Jump to content

Overflatepropell?


Nadheim

Recommended Posts

Ja d er den nye jeg skal kjøre... Noe galt med den? har vokst opp med den gamle mekanikeren til victory teamet fra Dubai. Han kjører nå en cat med 2x280 2,5 liter motorer. Den går i 100++ knop. Mange av mine venner kjører løp med sine racer båter. Har lært mye av det. Skal kjøre Formel 4 om 1 år. MVH Øyvind

Redigert av Lindheim racing (see edit history)
Link to post

Nå er det ikke ofte jeg gidder å engasjere meg i temaer som dette, men jeg bare lurer på hvem det var som snakket piss her, nå forsøkte jeg og tell eopp antall medlemmer som svarte på innlegget før påstanden om at mange snakker piss kom, jeg kom til 7-8 medlemmer. Hva mange er av 7-8 stykker er ikke så godt å vite, men at det nødvendigvie er mere enn en er nok ganske sikkert

 

Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg overhodet ikke har peiling på overflatepropellere, men det kunne jo vært interresant å vite hvem snakker piss, og hva som i såfall er korrekt. Det er jo det man lærer av... i allefall jeg da.

 

Det er jo ikke så ofte vi har lærde personer her inne som kan forklare allmuen litt om dette emnet så vi unngår å snakke piss i fremtiden.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
  • 2 år senere...

påenget med clever propeller eller superkaviterende propeller er at de skal ungå kavitasjon. på tradisjonelle propeller er bladene utformet som en foil ( samme prinsip som et seil), det vil si at man får en skyve side på baksiden av bladet og et lav trykk( "vakuum") på fremsiden. Under høy belastning/fart kan tryket på fremsiden av bladet bli så lavt at koke ponktet blir så lavt som tempraturen på vannet, der med kolapser "luft blæren" (lavt trykk) på framsiden av bladet, dette er kavitasjon, når propellen blir løftet opp i over flaten får man atmosfære trykket (kokepunkt 100c, 1 bar ) på framsiden av bladet, da er det ikke lenger problem med kavitasjon. Da clever propeller kun skyver ( blir ikke sugd fram over ) er den noe av grunnen til at det er dårligere grepp en tradisjonelle stål propeller ( sitter også høyt som også virker inn ).

 

Da propeller som går i overflaten ikke blir "sugd" fram over trenger de heller ikke være utformet som en foil. Propeller som går i overflaten blir utsat for høy belastning, det oppstår store speninger i stålet, propell bladene er derfor formet som en "øks" skarp i fram kant for å skjære seg gjennom vannet og tykke i bakk kant for bedere styrke, da bøyer ikke bladene seg så mye under belastning og blir mindere sjangse for brud. Før man fik løst problemene med kavitasjon slet man med og opnå de helt store hastighetene. clever propeller einer seg best på løpsbåter og blir mer og mer nødvendig jo høyere hastighet og hestekrefter det er snakk om. Håper dette ga svar på noe, og må føye til at når det gjelder og finne riktig proppell er det kun en ting som gjelder, prøving og feiling

i303985173_6407_5.jpg
Link to post
  • 1 år senere...
Siste tilskudd i flåten en liten sak med Tohatsu 30hk og Stilletto (http://www.stilettopropeller.com/features.html) stålpropell. Selger omtalte denne propellen som en "overflatepropell".

 

Jeg har forstått at overflatepropeller er spesielle greier, med både fordeler og ulemper. Eivind Amble gir en god forklaring i denne artikkelen: http://www.baat.aller.no/baatweb/bmweb.nsf...ages/tidlige_57.

 

Etter å ha lest om Stilletto propellene på deres hjemmeside, klarer jeg ikke helt å få tak i om Stiletto er det Hr. Amble kaller overflatepropeller, eller om det er helt "vanlige" stålpropeller.

 

Er det noen på Båtplassen som har erfaring med denne typen propeller?

 

 

Hei !

 

Jeg prøvde å finne den artikkelen i fra Eivind Amble, men den linken fungerer ikke. Vet du om den er tatt bort eller ligger annet sted på nettet? Må jeg kanskje være pålogget og abonnent av Båtmagasinet?

 

 

Har nettopp kjøpt meg en Seaflyer, 1998 modell, 13.fot med water pickup, uten motor. Jeg fikk med en clever-propell som visstnok skal være tilpasset en Yamaha 30hk på denne båten. Siden det ikke fulgte med noe motor så er jeg på utkikk etter det nå, og derfor er jeg veldig spent på hva sommeren vil by på.. :cool:

 

 

Så derfor har jeg noen spørsmål til dette med overflatepropell:

- Hva motor bør jeg satse på, CC-kubikk, HK? Jeg ser for meg en 30hk, med 2takt selvfølgelig.

- Hva motorer gir best HK pr CC-kubikk? Er det mest mulig HK/cc som er best, eller mest cc/HK?

- Vil en propell som passer til Yamaha passe flere andre motorer, f.eks Mariner/etc?

- Med en overflatepropell plassert i riktig høyde....går farten automatisk opp da, eller må motoren justeres også? (trimmes)

- Hvis farten altså økes, er dette da med det samme turtallet som før, eller er økt fart avhengig av økt turtall?

- Må jeg eventuell fjerne turtallssperre på motoren for å få økt fart med overflatepropell?

 

 

Carl Otto

Redigert av CarlOtto (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...