Jump to content

Marex Gambler 2300, motorstørrelse


Christian_V

Recommended Posts

Hei,

 

Er på jakt etter en pen og rimelig daycruiser for en familie på 6. Har kikket på denne på nettet:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28582179&folderId=1931670

 

Båten ser velholdt ut, men jeg er ikke sikker på om motoren er kraftig nok for en 23-foter. Er det noen som har

synspunkter på dette?

 

Takk for svar.

 

mvh Christian

Link to post
Share on other sites

Den har for liten motor. Jeg hadde en Marex 23DC (samme skrog) med Mercruiser 180hk diesel, den var akkurat passe. Toppet på 33 knop og ga en fin marsjfart på 22-25 knop også med 4-5 stk om bord.

Er redd du kommer til å slite med å holde Gambleren i plan med 4-5 stk om bord og motsjø. Disse båtene har en markant planingsterskel og skarpt skrog(24 grader V-bunn bak) som krever kraft for å fungere godt..

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tror kanskje 140 hk bensin blir i minste laget med fullastet båt. Selv har jeg 150 hk diesel og skulle gjerne hatt 50 hester til når det røyner på. Jeg klarer 27-28 knop på en god dag, og merker at skroget er klar for mye mer - men jeg har brukt opp alle hestene :cryin:

Med fulle tanker og 3-4 voksne om bord tar det litt tid å få den i plan, spesielt hvis det er litt sjø. Bensinmotoren veier nok en del mindre, så du får færre kilo å dra i plan - det er jo alltid en fordel.

 

Synes prisen er litt i stiveste laget for en gammel båt med bensinmotor, selv om den såg velholdt ut. For den prisen bør det være mulig å få seg en grei båt med dieselmotor.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Hei

Hadde en gambler en sesong,en drittbåt spør du meg,veldig følsom for sidevind,dårlig sjøegenskaper(smell og skrangling)

Ville holdt meg borte fra gammle motorer,det kan bli en dyr erfaring.

Ville ha sett meg om etter en eks.Windy eller Draco med nyere motor.

Masse båter på Finn nå,bruk god tid, drømmebåten kommer som regel et par dager etter du har handlet.

Uansett lykke til.

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post
Share on other sites

Hei

Hadde en gambler en sesong,en drittbåt spør du meg,veldig følsom for sidevind,dårlig sjøegenskaper(smell og skrangling)

 

Kan underskrive på det med følsom for sidevind. Jeg hadde trimflaps på min 2300 DC(samme skrog) og de måtte brukes flittig, Smell og skrangling kjenner jeg ikke noe til. Min var godt sammenskrudd.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg kvittet meg ihvertfall veldig fort med gambleren jeg hadde,i litt krapp vindskvalp smalt og ristet det mye.

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har hatt ein gambler 90mod med kad 42 i 11år, den har eit svært god skrog og er ein fantastisk båt å køyre!! Max fart på 38 knop og marsjer fint på 30 knop med 5-6 voksne ombord. Skulle etter planen bytta båt for 5 - 6 år sidan, men gambleren er for morsom å køyre....

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei

Hadde en gambler en sesong,en drittbåt spør du meg,veldig følsom for sidevind,dårlig sjøegenskaper(smell og skrangling)

 

Marex 23 Gambler er en kjempeflott båt. Følsom for sidevind, men det er veldig mange andre båter også. Jeg har en Mercruiser 4.3 MPI med 220 HK. Med denne motoren fungerer båten glimrende, ikke støy og vibrasjoner. Jeg klarer faktisk å plane i 18 knops fart, men båten liker seg best mellom 22-25 knop. Søk på Båtmagasinet, de har testet båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...