Jump to content

Bensinlekkasje, Mercury 4 takter 50 hk


tbh

Recommended Posts

Hei

Nytt medlem som kan veldig lite om motor :blush:

Var på sjøen i går med min uttern, og rett etter at jeg mistet en fin kveite ved ripa så stoppet motoren.

Det viste seg at tanken var tom, hadde da gått dobbelt så mye bensin som vanlig. Hadde heldigvis

nok på reservekanna til at jeg kom meg til kai. Dro i dag for å prøve å finne lekasjen.

Pumpet på belgen og det viser seg at bensinen kommer ut av en slange som går fra toppen

av Vapor Separator(hva er det på norsk?) og ned til et hull som leder ut i bunnen av motorhuset.

Regner med at det er på denne måten jeg mistet bensin underveis også.

Noen som vet hva som kan være feilen her? Kjøpte båt og motor ny for to år siden.

mvh TBH

Redigert av tbh (see edit history)
Link to post

Litt vanskelig å forstå hva du mener med at "bensinen kommer ut".

Ut i luften skal den jo ikke, da gjenstår bare en mulighet: Inn i motoren med den. (He he)

Hvis det lekker det fra slangen skal du bytte den i minimum samme kvalitet;

Bensin "spiser opp" slanger som ikke er ment for bensin.

Vær nøye med bytte av slangefestene og bytt dem med nye originale eller syrefaste evt plast-fester hvis det er det originalt. Dimensjoner skal stemme ordenlig fordi det ikke skal unnslippe noe bensindamp.

 

Men det burde ose bensin av motoren hvis lekkasjen har vært stor og det skulle gitt lange spor av bensin i vannet. Tror at du hadde sett eller luktet det.

Bruk nesen og følg lukt-spor i motoren. Av og til kan du se hvor bensin har rent hvis det har vært skittent eller oljete der.

 

"Vapor Separator" finner du på Wikipedia.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

I Vaporseperator tanken er det en flottør med flottørnål som sannsynligvis ikke tetter.Prøv å rengjøre flottørnålen og sete for denne,samt kontrollere at flottør beveger seg fritt.Test før du monterer sammen ved å blåse i innløpslangen samtidlig som du beveger flottøren.Du skal da merke at den stenger på topp.Samme konstruksjon som flottør i forgasser. Om den ikke stenger må du sannsynligvis skifte flottørnål med sete og ev. også flottøren.

Link to post
  • 2 uker senere...

Da var vel dette et klassisk eksempel på å blåse forgasserens dyser rene?

Det trenger kanskje ikke være vanskeligere enn trykkluft på boks og forgasserrens.

 

Jeg har hørt om dette før, men vet ikke hvordan man gjør det. I dette tilfellet: må man skru av lokket på "water separator" (24?) før man blåser eller kan man blåse inn gjennom inntaket for bensintilførselen (29)?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...