Kirla Startet 14.Juni.2011 Del på Facebook Startet 14.Juni.2011 Jeg skal innstallere dieselvarmer i min 26 fots Albin Express. Og i den anledning søker jeg gode råd i dette forumet. Hvor stor varmer bør jeg ha? Hvilket merke/størrelse av varmer passer best til en seilbåt av denne størrelse? Hva bør jeg være oppmerksom på under innstallasjonen? Hva med gjennomføringer? En seilbåt legger seg jo godt av og til... Hva annet bør jeg tenke på? Relevant info: Jeg har ikke dieselmotor ombord, bare påhenger bensin. Støynivået er viktig. Jeg kommer nok til å få andre/profesjonelle til å innstallere varmeren, men synest det er greit å vite så mye som mulig om prosessen/resultatet. Håper å kunne plassere varmeren akter i båten. Mvh Kirla Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 (redigert) En liten 2-3kw dieselvarmer burde holde. Blir separat dieseltank. Varmeren kan sikkert plasseres i stuerom akter. Husk bra strøm kabler fra batteriet. Merke er litt hipp som happ. Eber, Mikune eller Webasto tenker jeg. Velger du Eber så kjøp det elektroniske panelet som du kan lese av og slette feilkoder på. Et fint sted å starte å se er hos seavtronic.no. Lykke til Redigert 14.Juni.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Jeg ville ha montert Wallas pga av meget lavt strømforbruk, selv om det ikke er den varmeren som gir mest varme. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
blueline Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Mikuni har så vidt jeg vet bare 3,5 kw på det norske markedet. Den er nok litt overkill om du ikke bruker båten hele året. Den støyer også etter min erfaring litt mer en webasto og eberspacher. 2 kw vil nok gi rikelig varme i cabiner. Det er bedre å kjøre en liten varmer hardt enn å lunke en stor varmer(soter nmer.)2 kw varmer tar også mindre plass og har mindre dimensjon på slanger, lavere strømforbruk og lavere pris. Om du ikke er fornøyd med effekten kan du isolere varmluftslangene. Du bør nok investere i en landstrømlader(om du ikke har) og en batteribank slik at du får nok strøm. En kw dieselvarmer er ingen strømsluker men krever likevel litt batterikapasitet spesielt i og med at du har påhenger. Jeg har selv hatt mikuni, eber og webasto og aldri hatt problemer med noen av dem. Jeg har i løpet av 22 år byttet en glødeplugg. Dvs for meg har de vært meget driftsikre. Wallas har jeg ingen erfaring med, men etter alle inlegg om medlemmer som har problemer med Wallas ikke jeg tenkt å prøve Wallas i min neste båt. Sitér dette innlegget Link to post
Kirla Svart 14.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Takk! Ser at Wallas har både parafin og dieselvarmere. Hva er forskjellen på dem? Hvis Wallasen gir for lite varme kan jeg vel bare velge en litt større modell? At wallas'en bråker mindre er et stort pluss! Er veldig takknemlig for innspill :) Kirla Sitér dette innlegget Link to post
Kirla Svart 14.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 (redigert) Der hadde jeg nesten bestemt meg for Wallas, men de er det altså mange som har hatt problemer med.. ( Fikk ikke med meg innlegget ditt 'blueline' før jeg skrev forrige innlegg.) Men det er jo derfor slike forum er gull verdt! Håper flere kan bidra med sine erfaringer slik at beslutningsgrunnlaget blir så bra som mulig ;) Mvh Kirla Redigert 14.Juni.2011 av Kirla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ellida Svart 15.Juni.2011 Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 Hei. Har selv en webasto, som er fra 2004, og den har fungert utmerket i alle år. Ha skiftet glødeplugg en gang. Kjører den for det meste på halv effekt uten proplemer. Tror webasto, eber og wallas fungerer meget godt alle sammen. Klart man kan få "mandags" varmere her også, men de er ganske like så jeg tror hovedsaken er at de blir montert riktig er det avgjørende. God tilgang på til luft og god åpning på avluft, så skal de fungere greit. Det mest idielle etter min erfaring er et de får mest mulig rein diesel, det vil si ikke avgjiftsfri diesel. Eventuelt ett godt dieselfilter mellom tanken og brenneren. Hvor mye de bråker, er vel avhengig i lydisolering på eksos, tilluft og utblåsningsluft, samt plassering/isolering av brenneren. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 15.Juni.2011 Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 Eber d2 blir stalltipset herfra.. Sitér dette innlegget Link to post
Likeråfiske Svart 15.Juni.2011 Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 (redigert) Sjekk også Mikuni, den tar lite plass. Redigert 15.Juni.2011 av Likeråfiske (see edit history) Sitér dette innlegget likeråfiske Link to post
Wallas Service Svart 15.Juni.2011 Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 Der hadde jeg nesten bestemt meg for Wallas, men de er det altså mange som har hatt problemer med.. Helt naturlig at det er flere problemer med Wallas enn andre merker, det finnes så mange flere av de. Wallas har i svært mange år vært markedsleder som varmere i båter. Ser at Wallas har både parafin og dieselvarmere. Hva er forskjellen på dem? Hvis Wallasen gir for lite varme kan jeg vel bare velge en litt større modell? At wallas'en bråker mindre er et stort pluss! Til Wallas parafinvarmere må du bruke Fritidsparafin som drivstoff. Parafinvarmere bruker 4,5-5 A under gløding. Til Wallas dieselvarmere kan du bruke både diesel og parafin som drivstoff. Dieselvarmere bruker 8-10 A under gløding. Wallas 1800 Sail (parafin) er den mest solgte varmeren til seilbåter i din klasse. Den har svært lavt strømforbruk under drift (0,35-0,5 A) Alle Wallas-varmere leveres med kontrollpanel, dieselvarmerene har også romtermostat innebygd i kontrollpanelet. Komplette Wallas-pakker: http://www.wallas.com/campaign_uusi/no/?bannerid=ddd817a1ca0d3e968d849cc65c82bb04 Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Smurph Svart 15.Juni.2011 Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 Den påhengeren din gir vel ikke fra seg rare ladestrømmen, og brukes vel heller ikke så mye, så tilstrekkelig med strøm kan bli et problem? Stort batteri og lading med landstrøm blir et "must". Pottebrennere er uavhengig av strøm, men kan være vanskelig å montere i en liten båt. Men allikevel, kanskje en liten Refleks kan få plass? http://www.refleks-o...PageNumber=3460 Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
rolf-eigil Svart 15.Juni.2011 Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 Hei! Varmer i en Exspress med påhenger blir bare problemer.Vil bare gi deg gode råd. 1. Du har ikke nok strøm, dette må du bøte på med solceller, vindmøller ol. 2. Det er dyrt, alt for dyrt, og det blir alltid noe som ikke passer/virker. Mitt råd er: 2 stk gode parafinlamper gjerne flere og en god eske/ koffert å stue de ned i under seiling. Lampene kan gjerne være av typen med glasskolbe så ser du hvor mye parafin det er i de. 1 stk Heatpal rødspritovn. Pluss masser av the lys og lysholdere/boller til å sette de i. Dette har fungert som jern for meg i alle år i båter som Drake,Folkebåt og koster. Nå har vi en Willing med en Mitsubishi fra forige eier som ikke har vært startet på 3 år. "Det enkle er ofte det beste" Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 15.Juni.2011 Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 Jeg har en Wallas 1800. Er godt fornøyd med den ingen problemer. Varmer betraktelig mer enn ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 17.Juni.2011 Del på Facebook Svart 17.Juni.2011 Dette Varmer i en Exspress med påhenger blir bare problemer.Vil bare gi deg gode råd. 1. Du har ikke nok strøm, dette må du bøte på med solceller, vindmøller ol. 2. Det er dyrt, alt for dyrt, og det blir alltid noe som ikke passer/virker. Dette er feil Jeg har en Wallas i en 24' seilbåt m. påhengs. Wallasen har plater og varmetopp. Forbruket på denne i forhold til f.eks nav. lys ved nattseilas eller musikkanlegg er veldig lite. Jeg opplever det å ha skikkelig ,og trygg, varme ombord som ett stort pluss. Parafinlamper og løse rødspritbrennere er praktisk og koslig men de produserer mye damp, og faren for velt eller co- forgifting er tilstede. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
skhauge Svart 17.Juni.2011 Del på Facebook Svart 17.Juni.2011 Eber D2. Den hadde eg i forrige båt. Kjøp en varmer du kan la gå på full effekt mest mulig. Det betyr kjøp ikkje for kraftig. En mindre varmer som må gå på max er bedre en for stor som må gå på min. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 17.Juni.2011 Del på Facebook Svart 17.Juni.2011 Strømforbruket er avgjørende for ditt valg, og da kommer du ikke utom Wallas. Det er det som bruker minst av alle varmeapperat som bruker strøm. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
rolf-eigil Svart 18.Juni.2011 Del på Facebook Svart 18.Juni.2011 Nei! Når ting har fungert i 15 år og mer så kan det vel ikke være feil? Noe av poenget er at det ikke krever mer montering enn et par skruer og noen sykkelstrikk til rødsprit brenneren. Noe fuktighet har jeg aldri merket. Et annet poeng er at brenneren og lampene kan også brukes andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Safire er også en kandidat. Har god erfaring med den, stillegående, bruker lite strøm, gir jevn varme og er en robust konstruksjon. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
sodne Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Eller denne Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Kirla Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2011 Takk for mange gode innspill! Er godt å ta med seg videre mot det som tydeligvis ikke blir et enkelt valg. Akkurat nå heller det mot en Wallas 22Dt... Strømforbruk og stille gange er to ting som teller mye for min del. Hvis noen har andre innspill til valget så er jeg glad for det! Mvh Kirla Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 1.Juli.2011 Del på Facebook Svart 1.Juli.2011 Jeg vil tro at en Wallas 1800 vil holde til din båt. Jeg har hatt det i min 28 foter og den varmet godt, stillegående og lavt strømforbruk. Hadde det ikke vært for at min bedre halvdel også ønsket varmt vann ombord så hadde jeg hatt den fortsatt. Jeg hadde aldri noe problemer med min Wallas. Sitér dette innlegget Link to post
BjornK Svart 1.Juli.2011 Del på Facebook Svart 1.Juli.2011 Hei ! Må slutte meg til rolf-eigil. Hvorfor gjøre det så vanskelig ? Du har ingen dieseltank å "ta av", så du må uansett fylle tanken til brenneren uavhengig av motoren din. For en dieselbrenner må du også legge opp kabler for det elektriske opplegget. Kjøp deg heller en Heatpal. Den varmer godt, er enkel å vedlikeholde og er _trygg_. Det er ingen risiko for velt med medfølgende søl og i verste fall brann. Vi har en dieselvarmer (og dieselmotor) ombord, men bruker den ikke - ganske enkelt fordi vi heller vil bruke strømmen ombord på andre ting enn varme. Heatpal'en er stødig og varmer fort og enkelt. Siden vi vanligvis ligger på svai merker vi innimellom sjø, men er aldri bekymret for varmeren. Selvfølgelig slukker vi den når vi legger oss, men da bør ikke varmeapparater stå på uansett hva fyringskilden er. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 1.Juli.2011 Del på Facebook Svart 1.Juli.2011 Heatpal i motorbåt kan nok fungere hvor en har en kalesje som holder litt igjen av varmen...jada. Men tror ikke du får samme gleden av den nede i kjelleren på en seilbåt hvor mesteparten av varmen stiger opp, der må det nok bra sirkulasjon av varmluft til om en skal få noe glede av det. Dessuten gir haetpalen fra seg endel fuktighet når den brenner og ikke minst rødsprit dunst. Sitér dette innlegget Link to post
BjornK Svart 1.Juli.2011 Del på Facebook Svart 1.Juli.2011 Hørt sånt tullprat, Bøljan. Ikkeno' rødsprit-dunst fra Heatpal'en. Jeg er sikkert tett mange steder, men ikke i nesa Men : Jeg ser ikke bort fra at det fremdeles kan stige opp noe varme fra motoren selv etter flere timer med stilleligge, og at det dermed kan hjelpe på... Når det gjelder dunst er det etter min mening verre med eksosdunst fra dieselvarmer - noe du bare kan søke på ordet "Røyk" eller "Dunst" her på Båtplassen for å finne ut. Fjern resultatene av motor- eller septik-dunst, så står du igjen med røyk og dunst fra dieselvarmere. Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Enig med BjørnK her, en av plussene med påhengs må vel være å slippe diesel lukta overalt ombord. Da ville jeg ikke dratt en diesel tank ombord kun for varme. Diesel versjonene er vel best hvis du allerede har den type motor og vil slippe to typer drivstoff. Men forbrenning av propan gir varme co2 og vann : C2H5OH (l) + O2(g) ⇔ CO2(g) + H2O(l). Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.