Nadheim Startet 17.November.2004 Del på Facebook Startet 17.November.2004 Siste tilskudd i flåten en liten sak med Tohatsu 30hk og Stilletto (http://www.stilettopropeller.com/features.html) stålpropell. Selger omtalte denne propellen som en "overflatepropell". Jeg har forstått at overflatepropeller er spesielle greier, med både fordeler og ulemper. Eivind Amble gir en god forklaring i denne artikkelen: http://www.baat.aller.no/baatweb/bmweb.nsf...ages/tidlige_57. Etter å ha lest om Stilletto propellene på deres hjemmeside, klarer jeg ikke helt å få tak i om Stiletto er det Hr. Amble kaller overflatepropeller, eller om det er helt "vanlige" stålpropeller. Er det noen på Båtplassen som har erfaring med denne typen propeller? Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 17.November.2004 Del på Facebook Svart 17.November.2004 Det ser ikke ut som noen overflate, eller "cleaver"-propell, men en standard stålpropell. En cleaver har en flat rett ende på overtrykks-side. Slik som den du ser på avataren min. Vannlinjen går rett under akselen på drevet, etterhvert som farten øker, så kan man trimme drevet helt til det bare er tuppene på propellen som stikker ned i vannet, for minimal motstand. Dyre propeller for fart og moro. Kanskje de blir mer vanlige,hvis de får bedre egenskaper ved lave hastigheter Eksempel på cleaver montert på et "Arneson" drev (egentlig ZF). Sitér dette innlegget Link to post
kentaur Svart 17.November.2004 Del på Facebook Svart 17.November.2004 En overflatepropell er konstruert for å arbeide delvis neddykket i vann. Propellbladene på en slik propell "ligger litt bakover" . 15 grader er vanlig. Slipp-prosenten kan være så lav som 10 prosent. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.November.2004 Del på Facebook Svart 18.November.2004 Det er vel ikke det som kalles "overflatepropell" i ordets strengeste betydning, Vil heller tro at selger mente at propellen tåler å gå ekstremt høyt i vannet i forhold til andre propeller uten å miste grepet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Anders Svart 18.November.2004 Del på Facebook Svart 18.November.2004 Overflatepropeller er propeller som jobber med bare litt nedi vannet av gangen. Det finnes flere typer overflatepropeller. Feks Cleaver og Chopper, som er rene overflatepropeller. Du trenger ikke nødvendigvis å kunne se på en propell om den kan brukes som overflatepropell. Min Laser 1 propell ser ut som en vanlig stålpropell men jeg kjører med den som overflatepropell. Det vil si at det finnes vanlige stålpropeller som du kan bruke som overflatepropell, men ikke med like høy montering som rene overflatepropeller. Skjønner ikke hva som er vitsen med en overflatepropell på en Tohatsu 30 hk med mindre motoren har stått på en Winrace 13, Seaflyer osv. Små båter som kan brukes i løp. De går FORT med en sånn motor og overflatepropell. Overflatepropell: Ulemper: - Du bør ha powerlift/motorheis og waterpickup eller nosecone undervannshus. - Du taper mye fart på å ha folk i båten. - Det tar lang tid å komme på plan. Fordeler: - Båten får mye større toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 18.November.2004 Del på Facebook Svart 18.November.2004 Hei Har så vidt prøvd en båt med overflateproppel, alt som er sagt ovenfor stemmer. Det som ikke er nevnt er prisen på en slik en. På den båten jeg prøvde med en 340 hk yanmar diesel, koster en overflateproppel ca 50.000.- i god kvalitet. SÅ jeg bruker vanlig proppel på min 225 hk påhenger, mye billigere og går nesten like fort. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Nadheim Svart 18.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2004 Skjønner ikke hva som er vitsen med en overflatepropell på en Tohatsu 30 hk med mindre motoren har stått på en Winrace 13, Seaflyer osv. Små båter som kan brukes i løp. De går FORT med en sånn motor og overflatepropell. Vel, motoren står på en Cyber 370. Hvis alt stemmer, skal dette greiene klare 45 knop. I forhold til standard propell er økningen i toppfart angivelig 5 knop. Propellen var visstnok svindyr. Jeg tolker svarene dithen at denne propellen kan brukes som overflate propell, men det er er valg jeg har? Er det hvor høyt/lavt jeg monterer motoren som avgjør ? Det er ikke nosecone/waterpickup. Er dette for å sørge for at motoren for kjølevann? Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 18.November.2004 Del på Facebook Svart 18.November.2004 En Winrace 13 (Tilsvarende Cyber 370) gikk 37 knop på GPS med Tohatsu 25 hk og overflatepropell. Tror propellen som stod på kostet 7000 ny, dette var en ren overflatepropell. Tipper Cyberen går ca 40 knop med riktig oppsett. Står ikke prisen på propellen du fikk med på internettsidene? Tror du kan "velge" om du vil bruke propellen som overflatepropell. Det har jo sine fordeler med høy montering. Jo mindre av motoren som er i vannet, jo mindre mostand som igjen gir mer fart. Jeg ville montert motoren så høyt som mulig med normal kjøling. Nosecone er en del du monterer på undervannshuset som gjør at vanninntaket står nederst. Water pickup er en del du monterer på båten med slanger til undervannhuset. Jeg ville bare sett bort i fra de to tingene, dette er mer for racing. Her er ett såkalt Nosecone kit: Sitér dette innlegget Link to post
Nadheim Svart 18.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2004 OK Dette var oppklarende. Da er det vel bare å glede seg til sommeren Sitér dette innlegget Link to post
kentaur Svart 18.November.2004 Del på Facebook Svart 18.November.2004 Winrace 13 fot gjør ca 37 knop med overflatepropell og 15 hk motor. En 25 hk skal gjøre over 60 knop. En slik høy montering av motoren vil også gi en helt annen kjøreglede. Båten går lett og ledig, nesten som å fly. Litt av denne effekten kan du oppnå med å heve en motor med vanlig propell. Grensen går når propellen suger luft fra overflaten. En vanlig propell både skyver og suger seg frem gjennom vannet. Overflatepropellen bare skyver båten fremover, derfor vil denne virke godt i vannflaten. Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 20.November.2004 Del på Facebook Svart 20.November.2004 Har du noengang kjørt i 60 knop før? Det er ubeskrivelig, det er en fart FÅ båter oppnår. Og har du en båt som oppnår den båten skal du også kunne kjøre den. For jo større fart en båt får jo høyere vil den gå og jo mer må du kunne styre båten. De begynner nemlig å "vippe" fra side til side. Derfor må du svinge kontra. Jo dypere V-bunn båten har jo større blir denne effekten. Winrace 13 med 25 hk som gjør 60 knop det kan du bare glemme. Det går ikke ann. De nærmer seg 40 knop, og det er styggfort for en så liten båt. Det er vanskelig å kjøre en slik båt med 25 hk som går nesten 40 knop. Det har jeg prøvd. Hvis en noensinne hadde klart å oppnå 60 knop med en slik båt, ville det ikke gått mange sekundene, for ikke å snakke om tidels sekunder før du hadde svømt blant fiskene. Hilsen en som bruker GPS knop. Sitér dette innlegget Link to post
kentaur Svart 20.November.2004 Del på Facebook Svart 20.November.2004 Verdensrekorder satt på Eikelandsfjorden i 1998: T-250 74,02 kmt eller 39,9 knop T-400 103,4 kmt eller 55,8 knop T-250 står for 250 kubukk, som er en 15 hk motor. 400 kubikk er 25 hk motor. Det er strenge regler for hva som kan gjøres med motor og båt. Blandt annet skal T-250 båten veie minst 170 kg. Derfor er det mulig å oppnå endel høyere fart. Verdensrekorden for 15 hk motor med fri trimming og fritt skrog ligger utrolig nok på 170 (hundreogsytti) kmt. For den som ønsker å få mest mulig fart ut av båten, vil det være en fordel å ta kontakt med racing-miljøet. Der finnes mye kunnskap. Selv små forandringer kan bety enormt for farten. Sitér dette innlegget Link to post
Lindheim racing Svart 10.September.2005 Del på Facebook Svart 10.September.2005 (redigert) Hei Jeg er fører i Lindheim racing. Vi har en Seaflyer med 250 ccm motor. Vi får den opp i 40,8 knop. Dotte Terjesen fikk sin winrace opp i 42,8 knop. Vi kjører i klasse t250. en stål propell er bare + med. du kan besøke www.winrace.no for en liten titt. en Stål propell til en 25 hk koster ikke 700.. d koster 5000 kr. En V25 båt har toppfart på 52 knop. da er d en 25 hk motor. Redigert 10.September.2005 av Lindheim racing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 10.September.2005 Del på Facebook Svart 10.September.2005 Hei Har så vidt prøvd en båt med overflateproppel, alt som er sagt ovenfor stemmer. Det som ikke er nevnt er prisen på en slik en. På den båten jeg prøvde med en 340 hk yanmar diesel, koster en overflateproppel ca 50.000.- i god kvalitet. SÅ jeg bruker vanlig proppel på min 225 hk påhenger, mye billigere og går nesten like fort. <{POST_SNAPBACK}> Geir sin??.. morsom båt da.. Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Lindheim racing Svart 1.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2005 (redigert) Stakkars mange som sitter å snakker piss her. Ta og besøk en av de mange Racing klubbene som vi har i Norge. Der kan dere snakke med noen som har peiling. Alle svarene som har kommet her har bare vært piss snakk. En Såtl propell ville jeg kjøpt uansett. D er mye ber akslerasjon, toppfart og du kan kjørre med propellen høyt oppe uten at båten "vingler". Dere kan besøke disse sidene for informasjon: www.batracing.no, www.pvnraving.com, www.winrace.no, www.v25racing.com, www.kbsk.no og www.f2boat.com. gå på gallery på f2 og klikk på junior boat d er min seaflyer. Redigert 1.Oktober.2005 av Lindheim racing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2005 Stakkars mange som sitter å snakker piss her. ... Alle svarene som har kommet her har bare vært piss snakk. Øhh.., vi setter pris på å ha med eksperter på forumet, men en litt lavere sigarføring er å anbefale....Synes heller du kan fortelle hva som er feil i innleggene. Sitér dette innlegget Link to post
cleo Svart 1.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2005 Før man kritiserer andres innlegg bør man kanskje lære å skrive "Nosrk"! Sitér dette innlegget Livet er herlig på solkysten! Link to post
Bitteliten Svart 1.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2005 (redigert) Før man kritiserer andres innlegg bør man kanskje lære å skrive "Nosrk"! <{POST_SNAPBACK}> Jeg synes ikke at antall skrivefeil skal være avgjørende for hvordan vi skal bedømme medlemmer her. Her finnes dystlektikere, døve, tunghøre, langsinte, kortsinte, glade, muntre, normale og unormale mennesker med den fellesnenver at vi er alle har stor båtinteresse - og det er det viktigste her - i tillegg til normalt, god folkeskikk da Men jeg er enig med Ingar - det kan noen ganger være lurt å ikke gå så veldig høyt ut. Redigert 1.Oktober.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 1.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2005 Lindheim Racing: Fortell heller hva folk sier feil istedenfor kun å komme med linker til andre sider. Sitér dette innlegget Link to post
cleo Svart 1.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2005 Det var ikke antall skrivefeil som gjorde at jeg reagerte, jeg skriver feil selv. Det var snarere bruken av ordet "piss" som gjorde meg sint!!! Beklager dersom noen tok det ille opp! Sitér dette innlegget Livet er herlig på solkysten! Link to post
Anders Svart 1.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2005 Helt enig. Synes han heller kan forklare hva han mener istedenfor å bare slenge ut påstander om at folk "preiker piss". Sitér dette innlegget Link to post
Lindheim racing Svart 1.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2005 (redigert) Jeg syntes ikke alle svarene er piss. Men mange av de er det. Jeg syntes folk som begynner å snakke om propeller burde ha litt peiling før de begynne å diskutere. Det er akkurat som jeg skal diskutere bondesammfunnet. Som jeg ikke har peiling på. Syntes ikke det er negativt at folk snakker om noe de syntes er gøy. Men du må vite litt om det. Sorry for jeg virket litt idiot det skjønner jeg. Men jeg syntes dere ikke burde spør på noen sånne chatter. Siden det er mange som ikke har peiling. Ta heller kontakt med en racing klubb og still spørsmål. Eller gå inn på noen racing sider, siden alle racing folk burde kunne dette. Dette temaet gikk litt inn på meg siden dette er noe jeg kan og lever for. Har eget Racing team og har reist sammen med andre store team. Jeg syntes det er bra folk skriver kommentarer til meg! dette er positivt. MVH Øyvind Lindheim fører av Spirit of Kr.Sand Redigert 1.Oktober.2005 av Lindheim racing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2005 (redigert) Jeg syntes ikke alle svarene er piss. Men mange av de er det. Jeg syntes folk som begynner å snakke Har eget Racing team og har reist sammen med andre store team. Jeg syntes det er bra folk skriver kommentarer til meg! dette er positivt. MVH Øyvind Lindheim fører av Spirit of Kr.Sand <{POST_SNAPBACK}> WOW - hvilken fantastisk kunnskap du da har som det sikkert er mange her som vil sette stor pris på at du deler her på Baatplassen . Og velkommen i gjengen. Oftest er det en litt annen tone her enn "pisspreik" - men vi er alle tilpasningsyktige og venner oss til hverandres tone etterhvert. Takk også for at du opplyser om at det finnes andre racingforum som kan brukes. Jeg visste ikke det - og kanskje andre heller ikke visste om det. Om du ser øverst på Forumsiden vil du se "anbefalte båtlinker". Det hadde vært fint om du kan legge inn linkene i denne tråden Det er en veldig stor båtinteresse her - og jeg er sikker på at du vil få en enormt positiv respons om du kan bidra med racingerfaring/bilder etc her på Baatplassen. Det vil definitvt tilføre en helt ny dimensjon som jeg er sikker på mange vil sette stor pris på. Redigert 1.Oktober.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 1.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2005 WOW - hvilken fantastisk kunnskap du da har som det sikkert er mange her som vil sette stor pris på at du deler her på Baatplassen . Og velkommen i gjengen. Oftest er det en litt annen tone her enn "pisspreik" - men vi er alle tilpasningsyktige og venner oss til hverandres tone etterhvert. Takk også for at du opplyser om at det finnes andre racingforum som kan brukes. Jeg visste ikke det - og kanskje andre heller ikke visste om det. Om du ser øverst på Forumsiden vil du se "anbefalte båtlinker". Det hadde vært fint om du kan legge inn linkene i denne tråden Det er en veldig stor båtinteresse her - og jeg er sikker på at du vil få en enormt positiv respons om du kan bidra med racingerfaring/bilder etc her på Baatplassen. Det vil definitvt tilføre en helt ny dimensjon som jeg er sikker på mange vil sette stor pris på. <{POST_SNAPBACK}> Kunne ikke sagt det bedre selv! Forstår at man blir litt "pissed" når det kommer tvilsomme utsagn i forhold til hva man selv har erfart. En del synsing må man jo imidlertid tåle så kan man heller "slå det ihjel" på en konstruktiv og overbesvisende måte. Velkommen inn! Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 2.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2005 Spirit of Kr. Sand er det den 12 fots Seaflyeren du kjører? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.