Jump to content

Borrelås på kalesjen?

JePeKj

Recommended Posts

Har kalsjebåt og bruker den som helårsbåt. Men det blir litt hustrig når vinden blåser inn under kalsjen mellom festeknappene. Fikk tips om å sy inn borrelås mellom knappene og lime motstykket på skroget. Men så tok eg en runde i havna og kikket og på alle kalesjene eg såg som hadde borrelås, der var borrelåsen utslitt og fungerte ikkje. Visst eg tar jobben med å sy på, hvor lenge kan eg regne med at det holder ?

jeg tror også at plast/kunststoff varianten holder lenger, for jeg hadde noe borrelås av plastikk i båten før jeg pussa den opp og borrelåsen hadde holdt i over 10 år uten noe merke etter slitasje, men du kan jo spørre en forhandler eller noe sånt hvis du er usikker da :thumbsup:

Redigert av Joakim Brunsvik (see edit history)

Joakim Brunsvik

• 8 måneder senere...

hei.

Har du fått noko erfaring med dette? Eg har det same problemet. Eg ser føre meg å montere den stive delen eller "hann" sida på båten, då det er denne som vanligvis varer lengst. Oftast når borrelås er utslitt ser eg det er fordi det er den mjuke delen som er blitt dårlig. Eg tenkte å skru ut kalesjeknappane, for å så motere borrelås vha den dobbeltsidige tapen. Etterpå skrur eg på knappane igjen. Då tenke eg det er lita fare for at borelåsen skal løsne. Den mjuke delen kan eg lett sy fast på kalesja. Erfaringa mi er borrelåsen (3M trur eg) er av god kvalitet og vil holde i mange år, men har ikkje prøvd å lime ute. Det må sjølvsagt vaskast og tørkast godt.

Det eg vil oppnå er å få vekk trekken og vanndråpane som kjem inn under kalesja over styreposisjon i fart.

Nokon som har erfaring med dette?

Ja til heilårsbruk av båt

1.7 dti.zip

Dette har jeg lite tro på. Vinden røsker såpass mye i kalesjen at borrelåsen sikkert vil bli utslitt rimelig fort.

For å unngå dråper mellom kalesje og vindskjerm vet jeg flere har skrudd en aluminiumsvinklel mellom vindskjerm og festene til kalesjen, denne stopper vannet fra å bli presset inn. Kanskje dette ville være noe å prøve på?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

I stedet for å skru på aluminiumsvinkel kan du bruke en T-type tesmingslist - slik som bland annet benyttes som badekar list. Langs den ene "delen" lager man huller for kalesjeknappene og trer den på. De to andre delene vil da legge seg henholdsvis ned over frontruten og opp/bak over kalesjeflippen. (Muligens litt knotete forklart?). Jeg har benyttet en slik list i 10 år på min kalesjebåt, og det fungerer som en kule

Jeg har eid to Skibsplast 655 / 660 der det har vært standard med borrelås på kalesjen i tillegg til glidelås. Min erfaring har vært blandet. Når kalesjen er blitt noen år gammel så fester borrelåsene dårligere og dårligere og til slutt fester de ikke i det hele tatt, kalesjekanten løftes opp av vinden og regnet driver inn i båten når det blåser.

Da jeg kjøpte ny kalesje til den siste Skibsplasten, med den samme borrelås-løsningen, spurte jeg kalesjeprodusent Jens Sagen / Helly Hansen om dette med levetiden til borrelås. Det ble da sagt at det er svært viktig å presse på plass borrelåsene mot hverandre hver gang etter at de har vært åpnet. De mente "slurv" her var hovedårsaken til at borrelåsene etter hvert mister taket. Hvis ikke borrelåsene trykkes og "gnies" godt sammen etter hver tur eller hver gang kalesjen har vært av, legger det seg etter hvert stadig mer støv og skitt innimellom, pluss at sol, regn og saltvann kommer til og tærer på materialene borrelåsene er laget av.

I sum vil alt dette over tid gradvis redusere festeevnen til borrelåsene slik at de etter noen år mister festeevnen. Så altså, husk å feste borrelåskantene grundig mot hverandre etter hver båttur!

• 10 måneder senere...
I stedet for å skru på aluminiumsvinkel kan du bruke en T-type tesmingslist - slik som bland annet benyttes som badekar list. Langs den ene "delen" lager man huller for kalesjeknappene og trer den på. De to andre delene vil da legge seg henholdsvis ned over frontruten og opp/bak over kalesjeflippen. (Muligens litt knotete forklart?). Jeg har benyttet en slik list i 10 år på min kalesjebåt, og det fungerer som en kule

Har du noen bilder av denne løsningen?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...