jensemann2 Startet 17.November.2004 Del på Facebook Startet 17.November.2004 Noen som har erfaring med fuktbestandigheten til vanlige LCD-skjermer? Har en laptop med ødelagt skjerm som jeg tenker å montere i evt kommende båt... Sitér dette innlegget Link to post
luringen Svart 17.November.2004 Del på Facebook Svart 17.November.2004 LCD skjerm er helt OK i båt, har selv en laptop med ekstern skjerm funker 100% Det er mulig å kjøpe industri skjermer i forskjellige størrelser som tåler røff behandling Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 17.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2004 ok. takker for svar. Vet du ca strømforbruk på en slik? Ligger det på rundt 10-20 watt?Kan de kjøres på 12volt, eller må man gå veien om en inverter? Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 17.November.2004 Del på Facebook Svart 17.November.2004 Har vært skrevet ganske mye om dette før. Prøv å søke litt og titt i emne-oversikten. Selv hadde jeg en Samsung 15 tommer lcd skjerm i båten to sesonger. Dette var helt topp og det ble jo latterlig å se på en 5 tommers plotterskjerm etter dette. Ingen problemer med fukt etc men så var dette i en lukket båt. Vil ikke anbefale det under en dryppende kallesje.... Du kan kjøpe mange vanlige skjermer for prisen av en industriskjerm. Jeg fikk strøm til skjermen via samme inverter som den bærbare pcen. TROR skjermen lå på 35 w i forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Dassic Svart 17.November.2004 Del på Facebook Svart 17.November.2004 Vet du ca strømforbruk på en slik?Samsung Syncmaster 152V (15") bruker 32W for å være nøyaktig... http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120139&cks=PRL Skal selv legge opp en semi-permanent løsning med LCD-skjerm før neste sesong, men jeg er forberedt på at levetiden i båt vil bli betydelig forkortet... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 10.Desember.2004 Del på Facebook Svart 10.Desember.2004 er det noen ( Lotus ?) som kan svare på hvordan denne Samsung 152V kommer ut i forhold til 152B som har vært rost opp og ned til båtbruk, med tanke på kontrast, strømforbruk osv.. ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 13.Desember.2004 Del på Facebook Svart 13.Desember.2004 Henter denne igjen, da tidligere anbefalt skjerm, ikke lenger finnes på markedet. Hvilken andre kan brukes ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Lotus Svart 13.Desember.2004 Del på Facebook Svart 13.Desember.2004 er det noen ( Lotus ?) som kan svare på hvordan denne Samsung 152V kommer ut i forhold til 152BIkke særlig bra. Den har kontrast 350:1 og lysstyrke 250 cd/m2. I sollys bør man nok ha 500:1 eller bedre i kontrast og godt over 300 cd/m2 lysstyrke. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 13.Desember.2004 Del på Facebook Svart 13.Desember.2004 og de spesifikasjonene er det ikke mange som har. letingen fortsetter.. ( og tips mottas ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Enjoy Svart 13.Desember.2004 Del på Facebook Svart 13.Desember.2004 Fungerer helt konge, Har en HP15". Også montert fordi lapptopp tok kvelden på tur. Denne har fått ganske mye sjøsprut, men lever ennå. Har planer om å opne den for rengjøring og lakking av kort, evnt tette mellom ramme og skjærm. Lykke til, kart i båt er morro!! Beklager stort bilde. Sitér dette innlegget Link to post
maanestraale Svart 13.Desember.2004 Del på Facebook Svart 13.Desember.2004 Her er en Samsung med bra spesifikasjoner, men skal man helt opp i Lotus sine anbefalinger er jeg redd men må på industri modeller. Og de koster deretter, og er jo da selvfølgelig vanntette osv. Men spørsmålet var vel "vanlige" LCD skjermer. kontrast 450:1 , 270cd/m2 Samsung SM152X Her en tidligere tråd Tråd PC som kart plotter Innlegg 23 viser litt bilder av mitt opplegg, som jeg er veldig fornøyd med, Samsung har den fordelen at den har 14V likespenning inn i skjermen, power`et er på ledningen. (230V) Skjermen kan derfor kobles rett på 12V`en. Ved motorgange er da spenningen nesten 14V, og ellers noe over 12V og det går helt fint! Forrøverig har jeg Samsung SM152MP, denne har innebygget TV-tuner, veldig kjekt! Lykke til Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
Lotus Svart 13.Desember.2004 Del på Facebook Svart 13.Desember.2004 Her er en Samsung med bra spesifikasjoner, men skal man helt opp i Lotus sine anbefalinger er jeg redd men må på industri modeller. Og de koster deretter, og er jo da selvfølgelig vanntette osv. Men spørsmålet var vel "vanlige" LCD skjermer. Nå vet jeg ikke helt hva du mener med industrimodell, men min Samsung 152B er en helt standard lcd-skjerm. Den har ca kontrast 500:1 eller var det 600:1 og 330 eller 350 cd/m2. Nå kan du f.eks kjøpe en Samsung 711T 17" til under 4000. Den har kontrast 1000:1. Dessverre finnes den ikke i 15" utførelse, det er 17 og 19" det går på for tiden på kontoret og i heimen. Om et års tid er det vel 19 og 21" det går på. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
maanestraale Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Nå vet jeg ikke helt hva du mener med industrimodell, men min Samsung 152B er en helt standard lcd-skjerm. Den har ca kontrast 500:1 eller var det 600:1 og 330 eller 350 cd/m2. Nå kan du f.eks kjøpe en Samsung 711T 17" til under 4000. Den har kontrast 1000:1. Dessverre finnes den ikke i 15" utførelse, det er 17 og 19" det går på for tiden på kontoret og i heimen. Om et års tid er det vel 19 og 21" det går på. Lotus Beklager, tenkte lysstyrke over 500cd, da "industriskjermer" f.eks Nav Tech Samsung 711T 17 er spesifisert som "proff-skjerm" men jeg er enig med deg siden prisen er etter hvert blitt så lav! Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
Andy Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Jeg har en Skibsplast 655, som ikke har plass til bærbar pc ved styreposisjonen, da lokket ikke vil kunne åpnes helt (slår mot vindskjermen). En liggende lcd-skjerm, knyttet til bærbar pc som ligger lukket ved siden ville kanskje funke. Er det noen som har peil på modeller av LCD skjerm som greit kan ligge flatt 'på ryggen' Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Jeg har en Skibsplast 655, som ikke har plass til bærbar pc ved styreposisjonen, da lokket ikke vil kunne åpnes helt (slår mot vindskjermen). En liggende lcd-skjerm, knyttet til bærbar pc som ligger lukket ved siden ville kanskje funke. Er det noen som har peil på modeller av LCD skjerm som greit kan ligge flatt 'på ryggen' Den mye omtalte Samsung 152B som jeg selv har burde vel kunne klare det. Den ble levert med en brakett så kunne brukes til å henge den på vegg. Kan kanskje også brukes til liggende montering? Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Den mye omtalte Samsung 152B som jeg selv har burde vel kunne klare det. Den ble levert med en brakett så kunne brukes til å henge den på vegg. Kan kanskje også brukes til liggende montering?Interresant... Siden det er snakk om en daycruiser, må den kunne demonteres raskt og enkelt. Vet du om den kan 'hektes av' veggfestet? Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Interresant... Siden det er snakk om en daycruiser, må den kunne demonteres raskt og enkelt. Vet du om den kan 'hektes av' veggfestet? Nå husker jeg ikke 100% hvordan denne løsningen var men jeg mener det var slik at den lett kunne hektes av. Men da trengte den kanskje litt tyngdekraft for å henge fast slik at en helt flatt montering blir litt tricky. Uansett ville jeg nok i dag funnet en skjerm med innebygd tv-tuner. Greit å kunne se tv uten at pc med tv-kort må svive og trekke ekstra strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 (redigert) Siden det er snakk om en daycruiser, må den kunne demonteres raskt og enkelt. Vet du om den kan 'hektes av' veggfestet?Skal du bruke den som kartplotter? Jeg vil bare tipse om at en 15" skjerm tar ganske stor plass, og om du skal ha den som kartplotter ved førerplassen er det mulig at sikten fremover blir en smule begrenset - med mindre du skal øve deg i ren instrumentkjøring da - men da trenger du kanskje radar også Redigert 14.Desember.2004 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Skal du bruke den som kartplotter? Jeg vil bare tipse om at en 15" skjerm tar ganske stor plass, og om du skal ha den som kartplotter ved førerplassen er det mulig at sikten fremover blir en smule begrenset - med mindre du skal øve deg i ren instrumentkjøring da - men da trenger du kanskje radar også Kartplotter, ja. Jeg vurderer dette som et alternativ til en 'ordentlig' plotter til ca. 10000 - men da liggende pga at det ikke er plass stående. Jeg får da mye større skjermflate (15'' mot 4-5''), men det blir jo litt jalla, og tåler mye dårligere vær og vind enn en ordentlig plotter. Det er jo ganske åpent under vindskjermen til min 22' Skibsplast daycruiser. Plass til å legge skjermen flatt på 'dashbordet', er det ingen problemer med. Det er god plass til å ha båtsportkart liggende der (går ikke så lett fram av bildet, men det er vel en godt 50 cm fram til vindskjermen. Er det noen av dere med daycruiser eller lignende som bruker et slikt oppset med liggende lcd-skjerm? Eller er det kun fastmontert plotter som duger? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 (redigert) Umidelbar kommentar er at du bør være 100% sikker på at skjermen er lesbar i direkte sollys før du monterer den inn. Jeg vet ikke hvor lesbar en vanlig LCD skjerm er - men du må regne med mye sollys inn på den om du legger den på dashbordet ditt. Jeg sjekket ut en Simrad CR 44 med vanlig skjerm i sterkt sollys, og den var ikke spesielt lesbar. Dermed endte jeg opp med en Simrad med Sun View skjerm. Koster en hel del ekstra -men den er lesbar i direkte sollys(kontrasten blir sterkere jo mer lys det kommer inn på skjermen) Jeg ville også undersøkt om skjermen tåler varmen slik at du kan ha den montert slik. Det blir ganske så varmt under vindskjermen når solen står på. Samme gjelder hvor mye vann skjermen tåler. Jeg har ennå ikke sett en kalesje der det ikke drypper en eneste dråpe inn - og jeg tror ikke at en vanlig LCD skjerm tåler så mye vann ettersom den er beregnet på innendørs bruk. Jeg ville også vært skeptisk i forhold til den luftfuktighet som det kan være under kalesjen på en båt (det dugger fort på vinduene om du bruker båten til overnattingsturer) Redigert 14.Desember.2004 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 15.Desember.2004 Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Umidelbar kommentar er at du bør være 100% sikker på at skjermen er lesbar i direkte sollys før du monterer den inn. Jeg vet ikke hvor lesbar en vanlig LCD skjerm er - men du må regne med mye sollys inn på den om du legger den på dashbordet ditt. Jeg sjekket ut en Simrad CR 44 med vanlig skjerm i sterkt sollys, og den var ikke spesielt lesbar. Dermed endte jeg opp med en Simrad med Sun View skjerm. Koster en hel del ekstra -men den er lesbar i direkte sollys(kontrasten blir sterkere jo mer lys det kommer inn på skjermen) Jeg ville også undersøkt om skjermen tåler varmen slik at du kan ha den montert slik. Det blir ganske så varmt under vindskjermen når solen står på. Samme gjelder hvor mye vann skjermen tåler. Jeg har ennå ikke sett en kalesje der det ikke drypper en eneste dråpe inn - og jeg tror ikke at en vanlig LCD skjerm tåler så mye vann ettersom den er beregnet på innendørs bruk. Jeg ville også vært skeptisk i forhold til den luftfuktighet som det kan være under kalesjen på en båt (det dugger fort på vinduene om du bruker båten til overnattingsturer) Takker så mye for konstruktiv tilbakemelding. Den skepsis jeg hadde selv, er forsterket. Nå skal jeg ikke handle før til våren, men slik det ser ut nå går det nok mot tradisjonell fastmontert plotter (Garmin 178C e.l) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 15.Desember.2004 Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Takker så mye for konstruktiv tilbakemelding. Den skepsis jeg hadde selv, er forsterket. Nå skal jeg ikke handle før til våren, men slik det ser ut nå går det nok mot tradisjonell fastmontert plotter (Garmin 178C e.l) Det er nå det er gode tilbud.. Se her.. http://www.stavanger-seil.no/tilbud.htm Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Andy Svart 15.Desember.2004 Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Det er nå det er gode tilbud..Flott med 20% rabatt, men ser for meg at denne løsningen blir på over 20.000 kr inklusiv gps og ekkolodd givere, samt kart. Og det er det dobbelte av hva jeg kan forsvare å bruke på slikt utstyr. Uansett er båtelektronikk under sterkt prispress, og jeg tror det generelt sett lønner seg å vente så lenge som mulig før anskaffelse. Både dagslys fargeskjermer og GPS teknologi raser nå i pris (går fra noe som oss 'særinger' skal ha, til massemarkedet). P.S jeg har hatt bærbar GPS med kart i 3.5 år, og følger en del med på trendene her. Konklusjon: Det blir ikke handel før til våren for min del. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 15.Desember.2004 Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Muligens ikke for di del, men her er tilbud med opptil 70% rabatt hvis jeg ikke huser feil. Slikt får du ikke til våren. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Krapyl Svart 15.Desember.2004 Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Må vel være skjermen sin: http://www.racenavigators.com/andreprodukter/index.php Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.