hansmartin Startet 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2011 skal det gå pluss inn på coilen på denne! har målt alle 3 og finner kunn minus!=( er det noen som event. vet hvor jeg kan finne koblingskjema til motoren Sitér dette innlegget Link to post
hansmartin Svart 11.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 dette er en motor med stifter! og har en koil oppå? ser nesten ut som en tennspole Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 Det er 100% sikkert den store sorte Motorola boksen på siden. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
hansmartin Svart 11.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 hva er den store sorte boksen? Sitér dette innlegget Link to post
hansmartin Svart 11.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 noen som vet hvor man får koblingskjema til denne Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 Vilken model har du ? har du 1 eller 4 coiler? Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 dette er en motor med stifter! og har en koil oppå? ser nesten ut som en tennspole har du 1 eller 4 coiler? 2 stifter inne i et fordeler hus eller stifter plasser under svinghjulet ?? Har du et modellnr på motoren ?? ta gjerne med et bilde også ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
hansmartin Svart 12.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 stiftene sitter under svinghjulet og det er en coil tror jeg! hvis det er den som sitter oppå bak ser ut som en tennspole! noen som vet hvor jeg får tak i deler til denne? fant ikke på rtfritid Sitér dette innlegget Link to post
hansmartin Svart 12.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 hva heter den svarte boksen bak!? finner den ingen steder! litt kjedelig hvis det ikke er den også! går det og måle seg frem til årsaken? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 12.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 Har du et modellnr på motoren ??, blir så mye letter å gi er fornuftig svar da .... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
hansmartin Svart 12.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 har ikke det her hjemme for motoren står ikke her men kan fikse det! hvor står det nr Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 12.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 Skal være et lite skilt på motor feste/braketten... Alternativ 2 kan være et bilde av motoren .... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
hansmartin Svart 12.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 hei mener det sto modell nr.85293r serie nr b2957 men var ganske slitt der Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 Jeg får dette til å bli en 1972modell og da er vel dette en V4 med 2stk stifter som ligger under svinghjulet. Mener å huske at det går en kabel ned fra svinghjulet på denne med en ganske tjukk gummikontakt/kobling som det hender seg seg kommer litt sjøvann inn i og irrer kontaktene slik at dette ikke får kontakt og kan gjøre at det ikke kommer noe gnist på pluggene. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
GlennIversen Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 Hvis jeg har rett og dette er en 1972 modell Så har du splitt tegning her Den kontakten jeg nevnte over her er den kontakten som ikke har noe nummer men blir holdt sammen med del 42 på bildet under. Jeg tror det er boksen som har del nr 39 på bildet under som Bernt nevner tidligere i denne tråden. Har du sjekket alle ledninger at de er hele, målt dem med multimeter, sjekket alle kontakter, jordingspunkter, målt coil-ledningene at disse er hele, sjekket at stiftene åpner og lukker seg, at kontaktflatene er rene på stiftene, fjernet rust fra både svinghjulet og stator? Når du feilsøker starter du i den ene enden og jobber deg der i fra og utover, feks star med å måle fra stift/stator og jobb deg ned langs ledningsnettet mot pluggene, Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Droll Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 Stemmer kanskje ikke helt med årstallet men mener å huske at eventuelle endringer er minimale opp til 72 ... Før du gjør så alt for mye... rengjør og juster stiftene til .010".... Denne motoren kan også bygges om til vanlig batteritenning hvis "Amplifieren" ( Motorola boksen er defekt )... Ombygging består av... Justering av stifter til .020" . Koble inn en kondensator nære stiftene. Finne en passende coil beregnet på batteritenning . + litt opprydding i ledninger Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
hansmartin Svart 13.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 hvordan skal jeg koble inn ny coil? kan jeg bruke coil fra en mercury med fire enkelte coiler!?? hva gjør jeg med de ekstra ledningene? må jeg ha kondis inn under svinghjulet da? gjort dette før??? Sitér dette innlegget Link to post
hansmartin Svart 13.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 hvordan skal coilen kobles slik at den samarbeider med stiftene! også er det en ledning som går rett i fordeleren fra motorola boksen ! som man ser på koblingskjema Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 hvordan skal jeg koble inn ny coil? kan jeg bruke coil fra en mercury med fire enkelte coiler!?? hva gjør jeg med de ekstra ledningene? må jeg ha kondis inn under svinghjulet da? gjort dette før??? RO ned feilsøk det systemet du HAR FØR vi begynner å tenke på ombygging, ombygginga av systemet tar vi som plan B ... Last ned og les igjennom denne feilsøkings guiden ( PDF fil ifra CDI elerctronics ), se side 22 .... Hvis det er "Motorola boksen" kan denne antagelig erstattes av CDI P/N: 113-7123 ( koster ca $270.- = ca 1500 kr PLUSS MVA og avanse = 2621.62 kr ) kan antagelig skaffes ifra Ravns Garage da de har CDI deler ... Men feilsøk FØRST ... Rens og juster stifter ( .010" ??) Sjekk om det er strøm INN på boksen med tenning på. Sjekk om boksen har god kontakt med gods Gå igjennom side 22 i PDF fila... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
hansmartin Svart 13.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 motorolaboksen var død=( koblet opp en vanlig bil coil men fikk veldig ettertenning og ikke skikkelig start! kan være pga den har stått en stund?? er det bare bruke hvem som helst coil? Sitér dette innlegget Link to post
hansmartin Svart 13.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 også røyk den låse kilen som gjør at motoren følger med svinghjulet når man bruker starteren! ( liten halv måne) hvor får man tak i sånne??? Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 (redigert) Den halvmånekilen, får du tak i på de aller fleste verksteder/butikker som selger og eller reparerer båtmotorer, gressklippere motorsager osv. Ta med delen(e) til butikken, så finner de riktig str til deg. Ang det med coilen, så tror jeg det trengs en kondensator til pluss endring på stiftåpningen for at dette skal fungere greit, men dette har nok både Droll og Bernt her inne mer peiling på enn meg. Redigert 13.Juni.2011 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Droll Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 For å konvertere til batteri tenning må du: Justere stift åpningene til .020" Koble en kondensator imellom stift ledningen og gods på motor ( egen kondensator som bruke her, sjekk opp tennings kondensator, brukes i biler med batteritenning ), kobles så nære stiftene som mulig.. Skaffe en coil beregnet på batteri tenning, slik som denne, bil coil... Koble ledningen som kommer ifra stiftene til MINUS på coil. Koble 12+ inn på pluss på coilen via medfølgende motstand ( +12V VIA tennings bryter ). Resten skulle da gi seg selv ... Gammel tennings boks og coil må kobles ut/fjernes !! Blir litt DIY løsninger her men motoren skulle starte..... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
hansmartin Svart 13.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 medfølgende motsatnd? koblet med pluss som egentlig gikk til motorola boksen og den startt nesten men fikk ettertenning! vil den ikke starte uten og justrer tiftene og sette på kondis? Sitér dette innlegget Link to post
hansmartin Svart 13.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 http://www.sarpsborgmotor.no/main.aspx?page=article&artno=DR60 holder det med sånn kondensator Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.