Jump to content

vanlig LCD-pcskjerm ombord.

jensemann2

Recommended Posts

Uansett er båtelektronikk under sterkt prispress, og jeg tror det generelt sett lønner seg å vente så lenge som mulig før anskaffelse.

Her er jeg ikke helt enig med deg, for den teknologiske utviklingen går også fort. Dvs at venter du for lenge kan du risikere å kjøpe et utdatert produkt. Eksempel:

Garmin 182C som jeg hadde i vår Nidelv 690 var jeg kjempefornøyd med da jeg kjøpte den for snart 3 år siden. Da jeg kjøpte den kostet den ca. 13000 inkl kartbrikke. I dag tror jeg det er mulig å få samme pakken for rundt 8000 kroner. Men jeg ville ikke kjøpt den igjen - jeg ville heller kjøpt siste plotter i samme klasse - helst da testvinneren i en eller flere tester (Garmin 182 var testvinner da jeg kjøpte den). De nye plotterne har bedre skjerm (særlig i sollys er 182 C dårlig) og den har antakelig bedre sorftware og bedre prosessor. Så her er det en avveing. Prispresset på modellene kommer først når produsentene må senke prisene - enten fordi modellen er under sterk konkurranse eller fordi nye modeller er å vei inn i markedet. Min erfaring er at jeg alltid har angret når jeg har kjøpt noe billig jeg tror er "bra nok" og jeg er alltid fornøyd når jeg kjøper det som er best innenfor den økonmiske rammen jeg har.

Som det er sagt tidligere her - det er godt mulig å få gode priser nå - så har du mulighet til å legge ut penger nå tror jeg ikke det er dumt. Å forvente at prisene går mye ned på aktuelle produkter tror jeg ikke. Årsaken til at prisene på teknikk synker er at nye modeller kommer inn

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Her er jeg ikke helt enig med deg, for den teknologiske utviklingen går også fort. Dvs at venter du for lenge kan du risikere å kjøpe et utdatert produkt. Eksempel:

Garmin 182C som jeg hadde i vår Nidelv 690 var jeg kjempefornøyd med da jeg kjøpte den for snart 3 år siden. Da jeg kjøpte den kostet den ca. 13000 inkl kartbrikke. I dag tror jeg det er mulig å få samme pakken for rundt 8000 kroner. Men jeg ville ikke kjøpt den igjen - jeg ville heller kjøpt siste plotter i samme klasse - helst da testvinneren i en eller flere tester (Garmin 182 var testvinner da jeg kjøpte den). De nye plotterne har bedre skjerm (særlig i sollys er 182 C dårlig) og den har antakelig bedre sorftware og bedre prosessor. Så her er det en avveing. Prispresset på modellene kommer først når produsentene må senke prisene - enten fordi modellen er under sterk konkurranse eller fordi nye modeller er å vei inn i markedet. Min erfaring er at jeg alltid har angret når jeg har kjøpt noe billig jeg tror er "bra nok" og jeg er alltid fornøyd når jeg kjøper det som er best innenfor den økonmiske rammen jeg har.

Som det er sagt tidligere her - det er godt mulig å få gode priser nå - så har du mulighet til å legge ut penger nå tror jeg ikke det er dumt. Å forvente at prisene går mye ned på aktuelle produkter tror jeg ikke. Årsaken til at prisene på teknikk synker er at nye modeller kommer inn

Jeg tror vi egentlig er helt enige - for jeg vil ikke kjøpe dagens, eller gårsdagens, produkt i morgen. Jeg vil kjøpe morgendagens - til en pris som tilsvarer dagens.

Skulle jeg kjøpt Garmin nå, ville jeg valgt 172/178C modellene. Men til våren kommer kanskje en med 6-7'' skjerm med samme funksjoner, til samme pris?

Jeg er helt enig med deg i at det er lurt å legge penger i å få det man virkelig vil ha, ikke knusle med

gamle/utgående/'gode nok' modeller. :smiley:

Jeg vil kjøpe morgendagens - til en pris som tilsvarer dagens.

Så lenge vi har en markedsstyrt økonomi tror jeg ikke dette er praktisk mulig. Pris på ny teknologi fr anerkjente produsenter er høy fordi de skal ha nedbetalt sine utviklingskostnader. Når de er betalt - eller det kommer ny teknologi fra andre inn på markedet - da synker prisene. Dagens teknologi koster dagens priser - med mindre du handler utenom sesongen - for da kan du få sesongrabatt. Sesongrabatt gis av forhandler og muligens også importør for ikke å miste markedsandeler i lavsesong (fordi de vet at det alltid finnes noen andre som gir rabatt). Dessuten finnes det en del mindre (og bra) forhandlere) som trenger å ha kontanter i kassa gjennom vinteren - og da må de selge med rabatt for å sikre det (jeg har hørt at det er mulig å handle båt billig fra enkelte norske produsenter om du timer kjøpet ditt med når mva/arbeidsgiveravgiften forfaller - for da trenger de kontanter for å betale den :crazy: )

Jeg ville sjekket med en forhandler som har god kontakt med importører/leverandører og hørt hva som kommer i fremtiden. Vet ikke forhandleren hva som kommer ville jeg kjøpt nå. Om ikke riskikerer du å aldri få kjøpt - fordi du alltid må vente i tilfelle noe nytt kommer.

Også lønner det seg alltid å prute - og her er Baatplassen et bra sted å sjekke pris. F.eks. oppdaget jeg og KOB at vi har betalt omtrent like mye for våre plottere fra to ulike forhandlere etter at vi har prutet en hel del - så da antar jeg at prisen er riktig.

Så lenge vi har en markedsstyrt økonomi tror jeg ikke dette er praktisk mulig. Pris på ny teknologi fr anerkjente produsenter er høy fordi de skal ha nedbetalt sine utviklingskostnader. Når de er betalt - eller det kommer ny teknologi fra andre inn på markedet - da synker prisene. Dagens teknologi koster dagens priser - med mindre du handler utenom sesongen - for da kan du få sesongrabatt.

Men prisen på plottere går ganske bratt nedover og nedover. Dette skyldes både at teknologien bak blir billigere (særlig på dagslys fargeLCD, minnebrikker samt gps mottakerelektronikk). Samt at GPS/Plotter markedet utvider seg fra kun oss nerder til hvermannsen. Og jeg tror heller ikke den gunstige dollarkursen fullt ut gjenspeiles i prisnivået her til lands ennå?

Det er heller ingen farge plotter/ekkolodd på markedet rundt 10.000 kr (inkl. kart) som gir meg følelsen 'Den må jeg bare ha'. Det er litt for små skjermer (4-5''). Skulle gjerne hatt en på 6-7''. Kanskje lanseres en slik modell på nyåret, til nettopp 10.000 kr?

Jeg ser klart ditt poeng med sesongsalg, man kan nok få gode rabatter nå. Men det er jo ofte nettopp utgående modeller som går med de største rabattene.

Så det blir å vurdere, kjøp nå med god rabatt, eller kjøp 'siste skrik' til våren/sommeren, med det presupmtivt lavere prisnivået på det tidspunktet. :confused:

For å si det slik, jeg følger med på gode tilbud hele tida jeg :rolleyes:

Og senest til sommeren SKAL jeg ha kjøpt :yesnod: , som du sier kan man jo vente forever på det perfekte kjøp.

"Kartplotter, ja. Jeg vurderer dette som et alternativ til en 'ordentlig' plotter til ca. 10000 - men da liggende pga at det ikke er plass stående. Jeg får da mye større skjermflate (15'' mot 4-5''), men det blir jo litt jalla, og tåler mye dårligere vær og vind enn en ordentlig plotter. Det er jo ganske åpent under vindskjermen til min 22' Skibsplast daycruiser.

Plass til å legge skjermen flatt på 'dashbordet', er det ingen problemer med. Det er god plass til å ha båtsportkart liggende der (går ikke så lett fram av bildet, men det er vel en godt 50 cm fram til vindskjermen.

Er det noen av dere med daycruiser eller lignende som bruker et slikt oppset med liggende lcd-skjerm?

Eller er det kun fastmontert plotter som duger?"

Har selv anskaffet en mini-laptop med 8,5 toms touch skjerm (Toshiba, handlet på e-bay), som jeg kjører med ekstern gps. Denne løsningen fungerer helt topp i min Fjord 24 Weekender. Her er det også trangt om plassen på instrumentbordet, lave vinduer, og kallesjeløsning. Brukte tidligere laptop med 14-15 toms skjerm, men denne tok for mye av sikten gjennom vinduene. I og med at man har kallesjeløsning må jo alt av utstyr av betydelig verdi fjernes når båten ligger ubrukt. Sånn sett er laptopen lettvint. Man kan jo også sitte i stua hjemme å plotte ruter (stort pluss), og man har nesten ubegrenset med lagringsplass til ruter og waypoints. Toshibaen har sin faste plass ombord, og festes til underlaget med borrelås slik at den står i ro ved urolig vær. Skjermen kunne nok vært mere lyssterk, men greier seg fint for meg, til mitt bruk. Kjører svært skjelden med fremre kallesje nedslått, så direkte sollys på skjermen unngås som regel. Man har jo da også mulighet til å justere skjermen unna den verste sola. Toshibaen er utrolig mye mindre enn "vanlige" laptoper, og er dermed lett å finne plass til ombord.

Lykke til, og god jul ! :santa:

Skjermen kunne nok vært mere lyssterk, men greier seg fint for meg, til mitt bruk. Kjører svært skjelden med fremre kallesje nedslått, så direkte sollys på skjermen unngås som regel. Man har jo da også mulighet til å justere skjermen unna den verste sola. Toshibaen er utrolig mye mindre enn "vanlige" laptoper, og er dermed lett å finne plass til ombord.

Lykke til, og god jul ! :santa:

Interresant! Den ville nok få plass, og jeg har ekstern GPS allerede (Garmin GPSMAP 76).

Jeg kjører dog aldri med kalesjen oppe (er prinsipprytter her :cool:), så den må kunne leses i direkte sollys.

Vet du ca. hvor mye man må ut med for en slik?

Redigert av Andy (see edit history)

Jeg sjekket ut en Simrad CR 44 med vanlig skjerm i sterkt sollys, og den var ikke spesielt lesbar. Dermed endte jeg opp med en Simrad med Sun View skjerm. Koster en hel del ekstra -men den er lesbar i direkte sollys(kontrasten blir sterkere jo mer lys det kommer inn på skjermen)

Hva må man punge ut med for CR44 nå om dagen..? Når jeg kjøpte Furunoen sjekket jeg ut Simrad, men jeg synes de holder et kunstig høyt prisnivå, den spratt vel fort opp i nesten det dobbelte av Furuno med det samme utstyret (10,4") :cryin:

Hva må man punge ut med for CR44 nå om dagen..? Når jeg kjøpte Furunoen sjekket jeg ut Simrad, men jeg synes de holder et kunstig høyt prisnivå, den spratt vel fort opp i nesten det dobbelte av Furuno med det samme utstyret (10,4") :cryin:

CR 44 er da kombinert kartplotter og radar (men ex radarantenna) med 10" skjerm - koster ca. 39.000. Tillegget for Sun View skjerm er 13.000 kroner. Super wide kart koster ca. 4500 kroner. Radar antenne ca 15.000 kroner. Også tilkommer montering, radarkabel etc. Totalen ligger da veil på 80-85'' kroner.Simrads priser ligger på www.simradmarine.no Redigert av Bitteliten (see edit history)

Det er heller ingen farge plotter/ekkolodd på markedet rundt 10.000 kr (inkl. kart) som gir meg følelsen 'Den må jeg bare ha'. Det er litt for små skjermer (4-5''). Skulle gjerne hatt en på 6-7''. Kanskje lanseres en slik modell på nyåret, til nettopp 10.000 kr?

Kan du unnvære ekkoloddet så får du en Raymarine 435i for veil. rundt 12000 inkl kart. Har hørt at den erpå tilbud til rundt 9000 kroner nå. Det er en testvinner med god skjerm. Men ekkoloddet må du da ha separat.

CR 44 er da kombinert kartplotter og radar (men ex radarantenna) med 10" skjerm - koster ca. 39.000. Tillegget for Sun View skjerm er 13.000 kroner. Super wide kart koster ca. 4500 kroner. Radar antenne ca 15.000 kroner. Også tilkommer montering, radarkabel etc. Totalen ligger da veil på 80-85'' kroner.Simrads priser ligger på www.simradmarine.no

:eek::eek::eek::crazy::cryin:

Da stemmer det ganske bra, det er litt over det dobbelte av Furunoen (1900C) når du trekker fra radaren, som jeg ikke har kjøpt, da må jeg få tilpasset targabøyle først. Men tror ikke det blir noen radar før jeg har byttet til lukket båt. Har bare kartplotter og lodd i funksjon foreløpig. Har fått hjelp til monteringen av lodd, ellers så har jeg montert selv. Men det er jo forholdsvis enkelt i en åpen båt, med enkelt dashboard.

:santcheers:

Kan du unnvære ekkoloddet så får du en Raymarine 435i for veil. rundt 12000 inkl kart. Har hørt at den erpå tilbud til rundt 9000 kroner nå. Det er en testvinner med god skjerm. Men ekkoloddet må du da ha separat.

Den har 6'' skjerm, mens Garmin 178C kun har 4.5" skjerm. Dette er en viktig forskjell.

Vet du om den har mulighet for overføring til/fra PC, og redigering av ruter etc. i pc-program, slik Garmin har med MapSource?

Har den dette, er det kanskje den jeg bør satse på. Og heller kjøpe et billig ekkolodd i tillegg.

Da stemmer det ganske bra, det er litt over det dobbelte av Furunoen (1900C) når du trekker fra radaren, som jeg ikke har kjøpt, da må jeg få tilpasset targabøyle først.

Jeg har aldri testet Furuno. Det som gjorde at jeg valgte Simrad var

1. veldig god skjerm i sterkt lys

2. jeg vil ha samme merke på all elektronikk i båten

3. Jeg betalte ikke veil pris :wink:

Den har 6'' skjerm, mens Garmin 178C kun har 4.5" skjerm. Dette er en viktig forskjell.

Vet du om den har mulighet for overføring til/fra PC, og redigering av ruter etc. i pc-program, slik Garmin har med MapSource?

Har den dette, er det kanskje den jeg bør satse på. Og heller kjøpe et billig ekkolodd i tillegg.

Jeg vet ikke om du kan det. Jeg vet at den har NMEA inngang. Jeg har aldri sett behovet for å lage ruter på PC og overføre de til plotteren, for det er enkelt å sette rutene i plotteren, enten via den "lage ruter automatisk" funksjonen som er i plotteren - eller ved å legge rutene manuelt.

Mer info finner du på http://www.raymarine.no/nyheter/pdf/435lav.pdf

Jeg har kjøpt en slik plotter til en annen båt i familien :santcheers: men den er ikke montert ennå.

Nå vet jeg mer - jeg har snakket med Geir på Gemotech som jeg har kjøpt all Simrad til båten min og også en Raymarine 435 hos. Han sa at dette kan gjøres via NMEA forbindelsen på 435, og at det finnes en kabel der du kan koble plotter og PC sammen (da trenger du ekstra strømforsyning - men det var ikke noe problem å fikse) - eller så kan det legges opp en egen kabel fra plotteren til PC'en via NMEA inngangen i båten (funker bra om du har en lap top og du tar den med til båten for å laste over ruter). Ta gjerne kontakt med han på gemotech@gemotech.no. Mer info finner du på www.gemotech.no

Interresant! Den ville nok få plass, og jeg har ekstern GPS allerede (Garmin GPSMAP 76).

Jeg kjører dog aldri med kalesjen oppe (er prinsipprytter her :cool:), så den må kunne leses i direkte sollys.

Vet du ca. hvor mye man må ut med for en slik?

Betalte selv kr 3900,- for minilaptopen inkludert omformer(koble på sigarettenner), ekstern diskettstasjon og cd-rom. Har sett etter brukt i Norge (QXL), og det er få av disse minilaptopene å oppdrive. Prisene jeg har sett på nyere sådan i Norge har ligget på kr 6-7000.

Fant stort utbud av disse på E-bay, og jeg kjøpte der. Riktignok med engelsk tastatur, men dette betyr ingenting for mitt bruk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...