Droll Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Mercaholic Amatør .. Okei da ... Det fungerte helt fint på DEN motoren jeg hadde, den lå helt fint på max turtall uten antydning til fjusk ( nå var WOT på den 4500, men lå fint på 5000 ).. Mercury hadde også nesten identisk tennings system på noe tidlig seksere men her brukte de 2 coiler som delte på 6 sylindere.. Men for å dra det litt ned på jorda igjen.... Johnson/Evinrude brukte forskjellig rotorer på batteri og "Motorola" systemet.. Kontakt punktet på rotoren til batteri systeme så ut som hvilken som helst bil rotor... Kontakt punktet på rotoren til "Motorola" systemet var mere som en haifinne... Noe av problemet kan ligge her ?? Men den beste løsningen hadde antagelig vært en erstatnings tennings modul ifra CDI ?? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
hansmartin Svart 5.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 pluggene er blanke ! alle får gnist! vil ikke gå på tomgang heller ! må ha litt GASS(men fusker) for at den sKAL gå!!! dere sier coilene ikke lader seg opp fort nok?? men de blir jo brukt på bil med både 4 og 6 sylindere???!!! Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 dere sier coilene ikke lader seg opp fort nok?? men de blir jo brukt på bil med både 4 og 6 sylindere???!!! Er et problem som kommer med turtallet, din motor burde gå helt greit på tomgang da det er fint innenfor hva coilen klarer.. Hva slags coil er det du har da ??, har verdt borti tilsvarende problem med billige yalla coiler ( fungerte fint i 5 min, etter det bare fjusk ... ). En kvalitets coil er et must, gjerne er god Bosch coil ( selv en gammel Bosch coil ifra en høgger er antagelig bedre en mange yalla coiler ).. med både 4 og 6 sylindere???!!! Ja men... i en 6 sylindret bilmotor ( 4-takter ) må coilen kun gi 18000 gnister pr min ved 6000 rpm ( 6000 ( rpm ) / 2 ( /2 fordi 4-takt ) x 6 ( sylindere )= 18000 eller 300 gnister pr sek). I din utenbords motor ( 2-takter )må coilen gi 24000 gnister pr min ved 6000 rpm ( 6000 ( rpm ) / 1 ( /1 fordi 2-takt ) x 4 ( sylindere )= 240000 eller 400 gnister pr sek) I en "direkte" sammeligning... 6 sylindret 2-takter >> må coilen gi 36000 gnister pr min ved 6000 rpm ( 6000 ( rpm ) / 1 ( /1 fordi 2-takt ) x 6 ( sylindere )= 360000 eller 600 gnister pr sek) Så det optimale kunne kanskje være en racing coil beregnet på en V8er ??, neste problem blir da antagelig kammen til stiftene da den egentlig ble designet for .010" stift åpning... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
hansmartin Svart 9.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 få tak i en ny motorola boks kanskje da! er det noen forsinkelser bygd inn i den motorola boksen?? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 få tak i en ny motorola boks kanskje da! Ville vært den beste løsningen...MEN motoren burde gå greit på tomgang med batteri tenning også, burde også gå greit et stykke opp i turtall uten problem ... Ang tennings enhet så ville jeg sjekket ut CDI erstatnings boksen, den er bygget med nyere komponenter og skal være 100% kompatibel med motoren ( tro Ravns skaffer ... ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
hansmartin Svart 10.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 ja for den går ikke på tomgang i det heletatt! Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Vet kanskje av en som kan være interessert å selge et slikt el.net(har en delemotor) Send meg pm hvis det er av interesse, samt hva du kunne tenke å betale for noe slikt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.