TommyAE Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Her ble det svar på litt av hvert, og båten er en Mariner 16. Jeg har leitet endel inne på Shetland-båter tidligere, og sett at den og flere andre har et veldig likt overbygg. Har slipet ned og begynt å støpe. Usikker på hvordan de har laget denne båten, for på den ene skrogsiden kom jeg ikke inn til polyesterlaget, men rett ut i fri luft. Så skrogsidene blir ikke slipet mere enn reint, og så forsterket med noen lag duk og polyester. Støypingen går etter best mulig evne, og jeg tar med meg alle gode tips herfra! Dette montasjesparkelet for å feste platene, er det spesielt sparkel for maritimt, og hvilken type butikker har slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 (redigert) Beste til påføring er å bruke ei billig malingrulle med rullebrett, type liten, og sause godt inn. Alurulle er et must! Saks til å klippe duk er også praktisk, funker bra på "våt" duk også.. Og aceton til rengjøring av verktøy. En enkel slikkepott i gummi klipt i fin bue, er hendigt for å legge "hulkil" i kroker med, samme radius som alurulla er passe.. Ikke bruk Aceton. Kjøp KRYSTAL GRØNNSÅPE Gni iden inn i ruller og annet verktøy som er brukt til støpe arbeidet. Bland opp en 1/2 bøtte med <strong>varmt grønnsåpevann</strong> så er det bare og rengjøre til å med hanskene blir som nye. Redigert 20.Juni.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mulligan Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Dette montasjesparkelet for å feste platene, er det spesielt sparkel for maritimt, og hvilken type butikker har slikt? DIAB har Divilette. Fåes dessverre kun i 20 kg. spann. Reichold har også limsparkel i mange varianter til forskjellig bruk. Ringer du Reichold i Sandefjord så forteller de deg nok hva og hvor. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 (redigert) Verden går fremover skjønner jeg... Støpte noen sjarker i et annet århundre.... De flyter jaggu meg ennå heheheh.. Men det er nytt for meg å ikke skulle vaske med aceton... Noe som vi alltid gjorde og vasket både ruller og aluruller med etterpå... Hva er begrunnelsen til at dette er kuttet ut? Jeg skal ikke krangle på det, men er greit å vite hvorfor...Sikkert en grei forklaring..Kan jo hende vi kan forvente reklamasjoner 25-35 år etter Redigert 20.Juni.2011 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Verden går fremover skjønner jeg... Støpte noen sjarker i et annet århundre.... De flyter jaggu meg ennå heheheh.. Men det er nytt for meg å ikke skulle vaske med aceton... Noe som vi alltid gjorde og vasket både ruller og aluruller med etterpå... Hva er begrunnelsen til at dette er kuttet ut? Ingen annen grunn enn at en sparer miljøet, er billig, og så er det greit å vaske seg og utstyret i Grønnsåpevann, istede for Aceton. Bare å skylle utstyret under springen etterpå, å sette det til tørk. Fikk det tipset på slutten av 70 tallet, av en båtbygger. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
TommyAE Svart 25.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Da er omsider akterspeilet reparert. Ting går ikke så fort her, men det går fremover. Jeg er ennå usikker på hva denne båten er støpt av, og om jeg kommer til å ende opp med en stor delaminering til slutt. Har begynt å slipe i kjølen, der jeg skal støype inn en ny stokk for å stive av båten. Finner ut at der er ingen lag glassfiber, så hvor ligger egentlig styrken i denne båten. Her er kun 1 cm tykt lag topcoat/ sparkel eller lignende. Lurer virkelig på om jeg får polyesteren til å feste i dette?? Noen som har gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.