Droll Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 http://www.sarpsborgmotor.no/main.aspx?page=article&artno=DR60 holder det med sånn kondensator Perfekt .. AK Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Droll Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 vil den ikke starte uten og justrer tiftene og sette på kondis? Du MÅ bytte coil, du må ha en som ER beregnet for batteri/stift tenning, den som sitter på motoren vil ikke fungere.. Og JA du må sette på en kondensator pluss justere opp stift åpningen for å få en akseptabel gnist. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
tkb Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 Godt å se proffene i arbeid Sitér dette innlegget Link to post
hansmartin Svart 13.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 har satt på coil fra volvo 740 som svigers hadde?? må da vel være greit det=) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 mine erfaringer med ombygging til batteri tenning er att på en fire sylindret motor så går det ikke bra : motorn begyner å fuske når du får litt turtall, coilen klarer ikke og lade seg fort nok opp! På en v4 så prøvde vi till og med og lage ny stift nokke på veiva for å få andre kamvinkler Har prøvd på 55 og 60 hk med sånn passe hell! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 mine erfaringer med ombygging til batteri tenning er att på en fire sylindret motor så går det ikke bra : motorn begyner å fuske når du får litt turtall, coilen klarer ikke og lade seg fort nok opp! På en v4 så prøvde vi till og med og lage ny stift nokke på veiva for å få andre kamvinkler Amatør .. De litt eldre V4 motorene til Johnson/Evinrude kom originalt med batteri tenning, fungere helt fint på den motoren jeg har liggende ( tilogmed med div DIY patenter ). Ene patenten var denne ... Så bedre ut da det ble brukt , ifra en Audi 80 ? , hadde selvsagt med coil og tennings modul... Har også laget et cam til denne motoren, håndfilt Men det jeg endte med da motoren ble restaurert var det originale systemet.... MEN det er et par ting en må passe på, justeringen av stiftene ER kritisk så kamvinkel måler er nesten påkrevet... En annen ting å tenke på er kvaliteten på coilen, prøvde et par rimelig "høy output" coiler ifra "YingYang" eller noe... vel motoren starte og gikk fint den... i 5 minutter , byttet til en Bosch coil og ikke et feil slag... MEN det beste HADDE vært å fikset det originale systemet , kan være det er noen som sitter på deler... kan jo også være at det finnes et elektronisk system ( som bruker stifter ) der ute som kan passe.. Batteri tenning. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Bernt Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 Ja vi brukte først blåcoil så rødcoil fra bosch og til slutt noe racing greier fra Steinar Stolen racing, Men det ble aldri noe greie på det Funka greit på 3 sylindre men ikke på 4. Best med orginale greier men Boxen er ikke billig! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
hansmartin Svart 18.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Motor/Tenningssystem-og-motorstyring/Hoyeffektcoil2/ går det bruke denne coilen! sitter også motstand på den! men ser det er to uttak på motstanden . hvordan skal den kobles=)? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 18.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 går det bruke denne coilen! sitter også motstand på den! men ser det er to uttak på motstanden . hvordan skal den kobles=)? Burde fungere... er dog litt usikker på kvaliteten... Strømmen skal normalt gå igjennom motstanden så 12V ledningen må kobles til på flat stiften lengst unna på bildet, med litt kobling kan motstanden forbikobles i start øyeblikket for å gi litt kraftigere gnist . Nå har jeg fått på delene på motoren og det ble gnist.) men vil ikke starte:/!! tenner og vil nesten starte, fikk den til og humpe og gå i ca 3 sekunder:/ noen tips? Er det lenge siden motoren gikk sist ??, kan være en fordel å ta ut hoved dyser og rense disse ( i forgassere ), fersk bensin er heller ikke å forakte... Et annet mindre problem kan være selve tennings tidspunktet, kan være nødvendig å justere dette på nytt da den originale "gnist boksen" er fjernet .. Justering av stifter til .020" . Koble inn en kondensator nære stiftene. Dette er utført ?? husk at stift åpningen jeg har oppgitt er i tommer.. 0.020" blir ca 0,50mm .. Litt 2-takt "startgass" kan også hjelpe litt ( sprayflaske med oljeblandet bensin ).. Kan også hjelpe med litt mere gasspådrag siden motoren neste går . Har også et lite spørsmål til Bernt .. På de motorene med utvendig fordeler så er det forskjellig utførelse på selve tuppen på rotoren.. ER det slik på motorene med "Amplifier" også, kan den eventuelt justeres ?? ( kontakt punktet på rotoren er mye større på den med elektronisk tenning ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
hansmartin Svart 18.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 har ikke satt inn kondensator! ikke fått tak i enda! vil dette gi bedre gnist??syntes det er veldig dårlig gnist har kjøpt sånn blad mål fra biltema som jeg brukte til og justere åpning! gassen må stå på ett viss sted ellers så drar den ikke på starteren! Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 18.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 har ikke satt inn kondensator! ikke fått tak i enda! vil dette gi bedre gnist?? JA du MÅ ha en kondensator, uten kondensator vil du få dårlig gnist ( som du har erfart ), stiftene vil også slites ut myyyye fortere ( såfremt du FÅR start uten kondensator da ... ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
hansmartin Svart 18.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 har ikke sjangs til og få start!sd bare av og til! høres nesten ut som det er feil tenning... men tror ikke den er til og justere! må dra den lenge på starteren før det skjer noe i det hele tatt Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 18.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 har ikke sjangs til og få start!sd bare av og til! høres nesten ut som det er feil tenning... Monter kondensatoren !!! Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
hansmartin Svart 18.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 han jeg kjøpte motoren av sa den hadde startet i år! kan man justere tenningen på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 han jeg kjøpte motoren av sa den hadde startet i år! kan man justere tenningen på denne motoren? Er du da helt sikker på at tenningsboksen er defekt ??, hadde vært mye bedre om du kunne fått liv i den igjen da ... kan man justere tenningen på denne motoren? Selvsagt kan man justere tenninga på disse motorene , men IKKE begynn med det nå !! Hvis du fortsetter på Plan B >>> Skal du ha gnist som kan starte motoren MÅ du MONTERE kondensatoren !!! Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
hansmartin Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 ja for den fikk strømmen og jordingen den skulle ha! men skjedde ingenting der! han som solgte den sa den hadde begynt og ikke starte når den var varm sist sesong! men kan jo være jug at den startet i år for alt jeg vet siden den ikke ga antydning til gnist når jeg hentet den Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Javel.... har du gått igjennom ALLE punkter i feilsøking guiden jeg linket til da, er flere punkter en jord og strøm.. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
hansmartin Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 nei fikk ikke med meg den=) ?? sender du den igjen Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 nei fikk ikke med meg den=) ?? sender du den igjen Se post 19 ... AK Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
hansmartin Svart 21.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 hvordan kobler jeg inn kondensator?? har ftt den nå! men får jo ikke plass mellom stift og jord for da må den under svinghjulet Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 hvordan kobler jeg inn kondensator?? har ftt den nå! men får jo ikke plass mellom stift og jord for da må den under svinghjulet Kobles innpå ledningen ifra stiftene og til gods på motor, bør monteres så nære stiftene som praktisk mulig. Du HAR justert opp stift åpningen til 0.020" ( 0,50 mm ) ?? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
hansmartin Svart 21.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 de er jordet inni fordeler lokket også derifra ned til bakende på motor! ja har justert åpning ! bort og prøve med kondensator snart Sitér dette innlegget Link to post
hansmartin Svart 2.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 motoren starter og går ! men fusker veldig nå og får ikke full effekt når jeg gir gass! får man justert tenningen eller kan det være noe annet galt der??og virker som det bare er en plugg spm blir veldig varm Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Har du god gnist på alle plugger da ??, er mye som kan ha innvirkning på en motor... Plugger gamle/nye/korrekt type. Pluggledninger, er vel solidcore så de burde være ok. "Fordeler" lokk, rent og pent uten sprekker/riper eller andre feil. Rotor, samme som ovenstående, må være hel ren og pen Gamle eller nye plugger, hvis gamle hvordan ser de ut??, farve og beleggsmessig ... Tenninga kan selvsagt justeres men er dumt å begynne der hvis motoren har gått grei før.. Hvordan er det med alle stag og overføringer på motoren da, beveger de seg som de skal ( første del av pådraget er kun justering av tenning, forgassere begynner å åpne etter ca 2/3 pådrag ).. Hvordan gir du gass på motoren da, du gasser vel ikke direkte på forgasserne, det vil i så fald gi slike symptomer som du beskriver.... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Bernt Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Mercaholic Innlegg: 2.024 Reg. 05.06.04 Gruppe: Medlem Aktiv: idag 20:33 Postet av Bernt 13.06.11 22:59: mine erfaringer med ombygging til batteri tenning er att på en fire sylindret motor så går det ikke bra : motorn begyner å fuske når du får litt turtall, coilen klarer ikke og lade seg fort nok opp! På en v4 så prøvde vi till og med og lage ny stift nokke på veiva for å få andre kamvinkler Amatør .. De litt eldre V4 motorene til Johnson/Evinrude kom originalt med batteri tenning, fungere helt fint på den motoren jeg har liggende ( tilogmed med div DIY patenter ). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.