Jump to content

85 hk evinrude uten gnist

hansmartin

Recommended Posts

Jeg får dette til å bli en 1972modell og da er vel dette en V4 med 2stk stifter som ligger under svinghjulet.

Mener å huske at det går en kabel ned fra svinghjulet på denne med en ganske tjukk gummikontakt/kobling som det hender seg seg kommer litt sjøvann inn i og irrer kontaktene slik at dette ikke får kontakt og kan gjøre at det ikke kommer noe gnist på pluggene.

Ha en fin dag

Hvis jeg har rett og dette er en 1972 modell Så har du splitt tegning her

Den kontakten jeg nevnte over her er den kontakten som ikke har noe nummer men blir holdt sammen med del 42 på bildet under.

04.png

Jeg tror det er boksen som har del nr 39 på bildet under som Bernt nevner tidligere i denne tråden.

Har du sjekket alle ledninger at de er hele, målt dem med multimeter, sjekket alle kontakter, jordingspunkter, målt coil-ledningene at disse er hele, sjekket at stiftene åpner og lukker seg, at kontaktflatene er rene på stiftene, fjernet rust fra både svinghjulet og stator?

Når du feilsøker starter du i den ene enden og jobber deg der i fra og utover, feks star med å måle fra stift/stator og jobb deg ned langs ledningsnettet mot pluggene,

Ha en fin dag

69_70_V4.jpg

Stemmer kanskje ikke helt med årstallet men mener å huske at eventuelle endringer er minimale opp til 72 ...

Før du gjør så alt for mye... rengjør og juster stiftene til .010"....

Denne motoren kan også bygges om til vanlig batteritenning hvis "Amplifieren" ( Motorola boksen er defekt )...

Ombygging består av...

•  
  • Justering av stifter til .020" .
  • Koble inn en kondensator nære stiftene.
  • Finne en passende coil beregnet på batteritenning .
  • + litt opprydding i ledninger

Arne Kjetil

hvordan skal jeg koble inn ny coil? kan jeg bruke coil fra en mercury med fire enkelte coiler!?? hva gjør jeg med de ekstra ledningene? må jeg ha kondis inn under svinghjulet da? gjort dette før???

RO ned :smiley: feilsøk det systemet du HAR FØR vi begynner å tenke på ombygging, ombygginga av systemet tar vi som plan B ...

Last ned og les igjennom denne feilsøkings guiden ( PDF fil ifra CDI elerctronics ), se side 22 ....

Hvis det er "Motorola boksen" kan denne antagelig erstattes av CDI P/N: 113-7123 ( koster ca $270.- = ca 1500 kr PLUSS MVA og avanse = 2621.62 kr :eek: ) kan antagelig skaffes ifra Ravns Garage da de har CDI deler ...

Men feilsøk FØRST ...

•  
  • Rens og juster stifter ( .010" ??)
  • Sjekk om det er strøm INN på boksen med tenning på.
  • Sjekk om boksen har god kontakt med gods
  • Gå igjennom side 22 i PDF fila...

Arne Kjetil

Den halvmånekilen, får du tak i på de aller fleste verksteder/butikker som selger og eller reparerer båtmotorer, gressklippere motorsager osv.

Ta med delen(e) til butikken, så finner de riktig str til deg.

Ang det med coilen, så tror jeg det trengs en kondensator til pluss endring på stiftåpningen for at dette skal fungere greit, men dette har nok både Droll og Bernt her inne mer peiling på enn meg.

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

For å konvertere til batteri tenning må du:

•  
  • Justere stift åpningene til .020"
  • Koble en kondensator imellom stift ledningen og gods på motor ( egen kondensator som bruke her, sjekk opp tennings kondensator, brukes i biler med batteritenning ), kobles så nære stiftene som mulig..
  • Skaffe en coil beregnet på batteri tenning, slik som denne, bil coil...
  • Koble ledningen som kommer ifra stiftene til MINUS på coil.
  • Koble 12+ inn på pluss på coilen via medfølgende motstand ( +12V VIA tennings bryter ).

Resten skulle da gi seg selv ...

Gammel tennings boks og coil må kobles ut/fjernes !!

Blir litt DIY løsninger her men motoren skulle starte.....

Arne Kjetil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...