Jump to content

Bytter plate i akterspeil, hvor mye sliper jeg ned? Delaminering?


TommyAE

Recommended Posts

Har fjernet gammel finerplate i akterspeilet. Denne var støpt fast i et lag som minner om topcoat med glassfiber i. Kan dette stemme?

Jeg reagerer på hvor tynt lag det er med glassfiber og polyester her, ca 1,5 mm, og resten av tykkelsen topcoat på utsiden. I dørken og på sidene det samme som jeg beskriver ovenfor.

Kan jeg støpe med polyester over dette hvite på sidene som minner om topcoat, eller skal jeg inn til polyester uansett? Har slipet ganske dypt nå, og begynner å lure på om det er polyester under, eller om denne "topcoate/glassfiberen" er noe form for delaminert polyester/glassfiber?

Dette topcoat/polyester laget ligger i hele dørken også, og der er det dårlig heftet i polyesteren under.

 

bilde_044.jpg

Link to post

Takk for svar, da sliper jeg videre. :smiley:

 

Båten kan kanskje være hjemmebygget for alt jeg vet.

Har hatt den stående et års tid nå, og har ennå ikke klart å finne ut hva den er slags.

 

Regner med at noe er topcoat, eller sparkel, og der det er fiber er det delaminert.

Bør gå greit å slipe vekk dette, og legge på nytt tykkere med polyester og glassfiber tror jeg. :smiley:

Link to post

Når du sliper vil du kjenne forskjell på lukta mellom topcoat og glassfiber. Glass klør det gjør ikke topcoat eller sparkel. Hvis det ligger sparkel inni er det bare å få det vekk. Sparkel er bare til pynt ytterst. Evt. til å lage hulkil for å støpe runde svinger mot skott. Sparkel midt inni et laminat er drepen. Det er ett slipplag og må unngås .fy.fy.

Link to post

Det ser ut som sparkel eller topcoat, synes det er litt rart oppover siden av skroget, men får slipe forsiktig videre.

Det klør, men har jo slipet glassfiber også, og lukta kjenner jeg ikke så veldig godt gjennom maska. :smiley:

Noen steder på akterspeilet har jeg slipet gjennom glassfiberen, men der var den delaminert.

 

Jeg får prøve å gjøre det bedre enn sist det var gjort, med polyester mot polyester denne gangen. :smiley:

 

Her er bilder av båten utvendig, hadde vært veldig kjekt å vite hva den er slags:

 

d5ab2e9967cad82c312b7311e0a9d8f7.jpg

 

 

1b5f5794519f5749b5192d822f569a83.jpg

 

 

e86c522d4860a36b01aa24c0233422bc.jpg

 

 

bilde_050.jpg

Redigert av TommyAE (see edit history)
Link to post

Når du skal støpe opp igjen bruk blandigs forhold 1\3. 1 kg glassfibermarre skal ha 2kg polyester. Og husk temp.18-23grader. Så ta spannet i hus de siste dagene slik at dette er gjennomvarmt. Og bland riktig mengde herder oppi. Det vil du ha igjen for. Hvis du må vente mer enn 48 timer mellom støpelagene, må du slipe overflaten på ny. Da opphører nemlig kjemisk binding. Og dagens tips , få blauta skikkelig bak den nye plata du setter inn, ellers har du støpt inn en delaminering.

Link to post

Beste til påføring er å bruke ei billig malingrulle med rullebrett, type liten, og sause godt inn.

Alurulle er et must! Saks til å klippe duk er også praktisk, funker bra på "våt" duk også..

Og aceton til rengjøring av verktøy.

Om en får litt glassfiber og slikt som stikker ut, så gjør det ingenting, for en må slipe og pusse før topcoat anyway. Pussemaskin er hendig, men det går fint for hånd også!

Gummihansker er også et must! Sier seg selv nesten.. :)

Men pass på å unngå skarpe kanter! der blir det garantert slipp. (delaminering)

En enkel slikkepott i gummi klipt i fin bue, er hendigt for å legge "hulkil" i kroker med, samme radius som alurulla er passe..

:thumbsup:

Link to post
Saks til å klippe duk er også praktisk, funker bra på "våt" duk også..

 

dersom det er matte (dvs ikke vevd) så foretrekker jeg å rive den fra hverandre.

 

Til sliping så syns jeg vinkelsliper med lamellskive er kjekt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

om ikke jeg tar helt feil er det der en shetland 535, og i ny stand klarer den en motor opp til rundt hundre hester på speilet. jeg har samme prosjektet som deg gående i en annen tråd, men jeg har mye flytetanker hele veien bak så jeg kommer ikke til for å gjøre det på den måten... jeg vurderer å bare plaste fast en aluminiumsplate bak på speilet for å være sikker på at båten takler 150 hester og så forsterke innvending uten å sage i flytetankene eller sage av hele speilet.

 

har bilder av båten jeg skal dirigere på i siste innlegg her:

https://baatplassen.no/i/topic/64002-mercury-tower-of-power-prosjekt/page__hl__tower__st__20

Link to post

jeg stusset på det samme med de stripene fremover på skroget, og at overgangen fra fremre del av kjølen til resten av skroget ikke var like skarp som jeg ventet, men jeg kom frem til at det må være en shetland... 535 kom visst i et par varianter som jeg har forstått.

 

http://www.nbtheantidote.info/intro.html litt nede på siden her under "cabin cruisers" finner du maken.

 

når jeg tenkte meg litt om har den de klassiske shetland linjene.

Link to post

Hvis det ligger sparkel inni er det bare å få det vekk. Sparkel er bare til pynt ytterst. Evt. til å lage hulkil for å støpe runde svinger mot skott. Sparkel midt inni et laminat er drepen. Det er ett slipplag og må unngås .fy.fy.

Montasjesparkel er det korrekte materialet å bruke for å sette fast ei slik plate. Fåes fra Reichold, DIAB o.a.

Det er viktig at platen grunnes med polyester før montering.

 

Når du skal støpe opp igjen bruk blandigs forhold 1\3. 1 kg glassfibermarre skal ha 2kg polyester.

Glassprosent på 33% er altfor lite. Laminatet blir sprøtt og sprekker opp. Ideelt er >55 men over 45 er OK.

Link to post

har aldtri målt glass % , bare passet på å få ut all luft samt mettet mattene og fått støpen så kompakt som mulig med rulla. Er jo glasset som gir styrke, polyesteren skal binde sammen.

 

Er vel ikke uten grunn at vakuumstøp bli mer og mer vanlig - mer styrke med mindre vekt / materialforbrukl

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Glassprosent på 35 prosent er det du greier med håndopplegg. Ikke tenk for mye på det, du bruker det du bruker. Men ikke la det renne å samle opp dammer. Du skal heller ikke rulle så hardt at du gnager over glassfiberene. Det er bare vacuum støp som greier høy glassprosent. 33 er ikke for lite det er det man lærer på båtbyggerlinja idag. Det som er viktig er at prosessen blir gjort riktig. Temp. ikke fukt. pusse før man støper. så støvsuge. Ikke vaske med aceton. Det er gammel lærdom. Læreboka har jeg her så det er bare å spørre.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...