Fred Startet 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2011 Har nettopp kommet hjem fra båtpinse. Sjekket oljen, og den var veldig grå. Har lest at det kan komme fra dårlig simring, eller bakveien via eksosen om Y ventilen er tett. Eller kan det være kondens fra i vinter? Jeg skiftet olje på høsten denne gangen.. Er det vanskelig å skifte simringen? Kan det være toppakningen som er årsaken? Har ikke hatt problemer med dette før, og motoren har gått feilfritt. Ingen oljeforbruk. Har kjørt ca 15 timer i helga med relativ hard belastning. Så ganske tannkremaktig ut i oljepåfyllingslokket, med endel kondens. Har ikke hatt noe varsel om dårlig oljetrykk, heller ingen tegn på noe feil med motoren. Pumpet ut all olje. Fylte på ny olje. Kjørte 5-6 minutter med litt turtall. Pumpet ut olje. Imorgen tenkte jeg skifte filter og fylle på ny olje igjen. Kjøre litt, og se på oljen. Andre tips til hva jeg kan gjøre? sjekke? :) Sitér dette innlegget Link to post
Ellida Svart 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 Det er ikke godt å si hva som kan være årsaken, men en ting er sikker er at du har vann i oljen. Du må først kartlegg alle komponenter som kan ha forbindelse mellom vann og olje, så som oljekjøler, toppakning, m.m. Er 100% sikker på at det ikke skyldes kondens. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 Sjøvannspumpa kanskje. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Fred Svart 14.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 yes, den er grei.. ja det er den jeg håper det er (sjøvannspumpa) for det kan ikke være altfor mye hokuspokus å skifte de to simringene... burde vel være mulig å få tak på også.. høres mer avansert ut å skifte toppakning. Må jo da til å demontere endel samt justere ventiler også. Uten at det sikkert er så veldig vanskelig.. men kan vel være greit å gjøre dette riktig. Motoren har vel ikke tatt skade håper jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
Ellida Svart 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 Kan ikke se hvordan sjøvannspumpen kan ha noen forbindelse til oljen i motoren. Så fremst sjøvannspumpen ikke er direktekoblet til motoren med gjennomgående aksling inn i blokken, hvor denne smøres via oljesystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 Det har dessverre noen av disse vp`ne Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Fred Svart 14.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 Ja, den har en slik aksel ja. Med såvidt jeg vet en tetningsring til vannet, og en til oljen inn til motor.. Jeg syns ikke akkurat løsningen høres lur ut.. Men slik er det nå engang, og motorene i seg selv har jo rykte på seg for å være nærmest udødelige. Håper ikke kjøringen med grå olje har gjort noe skade.. Kan grå olje komme av at det lekker diesel inn i motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Ellida Svart 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 Javel, da kan jo feilen ligge der og det vil vel kansje være naturlig å begynne å underesøke den da det kansje er en enkel og billig oppereasjon og muligens en vanlig VP feil. Kan ikke si at jeg kjenner så mye til disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
kennilse Svart 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 Hei På min TAMD30 er det et sladrehull mellom olje og vann, slik at en kan se hva det er som lekker. Hvis du har samme prinsippet, så tror jeg ikke at vannet kan komme inn til oljen denne veien. Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
Fred Svart 14.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 ok.. men her er ihvertfall hvordan den ser ut, for de som ikke har sett den typen.. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 nja, sladdrehullet er ofte overmalt i mange tilfeller dessverre. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
kennilse Svart 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 Da skal du smøre godt på, tror jeg Hullet på min pumpe er over centimeteren i bredde. Kjenner ikke denne motoren, så det kan jo være helt annet prinsipp her. Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
Ellida Svart 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 Ja for meg ser det ut som at det er et mellomstykke mellom motoren og vannpumpen. Det er da vanlig at det er et drenshull som indikerer om det er lekasje fra vannpumpen, eller tettingen fra motorsiden. Tviler sterkt på at det kommer van fra denne og inn i oljen. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Hullet på min pumpe er over centimeteren i bredde. Mvh Kenneth Wow, det var heftig. På min gamle MD21B var det 3 mm ca. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
kennilse Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Skisse av MD5: Link Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
Ellida Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Ja slik som jeg kan se så er det to tetteringer, den ene har som misjon å tette fra sjøvannet, og den andre fra motorsiden. Regner da sterkt med at hvis en får lekasje fra sjøvannsiden så vil det indikeres ved lekasje fra et drenshull. Slik har det i hvertfall vært fra alle de bil og båtmotorer som jeg har vært bortig, som har slike pumpesystemer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Kan grå olje komme av at det lekker diesel inn i motoren? Nei, da blir bare oljen tynn og lukter diesel. Den blir ikke grå, da skal det vann til. Regner da sterkt med at hvis en får lekasje fra sjøvannsiden så vil det indikeres ved lekasje fra et drenshull. Det vil det ja. Men hullet er bare et par mm i diameter, og har lett for å tettes. Dette er faktisk vanligste årsak til vann i oljen på Volvo Penta motorer, så det er en veldig kjent problemstilling. Jeg ville ha skiftet tetninger jo før jo heller. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fred Svart 15.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Ok, så da bør jeg skru av vannpumpa rett og slett? Det er vel den enkleste måten å skifte disse simringene på? kommer vel ikke til via impelleren noe særlig? merkelig konstruksjon... har de slike simringer på steder med volvopenta deler? eller må jeg til f.eks Drevia i Lysekil muligens? de har vel mest? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Du må av med pumpa ja. Volvo Penta forhandleren selger tetninger, eventuelt en maskinforretning. Om akslingen er slitt bør denne også byttes. Sjekk også lagrene, de kan også være slakke. VP selger komplett rep kit med lagre, tetninger og aksling om du skulel trenge alt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Når du monterer tetningene igjen så husk at de skal settes i med den tette siden mot sladrekammeret. Det er fort gjort å trykke de for langt inn. De skal monteres så de flukter. Bytt kammen i pumpa samtidig. Den slites over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 15.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Jeg får ta noen bilder kanskje.. Er vanskelig å se for seg det siste her uten å ha tittet på det.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 15.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 *syns tetningsringen inn mot motoren og oljen virket utrolig tynn og spe.. kan det være feil ring? kan det være lurt å sette på en som bygger litt mer, slik at det blir tettere? *Her er også bilde av simringene. De stod med flatsiden mot hverandre som vist på bilde.. er det riktig? skal jeg sette de nye inn på samme måte? *Merket at de gamle simringene var markant mer slitt. Akselen hadde mye større bevegelighet når den stod i med de gamle. Tror dere nye slike retter problemet? *fant også faktisk en stor del av en gammel impeller på innsugssiden av pumpen, i røret! merkelig nok.. godt jeg fikk ut den. *kan motoren overleve å ha gått med grå olje en periode? jeg tenkte skifte filter og olje 4-5 ganger å kjøre litt i mellom hver gang. Oljetrykket har vært bra selv om det har vært vann inni bildet.. Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 15.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Selger de en slik enkel pakning noe sted som passer til pumpen inn mot motoren? Har ikke lyst til å kjøpe rep-kitt til vannpumpe til 1450kr bare fordi jeg trenger en pakning. Aksel så ut som den var ny ihvertfall. Liker ikke den grå grøten som er i motoren..... Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 15.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 *et poeng til.. som det ble nevnt tidligere her. Begge simringene var faktisk trøkket helt inn, slik at den ytterste tettet for de fire sladrehullene som egentlig skal ligge mellom simringene... dumt? uansett.. den vil kanskje skli litt frem og tilbake uansett? den er jo ikke festet på noe vis... Sitér dette innlegget Link to post
kennilse Svart 16.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2011 (redigert) Hei Du får kjøpt O-ring mellom pumpehus og motor På min 30 motor var det en distansering mellom tetningene. Mvh Kenneth Redigert 16.Juni.2011 av Gingolos (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.