maia Startet 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2011 Skal etter beste evne prøve å hjelpe min far med en sabb 10hk,tror dette er en 10g men er ikke sikker,den har i alle fall plaskesmøring.Motoren fikk plutselig høy temp,nåla sto på 120grader,normalt bør den vel ikke komme mye over 60,membran er skiftet og kjølevannet(saltvannskjølt)ser jo ut til å sirkulere som normalt,leser her på forumet at en rengjøring av kjølekanaler på toppen på disse motorene er å anbefale etter noen års bruk,han har hatt båten i 2 år så man vet jo ikke når eller om dette er gjort før. Håper noen kan veilede oss litt om hvordan vi best kan gjøre dette,den går fint uten røyk så da håper vi den ikke er sprukket mellom ventilene som ofte skjer. Har ikke alle data på motoren nå,men kan skaffe det hvis nødvendig. Eksostanken har vært rengjort pga mye rust,min tanke rust og skit hadde tettet noen av kjølekanalene i toppen,varmgangen kom brått,så kanskje finnes en enklere løsning for å få renset(systemrens), her får sabb ekspertene uttale seg :rolleyes: Sitér dette innlegget Link to post
knuthp Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 Trur det er litt å lese hvis du går inn på Frydenbøsabb eller noe i den dur :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 Skru av toppen. Skru også løs messingpluggen oppå toppen, mellom eksos og ventiler. Stak opp gjennom alle hull med skrujern, ståltråd og andre lange skarpe ting. En bit wire festet i en batteridrill er heller ikke så dumt. Stak også opp hullene i blokka der vannet kommer opp til toppen. Deretter gløder du toppakningen med en propanbrenner for å få den myk igjen, og monterer toppen tilbake igjen med korrekt moment. Nå burde du være klar for 10-15 nye år med problemfritt båthold... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
maia Svart 12.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 Da prøver vi,takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Campingkongen79 Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Hvordan gikk det med rensingen av kjølesystemet? Ender mest sannsynlig opp med samme problemet selv :) Sitér dette innlegget Link to post
sabbdiesel Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Hvis motoren plutselig ble svært varm, er det lite trolig at det er rust og saltavleiringer i kjølekanalene som er problemet. Jeg ville ha demontert ventilhuset til vannpumpa å sjekket at ventilene lukker, og at de små fjerene som holder ventilene i posisjon er hele. Jeg ble plaget med dårlig kjøling på min Sabb G, og da var en av de to fjerene knekt i ventilhuset. Man sjekker selvfølgelig også membranen i pumpa når man først er i gang. Ved rust og saltavleiringer i kjølekanalene vil man gjerne se en gradvis øking av kjølevannstemperaturen. Dette hadde jeg og problemer med på min motor. Det er bare å gjøre som beskrevet over, å ta av toppen, pirk og stak opp kanalene så godt det lar seg gjøre. Det er gjerne kanalene mellom blokk og topp som er det kritiske punktet, ettersom disse er svært trange. Kjør også motorrens eller utblandet sitronsyre gjennom motoren, det løser opp mye dritt og du vil se at vannet som kommer ut av motoren er helt svart! (ta av slangene til kjølevannsinntak og utløp, og la blandingen sirkulere via ei bøtte el. liknende, så har du god kontorll på hva som kommer ut av motoren) Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.