Jump to content

85 hk evinrude uten gnist


hansmartin

Recommended Posts

Mercaholic

 

Amatør .. :rolleyes::rolleyes:

Okei da :wflag: ...

 

Det fungerte helt fint på DEN motoren jeg hadde, den lå helt fint på max turtall uten antydning til fjusk ( nå var WOT på den 4500, men lå fint på 5000 )..

Mercury hadde også nesten identisk tennings system på noe tidlig seksere men her brukte de 2 coiler som delte på 6 sylindere..

 

Men for å dra det litt ned på jorda igjen.... Johnson/Evinrude brukte forskjellig rotorer på batteri og "Motorola" systemet..


  •  
  • Kontakt punktet på rotoren til batteri systeme så ut som hvilken som helst bil rotor...
  • Kontakt punktet på rotoren til "Motorola" systemet var mere som en haifinne...

Noe av problemet kan ligge her ??

 

Men den beste løsningen hadde antagelig vært en erstatnings tennings modul ifra CDI ??

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post

dere sier coilene ikke lader seg opp fort nok?? men de blir jo brukt på bil med både 4 og 6 sylindere???!!!

Er et problem som kommer med turtallet, din motor burde gå helt greit på tomgang da det er fint innenfor hva coilen klarer..

 

Hva slags coil er det du har da ??, har verdt borti tilsvarende problem med billige yalla coiler ( fungerte fint i 5 min, etter det bare fjusk ... ).

En kvalitets coil er et must, gjerne er god Bosch coil ( selv en gammel Bosch coil ifra en høgger er antagelig bedre en mange yalla coiler )..

 

med både 4 og 6 sylindere???!!!

Ja men... i en 6 sylindret bilmotor ( 4-takter ) må coilen kun gi 18000 gnister pr min ved 6000 rpm ( 6000 ( rpm ) / 2 ( /2 fordi 4-takt ) x 6 ( sylindere )= 18000 eller 300 gnister pr sek).

I din utenbords motor ( 2-takter )må coilen gi 24000 gnister pr min ved 6000 rpm ( 6000 ( rpm ) / 1 ( /1 fordi 2-takt ) x 4 ( sylindere )= 240000 eller 400 gnister pr sek)

I en "direkte" sammeligning... 6 sylindret 2-takter >> må coilen gi 36000 gnister pr min ved 6000 rpm ( 6000 ( rpm ) / 1 ( /1 fordi 2-takt ) x 6 ( sylindere )= 360000 eller 600 gnister pr sek)

 

Så det optimale kunne kanskje være en racing coil beregnet på en V8er ??, neste problem blir da antagelig kammen til stiftene da den egentlig ble designet for .010" stift åpning...

 

 

Arne Kjetil

Link to post

få tak i en ny motorola boks kanskje da!

Ville vært den beste løsningen...MEN motoren burde gå greit på tomgang med batteri tenning også, burde også gå greit et stykke opp i turtall uten problem ...

 

Ang tennings enhet så ville jeg sjekket ut CDI erstatnings boksen, den er bygget med nyere komponenter og skal være 100% kompatibel med motoren ( tro Ravns skaffer ... ).

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...