TomA Startet 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2011 Hei, har noen driftserfaringer med Yanmar 6 BY? Mine er bra etter 340 timer i en Viknes 880. Har kun skiftet trykkgiver for smøreoljetrykk, pga ustabil avlesning. Har ikke skiftet impeller, men står for tur. Av erfaring skal de vare lenger en 250 timer, men vil ha en sjekk på den nå. Annen service har jeg tatt etter boka. Tett og fin motor når det gjelder vann og olje. Sitér dette innlegget Besiktigelsesmann KNBF Link to post
Viknes 6BY Svart 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 Tett å fin her også etter 390 timer. , Men ser att olje trykks måler har begynte å kjøre eget løp her også. Litt dyre fuel filter......... Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Kartoffel Svart 21.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 Hvor lang garanti er det på 6by motorene viknes bruker? Og dekkes oljetrykksgiveren av denne? Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 Garanti og garanti fru blom. Ja, yanmar dekket olje giveren som var i mitt tilfelle, men noe annet var ikke diskusjons tema. Selv påstod Yanmar att de aldri kjente til lignende tilfelle. Dette er en VDO giver, så det er nok en serie givere som har vært feil. Yanmar tar 2500,- for giveren, og denne kan kjøpes for 600,- andre plasser. Når det gjelder garanti, er det vel 5 år, men ser i boka att garanti utgår etter 2 år. (Tetninger og beveglige deler.). Uansett kverulerer Yanmar norge med att Diesel kvaliteten er for dårlig. Har vært i kontakt med yanmar Norge, vedrørende tekniske spesifikasjoner/ spm, men de avstod fra å svare. Ringte til dem, og etter mye om og men, fikk jeg snakke med en der inne. Mailen hadde vært til diskusjon. Hipp hurra for ett godt svar. Jobber innen teknisk, og henvender meg til en del levrandører. Har aldri opplevd makan til holdning mot kunde som yanmar norge har vist mot meg.( Kansje forde jeg er privat person). Når det gjelder garanti utover 2 år, tviler jeg på att forbruker har så mange rettigheter. Tror mye blir vurderings sak hos yanmar, samt att de gutta "synser" fram en konkluksjon som kunden skal sluke. Har bakrgunn som maskinist, og jobbet på båt verksted i yngre år, så å høre på att en dikter opp en konkluksjon blir dumt. Ellers har første genrasjon yanmar noen "barne feil" på konstruksjon som er blitt rettet opp i 2 genrasjon. Er jo en BMW 3l motor som er kjempe god. Ellers har jeg ett godt råd. Hold dieselen ren!. Disse dysene tåler ikke forurenset diesel, og orginal filter er fryktelig dyrt. For filter er ett standar Racor filter, og yanmar tar 1500,- for dette nå!. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Kartoffel Svart 5.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 Hvis det er et standard Racorfilter, kan man bruke uoriginalt uten at Yanmar sletter garanti? Tviler egentlig på dette. Racor leveres i mange forskjellige my, som står skrevet på siden av filteret, men er det noen som vet hvor mange my filteret har originalt? Har lett på nettet, i hele europa, og har vel kommet frem til at filterprisene er såpass høye at man kan like godt kjøpe de hjemme. Det eneste er zinkpluggene som man kan få fra Canada til ca.en tredjedel av prisen her hjemme, om man kjøper minst 4-5 sett pr. bestilling. Sitér dette innlegget Link to post
Yanmar 6BY Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Noen som vet hva som er oppdatert fra 6BY 1,2,3? når det gjelder oljetrykk giver noen som vet hvor jeg får tak i den uorginalt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.