Jump to content

kjøpsråd ang Herwa 16

snurresprett

Recommended Posts

Hei båtfolk!

kikker litt på en Herwa 16, er på jakt etter noe i den duren der.. men lurer litt på hva folk har puttet på de av motorer?

noen seier de er planende, og noen sier halvplanende! noen som kan oppklare litt?

hadde også planer om og bruke båten til vannski osv..

fint om den planer og går med 4 i båten..

takk for alle tips og innspill.

ja, har vel innfunnet meg med at denne er halvplanende;) men hva tror dere om og kline en 60-70hk på hekken?

vil den tåle vekta? hadde kunnet blitt morro:)

synes forresten det er en pen båt og se på ;)

alternativt kikker jeg på en mørebas 17' med 70hk..

hva tror dere om de forskjellige båtene?

• 3 år senere...

Siden du spør etter fler...

Jeg har en Herwa som er 16-17 fot. Tror det er den som ble kalt "family" fra 1973. Det er en veldig pen båt, i det vi nå kan kalle  ekte "retro" design.

Min Herwa (16,5 ... 17?) er Veritas sertifisert for 8 personer ombord. Jeg tror den er designet for 35 HK påhengsmotor, jeg har en 3-sylindret 50HK Yamaha på min. Da sitter den godt ned i vannet akter, uten at det er noe problem. Jeg renoverte den fullstendig under, og fant da rester av trimplan montering på hekken, og med den 50 hesteren kan man fint dra vannski. Med 50 hesteren og uten trimplan, kan man stå ved rattet og bare man lener seg litt fremover, får den akkurat nok vekt forover til å gå godt i plan. Da kan den "sveve" over vannet. Det er forøvrig en halvplaner dette her, med en liten kjøl. Og i stedet for å sette trimplan på den bak igjen, er planen min å feste akustiske lydplater med blyinnlegg  under fordekket. Det vil dempe noe vibrasjonsstøy som det er i meste laget av, og samtidig kompenserer det nok på vektfordelingen til at den går balansert i plan, selvmed den relativt tunge motoren bakpå. Dette er jo en lett båt, og jeg tror du må ha trimplan på hvis du skal ha noe tyngre motor enn meg på den. Men kanskje en nyere 70 hester ikke er tyngre enn min 85 - modell 50HK Yamaha motor (totakter m. autolube).

Dette er et skikkelig eggeskall (med dobbelt bunn), men et pent og stilig eggeskall som går fint i vannet.  Jeg har nå tatt ut alt innvendig treverk (lokk over benkene for det meste) og skal bruke de som mal for nye teakplater og renovere den også innvendig. Med helt ny, original Herwa kalesje, blir dette en båt til å bli glad i for meg. Den trilles på henger og er lett å sette ut der jeg ønsker å bruke den, det være seg på Mjøsa, Nordsjø eller i Drammensfjorden. Kona og jeg tenkte opprinnelig å overnatte i den (visste ikke bedre) da den var nyinnkjøpt for mange år siden, men det skvulpet så mye at vi gikk i land og satte opp teltet i stedet.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

bilde

Her er min - jeg måtte beskjære bildet for å fa lastet det opp. Jeg har muligens en mer påkostet versjon (var det en også "deluxe utgave" tro?) - da jeg har pullpit, vindusviskere og badestige akter. På bildet ser man den nye kalesjen og justert vannlinje tilpasset etter den "store" motoren. Mitt håp er at disse klassikerne skal stige i verdi, basert på ren nostalgi... Blir nok en sjelden båt etter hvert, he-he.

:-)

bilde

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

, selvmed den relativt tunge motoren bakpå. Dette er jo en lett båt, og jeg tror du må ha trimplan på hvis du skal ha noe tyngre motor enn meg på den. Men kanskje en nyere 70 hester ikke er tyngre enn min 85 - modell 50HK Yamaha motor (totakter m. autolube).

Denne motoren er nok av de lettere 50 hesterne man får tak i , på rundt 80 kg avhengig av om det er powertrim/elstart osv.  Idag finner man vel ikke 50-hestere under 100 kg...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...