-slange. Så maks 1,5 meter med gass-slange til koblingen på komfyren. Kan også anbefale å montere en lekkasjetester ved gassflasken.

Kostnader: gassflaske ca 500, lavtrykksregulator ca 200, lekkasjetester ca 450, gassslange ca 180, kobberrør ca 50 pr meter, stengekran ca 140, gass-slange ca 180.

I tillegg en del smådetaljer som klemmer fester nipler osv ca 400.

Alt du trenger finner du på Maritim sine hjemmesider eller på side 81 i katalogen.

Redigert av Vidar B (see edit history)

Opplegget er som følger: Eget drenert skap med utlufting fra bunn og ut av båtsiden. Godkjent gass slange(maks 1,5meter) med tilkoblingsventil til gassflaske.

1,5m er på land.

I båt er lengden 1,2m max ellers står alt her, så les denne så får du et godkjent anlegg..

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19831020-1580.html

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei roger-jo. 1,2 meter står det i forskriften. Jeg har alltid trodd at det var 1,5 meter. Kunne vært artig å få belyst hvorfor det er 1,2 i båt og 1,5 i land?? Har forøvrig hørt at slangene skal byttes med 5 års intervaller, og det har jeg nettopp gjordt, men det står det ikke noe om i forskriften.

Leste hele forskriften.

Min båt er levert med gassanlegg orginalt fra båtprodusenten, men tydeligvis så er anlegget ikke godkjent for bruk i NORGE!!! Jeg mangler både vifte,lekkasjetester og godkjenningsbevis samt at det i instruksjonsboken ikke står noe om 5 år kontroll!!!

Det er nok mange båteiere med gassanlegg som burde lese denne forskriften!! Og da spessielt paragraf 11 punkt 6: hvor det står at viften skal gå minst 5 minutter før åpen flamme brukes.

Har heller aldri tenkt over at man ikke kan ha med mer enn 22 kg gass.DVS 2 11kg flasker.

Nå ble det litt å rette på i egen båt!

Leste hele forskriften.

Min båt er levert med gassanlegg orginalt fra båtprodusenten, men tydeligvis så er anlegget ikke godkjent for bruk i NORGE!!! Jeg mangler både vifte,lekkasjetester og godkjenningsbevis samt at det i instruksjonsboken ikke står noe om 5 år kontroll!!!

Det er nok mange båteiere med gassanlegg som burde lese denne forskriften!! Og da spessielt paragraf 11 punkt 6: hvor det står at viften skal gå minst 5 minutter før åpen flamme brukes.

Har heller aldri tenkt over at man ikke kan ha med mer enn 22 kg gass.DVS 2 11kg flasker.

Nå ble det litt å rette på i egen båt!

dette er vel en lovforskrift for nyttefartøy ikke fritidsbåter, i fritidsbåt er man vel strengt tatt ikke pålagt å følge denne loven hvis jeg ikke har misforstått helt...

Hei bukt.

Jo den gjelder!

Les paragraf 2 d under definisjoner:Fartøy: Ethvert fartøy-herunder fritidsfartøy og lekter uansett størrelse!

Forøvrig en artig skrivefeil i paragraf 9.1.d!

hva menes med paragraf 14 ?

§ 14. Ikrafttreden

Denne forskrift trer i kraft 1. desember 1983.

Fra samme tidspunkt oppheves forskrifter av 1. juni 1964 om sikringstiltak for gassfyrte anlegg som bruker propan eller andre lette kullvannstoffer anvendt om bord på fartøyer, herunder lystfartøyer og lektere – uansett størrelse.

0 Endret ved forskrift 29 juni 2007 nr. 1006 (i kraft 1 juli 2007, tidligere § 15).

Jeg leser dette som en oppdatering. Det vil si at forskriften ble revidert og fornyet i 1983 og i 2007. Ser ut som de 1 juni 2007 innførte en paragraf 15 som ble innlemmet i paragraf 14, den 29 juni 2007.

Forskriften ble etter mitt syn tatt opp til vurdering, men 0 endringer ble utført, utenom å fjerne paragraf 15.

Siste reviderte forskrift er da gyldig fra 29 juni 2007.

Jeg tror du leser det feil.

Den gamle forskriften fra 1 juni 1964 ble opphevet av den nye 1 des 1983. Og da gjelder jo paragraf 2 for forskriften av 1983, som ble revidert uten endringer i 2007.

Ville være veldig merkelig om man letter på kravene om gass i båt, med tanke på eksplosjonsfare og brann.

Etter mitt syn, burde det innføres krav om gassvarsler også!

Jeg tror du leser det feil.

Den gamle forskriften fra 1 juni 1964 ble opphevet av den nye 1 des 1983. Og da gjelder jo paragraf 2 for forskriften av 1983, som ble revidert uten endringer i 2007.

Ville være veldig merkelig om man letter på kravene om gass i båt, med tanke på eksplosjonsfare og brann.

Etter mitt syn, burde det innføres krav om gassvarsler også!

Sant nok men er rart at norske fritidsbåter produsert i midten av 80 årene og opp til midt på 90 iallefall har gassflaske montert inni nede i skroget uten gasskasse og stengeventil hvis loven gjaldt for fritidsbåt :confused:

Uansett lovtolkning, denne tråden fikk meg til å gjøre noe jeg har tenkt på (men utsatt) lenge: ta en sjekk på gass-installasjonen.

Jeg antar da at årstallet stemplet på gass-slangen er produksjonsåret? På de eldste sto det 1978... ikke værst, faktisk 4 år før båten ble laget!

Har aldri hatt/opplevd problemer med gass-anlegget, men de ble skiftet ut på direkten og er i alle fall historie nå. Hvilket får meg til å lure på følgende: er det 5 års bruk som gjelder, eller er det 5 år fra påstemplet dato ("ferskvare")?

Takk for påminnelsen! :)

Mikkel

Egentlig ikke mye med emnetittel å gjøre men litt med kontroll.

Gassflasken på Mariell står i ett stort skap/rom under styreposotionen oppå flybridge. Med lekasje tester og det er montert el.stengeventil som styres fra byssa, så langt forholdvis greit.

Men. det var Ikke utlufting overbord fra skapet, alle slanger var festet med enkle slangeklemmer. Slanger aldri byttet (87 modell)

Dette annlegget var godkjent av Norske Sjø's kontrolør 2006,2007 og 2008 uten anmerkninger.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har aldri hatt/opplevd problemer med gass-anlegget, men de ble skiftet ut på direkten og er i alle fall historie nå. Hvilket får meg til å lure på følgende: er det 5 års bruk som gjelder, eller er det 5 år fra påstemplet dato ("ferskvare")?

Mikkel

det som står i forskriften er

2) Gassfyrte anlegg skal til enhver tid holdes i forsvarlig sikkerhetsmessig stand.

(3) Gassfyrte anlegg i kontrollpliktig fartøy skal prøves og kontrolleres av installatør minst en gang hvert femte år etter retningslinjene i denne paragraf. Slanger og pakninger skal etterses og skiftes ut hvis nødvendig, og skal i tilfelle erstattes med materiale som er bestemt til bruk for lette kullvannstoffer. Installatøren plikter å påse at anlegget er i samsvar med denne forskrift. Når anlegget er funnet forskriftsmessig skal installasjonsbevis utstedes.

Så er slangene myke og fine uten sprekker så hvorfor skal en skifte.

Jeg lar altid slangene være litt for lange så hvis jeg må løsne på slangeklemmene så kutter jeg av en bit for å få slangeklemmene på et nytt ommråde.

Gassflasken på Mariell står i ett stort skap/rom under styreposotionen oppå flybridge. Med lekasje tester og det er montert el.stengeventil som styres fra byssa, så langt forholdvis greit.

Dette annlegget var godkjent av Norske Sjø's kontrolør 2006,2007 og 2008 uten anmerkninger.

Da er det sikkert i henhold til denne.

2) Gassbeholdere skal plasseres stående og godt festet i eget ventilert skap eller kasse på åpent dekk. Eventuell omskifter og trykkregulator skal være plassert i samme skap eller kasse. Beholderne må ikke plasseres i nærheten av nedgangsåpninger, luker eller antenningskilder. Avstanden til slike skal være størst mulig og minst 50 cm.

Alle slanger etter trykkregulator skal minimum være godkjent for 6 bar.

Slangene skal være festet til slangesokkel med slangeklemmer av rustfritt stål (dobbelt sett klemmer der hvor dette er mulig) eller med påpresset kopling.

PS. I CE godkjente båter er det ikke tilatt med slangeklemmer. ( kun påpresset kopling )

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...