tbh Startet 12.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2011 (redigert) Hei Nytt medlem som kan veldig lite om motor Var på sjøen i går med min uttern, og rett etter at jeg mistet en fin kveite ved ripa så stoppet motoren. Det viste seg at tanken var tom, hadde da gått dobbelt så mye bensin som vanlig. Hadde heldigvis nok på reservekanna til at jeg kom meg til kai. Dro i dag for å prøve å finne lekasjen. Pumpet på belgen og det viser seg at bensinen kommer ut av en slange som går fra toppen av Vapor Separator(hva er det på norsk?) og ned til et hull som leder ut i bunnen av motorhuset. Regner med at det er på denne måten jeg mistet bensin underveis også. Noen som vet hva som kan være feilen her? Kjøpte båt og motor ny for to år siden. mvh TBH Redigert 12.Juni.2011 av tbh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 12.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 (redigert) Litt vanskelig å forstå hva du mener med at "bensinen kommer ut". Ut i luften skal den jo ikke, da gjenstår bare en mulighet: Inn i motoren med den. (He he) Hvis det lekker det fra slangen skal du bytte den i minimum samme kvalitet; Bensin "spiser opp" slanger som ikke er ment for bensin. Vær nøye med bytte av slangefestene og bytt dem med nye originale eller syrefaste evt plast-fester hvis det er det originalt. Dimensjoner skal stemme ordenlig fordi det ikke skal unnslippe noe bensindamp. Men det burde ose bensin av motoren hvis lekkasjen har vært stor og det skulle gitt lange spor av bensin i vannet. Tror at du hadde sett eller luktet det. Bruk nesen og følg lukt-spor i motoren. Av og til kan du se hvor bensin har rent hvis det har vært skittent eller oljete der. "Vapor Separator" finner du på Wikipedia. Redigert 12.Juni.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tbh Svart 12.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 Takker for svar :)Dårlig forklart av meg. prøver igjen Det går en slange fra toppen av denne og ned til en stuss som leder ut til friluft i bunnen av motorhuset. Når jeg pumper bensin med belgen kommer bensinen ut der gjennom slangen. Belgen blir ikke hard. Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 12.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 I Vaporseperator tanken er det en flottør med flottørnål som sannsynligvis ikke tetter.Prøv å rengjøre flottørnålen og sete for denne,samt kontrollere at flottør beveger seg fritt.Test før du monterer sammen ved å blåse i innløpslangen samtidlig som du beveger flottøren.Du skal da merke at den stenger på topp.Samme konstruksjon som flottør i forgasser. Om den ikke stenger må du sannsynligvis skifte flottørnål med sete og ev. også flottøren. Sitér dette innlegget Link to post
tbh Svart 12.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 Takker så mye :) Er det delene merket med nr. 32 & 33 du mener da? Og viktigst av allt, kan jeg gjøre dette selv uten å ødelegge for mye? Er i utgangspunktet praktisk anlagt, men ingen proff på motor ;) mvh Tbh Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 12.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 Flottør nr 32 flottørnål nr 24(ser det ut til å være) Du ser det når du åpner tanken. Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 12.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 (redigert) Er du praktisk anlagt, skjønner deg på dette og har skrudd litt så klarer du dette fint. Du må avmontere separatortanken fra motoren før du splitter den, ellers blir det et helsike. Slanger og ledninger er lagt opp sånn at du må være ganske upraktisk for å ikke klare å montere dette sammen igjen. Redigert 12.Juni.2011 av kimosabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tbh Svart 12.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 Takk for hjelpa dere :) Får gjøre et forsøk. Men jeg vet ikke om jeg tør å kjøre såpass at jeg får båten på vogna og får den på land. Skru motor mens båten ligger på vannet krever vell kraftig magnet til henting av skruer på bunnen mvh Tbh Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 12.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 Kommer litt an på båttype men skru påhenger på båt i vannet og som er tiltet opp funker greit i mange tilfeller. Et bein på hver side av motoren og ikke mist alt for mye i vannet så går det som regel bra. Er motoren tiltet opp så detter ting veldig ofte i brønnen istedet også. Sitér dette innlegget Link to post
tbh Svart 17.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 En stor takk til Slottvik marina, som ga ypperlig service og tok hurtigbåten ut hit og fant problemet:) Problemet var et fremmedlegeme fra maskineringen som blokkerte flotørnålen. Da kommer man seg på sjøen igjen :)) mvh Tbh Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 (redigert) Da var vel dette et klassisk eksempel på å blåse forgasserens dyser rene? Det trenger kanskje ikke være vanskeligere enn trykkluft på boks og forgasserrens. Litt plundrete å avmontere forgasser over åpent vann, selvsagt. Kan være lurt å tørrtrene på land. Redigert 26.Juni.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Da var vel dette et klassisk eksempel på å blåse forgasserens dyser rene? Det trenger kanskje ikke være vanskeligere enn trykkluft på boks og forgasserrens. Jeg har hørt om dette før, men vet ikke hvordan man gjør det. I dette tilfellet: må man skru av lokket på "water separator" (24?) før man blåser eller kan man blåse inn gjennom inntaket for bensintilførselen (29)? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.