Jump to content

md5a med grå motorolje, hvordan løse?

Fred

Recommended Posts

Har nettopp kommet hjem fra båtpinse. Sjekket oljen, og den var veldig grå.

Har lest at det kan komme fra dårlig simring, eller bakveien via eksosen om Y ventilen er tett. Eller kan det være kondens fra i vinter? Jeg skiftet olje på høsten denne gangen.. Er det vanskelig å skifte simringen? Kan det være toppakningen som er årsaken?

Har ikke hatt problemer med dette før, og motoren har gått feilfritt. Ingen oljeforbruk.

Har kjørt ca 15 timer i helga med relativ hard belastning. Så ganske tannkremaktig ut i oljepåfyllingslokket, med endel kondens.

Har ikke hatt noe varsel om dårlig oljetrykk, heller ingen tegn på noe feil med motoren.

Pumpet ut all olje. Fylte på ny olje. Kjørte 5-6 minutter med litt turtall. Pumpet ut olje.

Imorgen tenkte jeg skifte filter og fylle på ny olje igjen. Kjøre litt, og se på oljen.

Andre tips til hva jeg kan gjøre? sjekke?

:)

yes, den er grei.. ja det er den jeg håper det er (sjøvannspumpa) for det kan ikke være altfor mye hokuspokus å skifte de to simringene... burde vel være mulig å få tak på også.. høres mer avansert ut å skifte toppakning. Må jo da til å demontere endel samt justere ventiler også. Uten at det sikkert er så veldig vanskelig.. men kan vel være greit å gjøre dette riktig. Motoren har vel ikke tatt skade håper jeg..

vannpumpe.jpg

Ja, den har en slik aksel ja. Med såvidt jeg vet en tetningsring til vannet, og en til oljen inn til motor.. Jeg syns ikke akkurat løsningen høres lur ut.. Men slik er det nå engang, og motorene i seg selv har jo rykte på seg for å være nærmest udødelige.

Håper ikke kjøringen med grå olje har gjort noe skade.. Kan grå olje komme av at det lekker diesel inn i motoren?

Ja slik som jeg kan se så er det to tetteringer, den ene har som misjon å tette fra sjøvannet, og den andre fra motorsiden.

Regner da sterkt med at hvis en får lekasje fra sjøvannsiden så vil det indikeres ved lekasje fra et drenshull. Slik har det i hvertfall vært fra alle de bil og båtmotorer som jeg har vært bortig, som har slike pumpesystemer.

Kan grå olje komme av at det lekker diesel inn i motoren?

Nei, da blir bare oljen tynn og lukter diesel. Den blir ikke grå, da skal det vann til.

Regner da sterkt med at hvis en får lekasje fra sjøvannsiden så vil det indikeres ved lekasje fra et drenshull.

Det vil det ja. Men hullet er bare et par mm i diameter, og har lett for å tettes. Dette er faktisk vanligste årsak til vann i oljen på Volvo Penta motorer, så det er en veldig kjent problemstilling. Jeg ville ha skiftet tetninger jo før jo heller.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må av med pumpa ja. Volvo Penta forhandleren selger tetninger, eventuelt en maskinforretning. Om akslingen er slitt bør denne også byttes. Sjekk også lagrene, de kan også være slakke. VP selger komplett rep kit med lagre, tetninger og aksling om du skulel trenge alt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

15062011.jpg

15062011002.jpg

15062011003.jpg

15062011004.jpg

15062011005.jpg

15062011006.jpg

15062011007.jpg

15062011008.jpg

15062011009.jpg

15062011010.jpg

15062011011.jpg

15062011012.jpg

*syns tetningsringen inn mot motoren og oljen virket utrolig tynn og spe.. kan det være feil ring? kan det være lurt å sette på en som bygger litt mer, slik at det blir tettere?

*Her er også bilde av simringene. De stod med flatsiden mot hverandre som vist på bilde.. er det riktig? skal jeg sette de nye inn på samme måte?

*Merket at de gamle simringene var markant mer slitt. Akselen hadde mye større bevegelighet når den stod i med de gamle. Tror dere nye slike retter problemet?

*fant også faktisk en stor del av en gammel impeller på innsugssiden av pumpen, i røret! merkelig nok.. godt jeg fikk ut den.

*kan motoren overleve å ha gått med grå olje en periode? jeg tenkte skifte filter og olje 4-5 ganger å kjøre litt i mellom hver gang. Oljetrykket har vært bra selv om det har vært vann inni bildet..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...