fwaagen Startet 12.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2011 Hei, Vi vurderer å kjøpe en brukt Nidelv 24 i sommer, og har et budsjett rundt 100.000,- Hva bør vi se etter når det gjelder alder/motor/elektrisk? Hvilke kjente feil og mangler bør vi sjekke nærmere? På forhånd takk :-) Mvh --Frode Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 12.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 (redigert) Motor kan være så mangt i disse båtene, fra nokså nytt til gamle saltvannskjølte. Disse siste ville jeg unngått; det er det første. I vår Nidelv fra 1978 erfarte jeg følgende som du bør være oppmerksom på: - lekkasjer vinduer - lekkasje takluke - lekkasje propellaksling - skroggjennomføringer inkl sjekk av skrog under vannlinjen (plastpest) - tilstand kalesje (stor utgift med ny) - tilstand skrogtrekk (mugg, mugglukt....stor jobb å trekke om) Lykke til! Super snekke! Redigert 12.Juni.2011 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Oskeladden Svart 12.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 Hei Har nettopp solgt vår Nidelv fra 1977 (med buesofa). Vi har tydeligvis hatt mer hell med vår båt, men er enig i problemet med skrogtrekket. Men vi hadde problem med gearet (MS2). Hadde en Volvo Penta MD17c, og fikk trøbbel med sluring på gearet. Sjekket opp pris på overhalt gear, men syntes det var mye å betale 10-15 lapper. Problemet er at det er blitt ganske vanskelig å få tak i deler. Endte opp med å kjøpe et brukt gear og mekket sammen de beste delene fra begge. Ellers er eg enig med Bergen Dørk i at det er en super snekke. Tvi tvi!!! Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 12.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 Har ikke nidelv selv men må bare nevne at hvis man skal ha seg en gammel plastsnekke uansett merke så må man alltid regne med småfeil her og der ihvertfall i den prisklassen. mye man ikke finner ut av før man har brukt båten litt. Saltvannskjølt motor går helt greit så lenge godt vedlikehold er blitt utført med årene men det er jo ikke alltid lett og se Sånn er det å ha båt, må ha tålmodighet. til slutt blir det bra Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 (redigert) Jeg et enig med det som her sies, men å gå for en saltvannskjølt motor er en risiko jeg ikke ville tatt, hvis du da ikke er meget motor- og mekkekyndig. De områdene jeg forøvrig mente du burde sjekke er ikke bare selverfart (hvis du klikker deg inn på vår hjemmeside som ligger i signaturen, vil du se at vårt eksemplar var pent), men er også momenter andré Nidelv 24 eiere på Båtplassen har nevnt. Gjør gjerne et søk; det er masse emner om Nidelv 24. Pass også på å få en med rundsofa. De kom i 1978. Er du forøvrig i tvil om motor (vi hadde en "ny" Lombardini som kun var gått 300 timer), så ta med deg en motorkyndig på besiktigelse. Ser forøvrig at utvalget et stort og at muligheten for å få seg en fin hentetur er til stede. Redigert 13.Juni.2011 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
KongKing Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 (redigert) Her er en Nidelv 24 som ser bra ut. Mye nytt og har de riktige fagene etter min mening (kanskje litt upraktisk med hvitt trekk inne i kabinen). Den har mye nytt utstyr, og det eneste som mangler er badeplattform. Denne burde du få til under 100k :-) Særlig når du kan få en med nesten ny motor til 140k Dersom du liker "70-tallsfarger" med brun og oransje så er dette et godt alternativ. Selv om du synes det er ok med de "gamle" fargene er dette ikke noe pluss når du skal selge den. Så har du tenkt å oppgradere til annen båt etterhvert ville jeg gått for en med mer moderne farger, ev. lagt inn i budsjettet omtrekking av puter/nye seter. Med så mange Nidelver til salgs så betyr slike ting en hel del tror jeg. KK Redigert 13.Juni.2011 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fwaagen Svart 13.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 Takk for mange og gode tips. Jeg er ikke så motorkyndig selv, men har en svoger som er bra på slikt :-) Er absolutt modellene med buesalong bak vi har lyst på. Ser det ligger en god del eksemplarer ute på fin ja, men veldig varierende utstyrt. Noen som har noen tips om minimum/maksimum motorstørrelse? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 +/- 40 HK, mange har vel mellom 30-40 hk som virker ideelt på denne båten. Så en gang en Nidelv 24 med 60 hk i 12 knop.....ikke noe pent syn; den tok samtidig med seg hele fjorden. :-) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
KongKing Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 (redigert) De fleste rundt 1980 kom vel men MD17 som er på ca 36 hk. Da har du så det greier seg til vanlig bruk og ca 6-8 knop. Det har vært noen med 61 hk VP installert som får noe høyere fart, men båtskroget er ikke laget for å veldig mye større motor/fart, men jeg har ikke erfaring med å kjøre en slik installasjon. Tidligere Nidelver hadde vel ofte en mindre VP-motor på 24/28 hk tror jeg det var. Du greier deg fint med en motor på 30-40 hk. Skal du kjøre fortere så kjøp en annen båt ;-) KK Redigert 13.Juni.2011 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 Kjenner en som har en med 50hk, og han er veldig fornøyd med farten på denne. Nidelven er jo forholdsvis flat akter, og burde kunne klare 10-12 knop med stor nok motor. Ellers er jeg enig med flere over, finn en med kurant nyere motor og uten vannlekkasjer. Da har du et greit grunnlag for videre oppshining om du skulle ønske det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
cheetah Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 Nidelv er ikke laget for fart så marsj fart på 6 knop er passe for de. Har man for stor motor til den båttypen så blir det ikke noe kjekt å kjøre. blir ustabil da. Hvis man vil ha en plastsnekke(halvplaner) med mulighet for større motor og fart så er sollux 24 tingen Sitér dette innlegget Link to post
svalerød Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 Det meste du bør være obs på er vel nevnt, men dieseltank kan også være et svakt punkt. Sjekk etter fukt i skap på babord side, vinduslekkasjer kan fort "ende" i disse skapa. (løst trekk her er et dårlig tegn. Finn for all del ikke på å kjøpe en 30 år gammel båt med saltvannskjølt motor med samme alder. Lykke til med jakten! Sitér dette innlegget Prosjekt: Nidelv 24 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.