snurresprett Startet 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2011 Hei båtfolk! kikker litt på en Herwa 16, er på jakt etter noe i den duren der.. men lurer litt på hva folk har puttet på de av motorer? noen seier de er planende, og noen sier halvplanende! noen som kan oppklare litt? hadde også planer om og bruke båten til vannski osv.. fint om den planer og går med 4 i båten.. takk for alle tips og innspill. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 Herwa 16 er en halvplaner. De hadde gjerne 20-25 HK. Oppfølgeren heter Ottos 16. Denne er helt lik å se på, men er en helplaner og kan godt ha større motor også. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 14.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 (redigert) ahaa.. ok! men er det høpløst og tenke vannski og lignende med denne? hva tåler den av moter? Redigert 14.Juni.2011 av snurresprett (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Norfront Svart 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 Jeg har hatt en gammel Herwa 15 (kanskje det var 16?). Fin båt med røde skai-seter, side seter for passasjerer og nedfellbart bord akter. Den var helplaner, og gikk som en kule med Johnson 35hk. Jeg har til og med snakket med konstruktøren, Herbert Warum, og har fremdeles en originalbrosjyre for båten. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 Maks er 50 hk på Herwa 16, Mener at Herwa 16 er halvplaner, men burde greie å dra en fyr opp på vannski med litt hk på hekken. Stødig og fin båt. Tror det ble laget rundt 300 stykk av de 16 fot'erne. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 14.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 ja, har vel innfunnet meg med at denne er halvplanende;) men hva tror dere om og kline en 60-70hk på hekken? vil den tåle vekta? hadde kunnet blitt morro:) synes forresten det er en pen båt og se på ;) alternativt kikker jeg på en mørebas 17' med 70hk.. hva tror dere om de forskjellige båtene? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Bare tull med 60-70 hk på Herwa 16. Finner du en Otto`s 16 så kan det fungere. Denne er helt lik over vannlinja, men jeg tror Otto`s er en helplaner. Herbert Waarum laget disse båtene. Tror faktisk han var en av de første i Norge til å starte plastbåtproduksjon. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 15.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 jaja, går det dårlig så må jeg prøve og finne noe annet.. har jo vurdert mørebas og.. hadde planer om og holde meg under 40K, så utvalget av greie båter som det til nød kan overnattes i er ikke stort.. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 16.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2011 Skal selge dracoen.denne er det mulig å ligge 2stk i,samt at den kan dra vannski sitter en vp aq 140 i den, som er en økonomisk. motor til denne båten . send meg en im hvis du er interessert mvh Fredrik Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
snurresprett Svart 29.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 noen fler som har erfaring med de båtene? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 (redigert) Siden du spør etter fler... Jeg har en Herwa som er 16-17 fot. Tror det er den som ble kalt "family" fra 1973. Det er en veldig pen båt, i det vi nå kan kalle ekte "retro" design. Min Herwa (16,5 ... 17?) er Veritas sertifisert for 8 personer ombord. Jeg tror den er designet for 35 HK påhengsmotor, jeg har en 3-sylindret 50HK Yamaha på min. Da sitter den godt ned i vannet akter, uten at det er noe problem. Jeg renoverte den fullstendig under, og fant da rester av trimplan montering på hekken, og med den 50 hesteren kan man fint dra vannski. Med 50 hesteren og uten trimplan, kan man stå ved rattet og bare man lener seg litt fremover, får den akkurat nok vekt forover til å gå godt i plan. Da kan den "sveve" over vannet. Det er forøvrig en halvplaner dette her, med en liten kjøl. Og i stedet for å sette trimplan på den bak igjen, er planen min å feste akustiske lydplater med blyinnlegg under fordekket. Det vil dempe noe vibrasjonsstøy som det er i meste laget av, og samtidig kompenserer det nok på vektfordelingen til at den går balansert i plan, selvmed den relativt tunge motoren bakpå. Dette er jo en lett båt, og jeg tror du må ha trimplan på hvis du skal ha noe tyngre motor enn meg på den. Men kanskje en nyere 70 hester ikke er tyngre enn min 85 - modell 50HK Yamaha motor (totakter m. autolube). Dette er et skikkelig eggeskall (med dobbelt bunn), men et pent og stilig eggeskall som går fint i vannet. Jeg har nå tatt ut alt innvendig treverk (lokk over benkene for det meste) og skal bruke de som mal for nye teakplater og renovere den også innvendig. Med helt ny, original Herwa kalesje, blir dette en båt til å bli glad i for meg. Den trilles på henger og er lett å sette ut der jeg ønsker å bruke den, det være seg på Mjøsa, Nordsjø eller i Drammensfjorden. Kona og jeg tenkte opprinnelig å overnatte i den (visste ikke bedre) da den var nyinnkjøpt for mange år siden, men det skvulpet så mye at vi gikk i land og satte opp teltet i stedet. Redigert 29.April.2015 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
snurresprett Svart 29.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 artig tilbakemeldingII1;) Jeg har nok litt samme syn på denne båten som du har.. liker veldig godt formen og det jeg er mest int i er motorisering. Vil gjerne ha den litt opp i fart uten at den sluker bensin:) så kikker etter en som jeg kan ha 50-60hk på:) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Hei er det denne modellen det er snakk om? vet ikke hvorfor men jeg liker også disse gamle sliterne. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
snurresprett Svart 30.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 jepp, er den det snakkes om ;) fine linjer:) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 30.April.2015 Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 (redigert) Her er min - jeg måtte beskjære bildet for å fa lastet det opp. Jeg har muligens en mer påkostet versjon (var det en også "deluxe utgave" tro?) - da jeg har pullpit, vindusviskere og badestige akter. På bildet ser man den nye kalesjen og justert vannlinje tilpasset etter den "store" motoren. Mitt håp er at disse klassikerne skal stige i verdi, basert på ren nostalgi... Blir nok en sjelden båt etter hvert, he-he. :-) Redigert 30.April.2015 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Mons Olav Svart 30.April.2015 Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 Hei,ser jo svært så fin ut denne,klassiker både båten og motoren...kjekt med båter som skiller seg ut fra mengden. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
snurresprett Svart 2.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Er det stor vektforskjell på den 50hk yamahaen og en 96modell merc 60hk? Totakt? Kikket på en fjord 16 som er vel samme båten, men redd motoren blir for tung. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 (redigert) Nei det er ingenting å vere redd for.Det er selve fartsbegrensningen i skroget som gjør at de ofte anbefales med 40-50 hk.Båten har god bæreevne bak. Redigert 2.Mai.2015 av Miki-222 (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
snurresprett Svart 6.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Og der fikk jeg jammen handlet meg en Herwa:) den har stått rolig i noen år men motor strater og går! båten er pen med nyere kallesje og det sitter en gammel 40hk Yamaha på. Jeg tenkte kanskje bytte ut denne med en 50-60hk 2takter fra midten av 90 tallet. Yamaha eller Mercury! Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 6.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 ser det ligger lite motorer ut.. 75hk merc fra 96 blir kanskje litt drøyt:) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Jeg ville satt på 50,55 eller 60 hk.Da kan du trekke vannski uten problem.Fine båter dette. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
ivar Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 , selvmed den relativt tunge motoren bakpå. Dette er jo en lett båt, og jeg tror du må ha trimplan på hvis du skal ha noe tyngre motor enn meg på den. Men kanskje en nyere 70 hester ikke er tyngre enn min 85 - modell 50HK Yamaha motor (totakter m. autolube). Denne motoren er nok av de lettere 50 hesterne man får tak i , på rundt 80 kg avhengig av om det er powertrim/elstart osv. Idag finner man vel ikke 50-hestere under 100 kg... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
snurresprett Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 får se hva man kommer over;) 50hk 4-takt hadde også vært behagelig;) men de veier jo litt mer.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 burde vel kunne gå det også, om man får distribuert vekta litt framover i båten, dvs f.eks ikke har batteri og bensintank helt bakerst. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
snurresprett Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Ble solgt fortden ja;) men med tanke på vekt er nok 2-takt best Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.