Jump to content

85 hk evinrude uten gnist


hansmartin

Recommended Posts

mine erfaringer med ombygging til batteri tenning er att på en fire sylindret motor så går det ikke bra : motorn begyner å fuske når du får litt turtall, coilen klarer ikke og lade seg fort nok opp!

 

På en v4 så prøvde vi till og med og lage ny stift nokke på veiva for å få andre kamvinkler :lipseal:

 

Har prøvd på 55 og 60 hk med sånn passe hell!

 

Bernt

Link to post

mine erfaringer med ombygging til batteri tenning er att på en fire sylindret motor så går det ikke bra : motorn begyner å fuske når du får litt turtall, coilen klarer ikke og lade seg fort nok opp!

 

På en v4 så prøvde vi till og med og lage ny stift nokke på veiva for å få andre kamvinkler :lipseal:

 

Amatør :cheers: ..

 

De litt eldre V4 motorene til Johnson/Evinrude kom originalt med batteri tenning, fungere helt fint på den motoren jeg har liggende ( tilogmed med div DIY patenter ).

 

Ene patenten var denne ...

tenning.jpg

 

tenning2.jpg

Så bedre ut da det ble brukt :giggle: , ifra en Audi 80 ? , hadde selvsagt med coil og tennings modul...

 

Har også laget et cam til denne motoren, håndfilt :yesnod:

 

Men det jeg endte med da motoren ble restaurert var det originale systemet....

 

MEN det er et par ting en må passe på, justeringen av stiftene ER kritisk så kamvinkel måler er nesten påkrevet...

En annen ting å tenke på er kvaliteten på coilen, prøvde et par rimelig "høy output" coiler ifra "YingYang" eller noe... vel motoren starte og gikk fint den... i 5 minutter :nonod:, byttet til en Bosch coil og ikke et feil slag...

 

 

MEN det beste HADDE vært å fikset det originale systemet :yesnod: , kan være det er noen som sitter på deler... kan jo også være at det finnes et elektronisk system ( som bruker stifter ) der ute som kan passe..

 

 

ignition.jpg

Batteri tenning.

 

 

Arne Kjetil

Link to post

går det bruke denne coilen! sitter også motstand på den! men ser det er to uttak på motstanden . hvordan skal den kobles=)?

Burde fungere... er dog litt usikker på kvaliteten...

 

Strømmen skal normalt gå igjennom motstanden så 12V ledningen må kobles til på flat stiften lengst unna på bildet, med litt kobling kan motstanden forbikobles i start øyeblikket for å gi litt kraftigere gnist .

 

Nå har jeg fått på delene på motoren og det ble gnist.) men vil ikke starte:/!! tenner og vil nesten starte, fikk den til og humpe og gå i ca 3 sekunder:/ noen tips?

Er det lenge siden motoren gikk sist ??, kan være en fordel å ta ut hoved dyser og rense disse ( i forgassere ), fersk bensin er heller ikke å forakte...

 

Et annet mindre problem kan være selve tennings tidspunktet, kan være nødvendig å justere dette på nytt da den originale "gnist boksen" er fjernet ..

 


  •  
  • Justering av stifter til .020" .
  • Koble inn en kondensator nære stiftene.

Dette er utført ?? husk at stift åpningen jeg har oppgitt er i tommer.. 0.020" blir ca 0,50mm ..

 

Litt 2-takt "startgass" kan også hjelpe litt ( sprayflaske med oljeblandet bensin )..

Kan også hjelpe med litt mere gasspådrag siden motoren neste går .

 

 

Har også et lite spørsmål til Bernt ..

På de motorene med utvendig fordeler så er det forskjellig utførelse på selve tuppen på rotoren..

ER det slik på motorene med "Amplifier" også, kan den eventuelt justeres ?? ( kontakt punktet på rotoren er mye større på den med elektronisk tenning )

 

Arne Kjetil

Link to post

han jeg kjøpte motoren av sa den hadde startet i år! kan man justere tenningen på denne motoren?

Er du da helt sikker på at tenningsboksen er defekt ??, hadde vært mye bedre om du kunne fått liv i den igjen da ...

 

kan man justere tenningen på denne motoren?

Selvsagt kan man justere tenninga på disse motorene :smiley: , men IKKE begynn med det nå !!

 

 

Hvis du fortsetter på Plan B >>>

Skal du ha gnist som kan starte motoren MÅ du MONTERE kondensatoren !!!

Arne Kjetil

Link to post
  • 2 uker senere...

Har du god gnist på alle plugger da ??, er mye som kan ha innvirkning på en motor...


  •  
  • Plugger gamle/nye/korrekt type.
  • Pluggledninger, er vel solidcore så de burde være ok.
  • "Fordeler" lokk, rent og pent uten sprekker/riper eller andre feil.
  • Rotor, samme som ovenstående, må være hel ren og pen

 

Gamle eller nye plugger, hvis gamle hvordan ser de ut??, farve og beleggsmessig ...

Tenninga kan selvsagt justeres men er dumt å begynne der hvis motoren har gått grei før..

 

Hvordan er det med alle stag og overføringer på motoren da, beveger de seg som de skal ( første del av pådraget er kun justering av tenning, forgassere begynner å åpne etter ca 2/3 pådrag )..

Hvordan gir du gass på motoren da, du gasser vel ikke direkte på forgasserne, det vil i så fald gi slike symptomer som du beskriver....

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Mercaholic

 

 

Innlegg: 2.024 Reg. 05.06.04 Gruppe: Medlem Aktiv: idag 20:33 Postet av Bernt 13.06.11 22:59:

 

mine erfaringer med ombygging til batteri tenning er att på en fire sylindret motor så går det ikke bra : motorn begyner å fuske når du får litt turtall, coilen klarer ikke og lade seg fort nok opp!

 

På en v4 så prøvde vi till og med og lage ny stift nokke på veiva for å få andre kamvinkler

 

 

 

Amatør .. :rolleyes::rolleyes:

De litt eldre V4 motorene til Johnson/Evinrude kom originalt med batteri tenning, fungere helt fint på den motoren jeg har liggende ( tilogmed med div DIY patenter ).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...